خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی:

دولت بایدن به دنبال کاهش تنش با ایران و جلوگیری از بروز مشکلات جدید است/ سیاست خارجی آمریکا تغییر می‌کند/ سیاست «اول آمریکا» برای جهان مضر است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۶۹۸

یک استاد علوم سیاسی با تاکید بر تغییر سیاست خارجی آمریکا در دولت جدید گفت: دولت بایدن به دنبال کاهش تنش با ایران و جلوگیری از مشکلات آینده است.

مایکل هولینگزورث، (Michael Hollingsworth) استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی است. حوزه تخصصی او جنگ و تروریسم، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی است.

انتخابات آمریکا مناقشه برانگیزترین انتخابات در سال‌های اخیر بوده است

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد انتخابات در آمریکا گفت: این انتخابات بسیار مناقشه برانگیز بود و با مشکلات متعددی همراه شد که باعث شده بسیاری مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرند. در حال حاضر قطب بندی  سیاسی در ایالات متحده وجود دارد و همچنین بسیاری از رویه‌های جدید رای‌گیری در مناطقی که قبلاً برنامه‌های رای گیری از طریق پست الکترونیکی در مقیاس وسیع را نداشته‌اند، اعمال شده است. بسیاری استدلال می‌کنند که این بحث انگیزترین انتخابات از سال ۱۸۷۶ است. تجزیه و تحلیل رای‌گیری نشان می‌دهد که اکثریت از ترامپ یا حزب جمهوری خواه حمایت نمی‌کنند اما همچنین حمایت گسترده‌ای از جنبش‌های مترقی گسترده وجود ندارد. این امر حزب دموکرات را مجبور به تأکید بر سیاست‌های بیشتر مرکزگرایانه خواهد کرد. به نظر می‌رسید نگرانی اصلی برای رأی‌دهندگان کرونا و اقتصاد باشد. وقتی صحبت از سیاست می شود مردم در ایالات متحده نسبتاً کوته فکر هستند. هر آنچه در اخبار ظاهر می شود به سرعت به اصلی‌ترین نگرانی تبدیل می شود.

تغییر دولت در آمریکا تغییرات در سیاست خارجی را به همراه دارد

سیاست «اول آمریکا» برای جهان مضر است

وی اضافه کرد: من معتقد هستم که تغییر در دولت بر سیاست خارجی در قبال ایران پیامدهای زیادی دارد. سیاست خارجی به احتمال زیاد شبیه رویکرد لیبرالیستی است که در دوران دولت اوباما برجسته بود. بایدن ابراز تمایل کرده است که به برخی از توافق‌های  سال ۲۰۱۵که ایالات متحده با ایران و قدرتهای مختلف اروپایی بسته بود، برگردد. اینکه این اتفاق واقعاً رخ دهد به اهداف مذاکره ایران بستگی دارد که پاسخ آنها به دخالت ایالات متحده در توافقنامه چیست. ایران سال آینده انتخابات خاص خود را دارد که می تواند برخی مسائل را ایجاد کند. احتمالاً یک تغییر اساسی در سیاست خارجی ایجاد خواهد شد. برخی از افراد استدلال می کنند که سیاست «اول آمریکا» برای کشور و جهان مضر است. این لزوما درست نیست اما انزوا طلبی و تعدیل نیرو واقعاً گزینه خوبی نیست و امیدوارم از این امر جلوگیری شود. نظر من این است که دولت بایدن به دنبال کاهش تنش با ایران و جلوگیری از مشکلات آینده است. موفقیت در این امر به واکنش ایران بستگی دارد. در مورد سایر کشورها ، ایالات متحده احتمالاً به توافق های خاصی مانند توافق پاریس و سایر موارد خواهد پیوست.

توافق با ایران به انتخابات در ایران بستگی دارد

وی هم چنین گفت: ایالات متحده به احتمال زیاد به دنبال بازگرداندن نوعی توافق هسته‌ای نظارت شده با ایران است. در مورد سیاست خارجی ایران، من نمی‌دانم که تغییری در آن ایجاد می‌شود یا خیر که به نتیجه انتخابات سال آینده ایران بستگی داشته باشد. سیاست خارجی ایران نیز نیازمند تغییراتی است. 

هیچ قدرت غربی خواهان جنگ با ایران نیست

این استاد دانشگاه اضافه کرد: هیچ قدرت غربی نمی خواهد درگیر جنگی تمام عیار با ایران شود.  هیچ قدرت خاورمیانه‌ای هم نمی خواهد وارد جنگ شود. با این حال، حملات محدود بسته به تحولاتی که در منطقه روی می‌دهد، یک احتمال واقعی است. چندین موضوع اساسی وجود دارد که باید مورد حل قرار گیرد که امیدوارم از طریق مذاکره انجام شود. من فکر می کنم تمرکز اصلی مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای و تحریم‌های اقتصادی باشد. اروپا ترجیح می‌دهد تحریم های اقتصادی برداشته شود تا بتواند بازار جدیدی برای کالاهای خود داشته باشد.

 وی در ادامه گفت: من معتقدم ایالات متحده تلاش خواهد کرد دوباره با همتایان اروپایی خود وارد مذاکره شود. اینکه آیا این موفقیت‌آمیز خواهد بود جای سوال دارد. این به آنچه ایران می‌خواهد و واکنش آن در برابر مذاکرات بستگی دارد. اروپا انتظار دارد ایران با دولت جدید در آمریکا با حسن نیت رفتار کند که این حسن نیت به موفقیت مذاکرات کمک خواهد کرد. البته در مقابل باید تلاش‌های چشمگیری برای رفع تحریم‌ها و کمک به ایران در مورد مشارکت در تجارت بین‌المللی صورت گیرد. تحقق این امر نباید سخت باشد. بسیاری از اتاقهای مذاکره برای توافق وجود دارد و توافق به نفع همه طرفها خواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای کاهش تنش بین ایالات متحده و ایران وجود دارد. با وجود دولت جدید، احتمال مذاکره و لغو تحریم‌ها برای ایالات متحده بیشتر است. 

 وی هم چنین گفت: من فکر نمی کنم بهبود روابط بین ایالات متحده و کشورهای اروپایی به همان اندازه‌ای باشد که مطبوعات دوست دارند آن را به تصویر بکشند اما احتمالاً با دولت جدید این روابط بهتر خواهد شد. ترامپ راهی برای دوری از اروپا و بقیه جهان داشت و دوست داشت ناتو را تهدید کند هرچند که هیچ وقت خطر واقعی برای این اتحاد وجود نداشت. اروپا در حال حاضر مشکلات خاص خود را دارد اما اوضاع بهتر خواهد شد. امیدوارم که دولت جدید به طور کامل از نیروهای دیپلماتیک با افراد باتجربه و توانمند استفاده کند. این چند سال گذشته کمبود نیروی کارآمد داشته است. با گذشت زمان، همکاری اروپا و ایالات متحده با ظهور تهدیدات جدید افزایش خواهد یافت.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز