خبرگزاری کار ایران

ایزدخواه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰:

افزایش یارانه مردم تنها باعث فقر آن‌ها می‌شود/ اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۱۹۷

یک نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است و تا بانک های خصوصی سرکش را کنترل نکنید افزایش یارانه مردم تنها باعث فقر آن ها می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح اله ایزدخواه در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ بهمن) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: اقداماتی از جنس آزادسازی قیمت ها، قطع یارانه ها، کاهش هزینه های دولت، افزایش نرخ سوخت و فروش اموال دولتی در نسخه شوک درمانی از سوی صندوق بین المللی پول INF ارائه شده است، آن ها از سال ها قبل برای کشورهایی مثل ما چنین نسخه ای را دیده اند و قبل از اینکه ما دست به اصلاحات ساختاری و نهادی بزنیم شروع کرده ایم به اجرای نسخه شوک درمانی این صندوق که منجر به بیکاری سنگین، فساد گسترده و افزایش شکاف طبقاتی می شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است و تا بانک های خصوصی سرکش را کنترل نکنید افزایش یارانه مردم تنها باعث فقر آن ها می شود.

وی ادامه داد: سیاست تحریم امروز متمرکز بر نرخ ارز است،در کتاب هنر تحریم گفته اند می خواسته اند تحریم های جدید را اعمال کنند اما دیدند دولت خودش می خواهد برای ارز کارهایی انجام دهد که باعث افزایش نرخ ارز می شود که در نهایت منجر به بحران مرغ شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: می خواهند بحران مرغ را در سال ۱۴۰۰ رقم بزنند همان طور که اغتشاشات سال ۷۲ دقیقا از افزایش نرخ ارز شروع شد و شاهد بودیم ظرف چند ماه نرخ ارز از ۲۵۰ تومان به ۷۵۰ تومان رسید و تورم ۵۰ درصد به مردم تحمیل شد. از بودجه ۹۸ بحران بنزین و از بودجه ۹۹ بحران بورس بیرون آمد و می خواهند از بودجه امسال بحران ارز را درست کنند تا نقطه بدون بازگشت برای کشور و انقلاب درست شود که حتی دولت انقلابی هم نتواند کاری کند.

وی گفت: کمیسیون تلفیق زحمت بسیاری کشید و قدردان آن هستیم اما باید گفت اصلاحات روی کاغذ در جامعه جور دیگری رقم می خورد در حال حاضر چنین پالسی داده می شود که مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داده است، خاتمه این پالس دست شما نیست و جامعه جور دیگری رفتار می کند بنابراین باید قدرت ارزش پول ملی را حفظ کنیم. این که گفته می شود حذف رانت از اصلاح ارز شروع می شود آدرس غلط است اطلاعات کامل، دقیق و محرمانه ای دارم که نشان می دهد این قصد به سرانجام نمی رسد و البته وضع ارز ۴۲۰۰ تومان سیاست غلطی بود برای اینکه در بازار نرخ ارز آزاد را بالا ببرند و سیاست تک نرخی بودن ارز را کنار بگذارند به جای آنکه انضباطی اعمال کنند.

ایزدخواه بیان کرد: بعضی ها استناد می کنند با حذف ارز ترجیحی گوشت گوسفندی شاهد کاهش ۳۰ درصدی قیمت آن بوده ایم اما باید گفت مگر گوشت گوسفندی ۹۰ درصد به نهاده ها وابسته است و سهم آن در سبد خانوار به اندازه مرغ است؟ در شرایطی هستیم که اگر اصلاحات کمیسیون تلفیق را قبول کنیم دولت ناکارآمد، مسئولیت ناپذیر و تکنوکرات در سرکار است بنابراین سیاست های پولی و مالی وقتی می تواند اعمال شود که دولت مقتدر سرکار باشد نه دولت مبتذل که هنوز بودجه تصویب نشده می گوید آن را اجرا نمی کند.

وی بیان کرد:در جریان یارانه معیشتی دیدیم که دولت چه ناز و کرشمه ای داشته است بنابراین اگر روی کاغذ مسائل را اصلاح کنیم دولت زیربار اجرای آن نمی رود و جای جلاد و شهید را عوض می کنند و می گویند این بودجه مجلس است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز