خبرگزاری کار ایران

مومنی در سمینار بررسی نظرات شهید بهشتی:

هویت هر انسانی با آگاهی او ارتباط دارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۷۳۱

مسئولیت مسلمانان این است که برای تحقق جامعه اسلامی و عینیت‌بخشیدن به آن عمل کند که مثلا در کتاب‌های باید‌ها و نباید‌ها از منظر قرآن ایشان این مباحثرا ذکر کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: زمانی که ما درباره انسان بزرگی مانند بهشتی صحبت می‌کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که آیا او را دست یافتنی می‌بینیم که پاسخ به شرط اراده قوی و تعهد اخلاقی مثبت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرشاد مومنی که در سمینار بررسی آراء‌ و نظرات شهید بهشتی حضور داشت٬ بیان کرد: اگر ما بپذیریم هویت هر انسانی با آگاهی او ارتباط دارد٬ به نظر میراثاو می‌تواند شاهد تکرار تجربیات او باشد. و آنچه که ما توانسته‌ایم به دست بیاوریم این است که شهید بهشتی از یک نظم روش‌شناختی در حوزه مدیریت برخوردار بود.

وی افزود: به نظرم شهیدبهشتی در کوشش‌های خود از این نظم برخوردار بودند و جلو‌تر از همه قدم بر می‌داشتند به عنوان مثال در تاریخ علم هرگاه منزلت عقل پایین آمده بلافاصله انحطاط آغاز شده که در کتب شهید بهشتی آیاتی آورده شده و در دنباله آن ایشان نوشته‌اند که مورد خطاب تنها مسلمانان نیستند و همه انسان‌ها را در بر می‌گیرد بنابراین بهشتی قبل از اینکه یک عالم دینی باشد فیلسوف بوده وخود ایشان اظهار می‌کنند که ما در فرایند فهم دین باید به گونه‌ای عمل کنیم که تمامی انسان‌ها با هر دین و مسلکی آن را بپذیرند و بشنود و می‌گویند ما باید یک تفسیر خردپذیر از قرآن داشته باشیم که این امر خداوند است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آثار شهید بهشتی٬ تصریح کرد: در تمامی اثار ایشان آن نظم روش‌شناختی مشاهده می‌شود و ایشان با استناد به آیات مختلف قرآن می‌گویند که مسئولیت مسلمانان این است که برای تحقق جامعه اسلامی و عینیت‌بخشیدن به آن عمل کند که مثلا در کتاب‌های باید‌ها و نباید‌ها از منظر قرآن ایشان این مباحثرا ذکر کردند.

وی ادامه: برای اینکه به مسلمان بودن خودمان افتخار کنیم٬ باید یک دور تمامی کتب شهیدبهشتی را مطالعه کرد. به گونه‌ای که ایشان در دهه ۴۰ در بحثچرایی افتتاح صندوق‌های قرض‌الحسنه می‌گویند اگر قرار باشد ما اقتصادی بدون ربا داشته باشیم باید این تمرین‌ها را انجام دهیم لذا باید بگویم ایشان یقینا می‌دانستند دارند چه می‌گویند و به چه عمل می‌کند و مثلا در بحثقانون اساسی می‌گویند این دو موضوع با غیر همراه است که غیر اول شناخت ما به اسلام تا به امروز است و غیر دوم اینکه می‌گویند قانون اساسی به اهتمام فهم ما از بایست‌های مشکلات ایران باید تنظیم شود که این دو مورد در آن دوران مباحثهم و فرای تفکر به نمایش می‌گذاشت.

مومنی در پایان بیان خصلت‌های شهید بهشتی٬ تصریح کرد: ایشان در بحثمیانه‌روی در انتظارات این نظر را داشتند که نباید از مردم انتظارات ماورایی داشت و می‌گفتند مثلا نباید راه ابوذر و سلمان را پیشنهاد بدهیم و خودمان بیاییم دزدی کنیم لذا نگاه‌شان یک نگاه واقع بینانه بود و زمانی که شما با شهیدبهشتی صحبت می‌کردید واقعا از مسلمان بودنتان لذت می‌برید. اما امروزه زمانی که با بعضی‌ها به پای گفت‌و‌گو می‌نشینید از مسلمان بودنتان احساس خرسند نمی‌کنید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز