خبرگزاری کار ایران

هرمیداس باوند در میزگرد مسئله‌ هسته‌ای دانشگاه تهران:

رفتار دولت گذشته٬ صدمات جبران‌ناپذیری به بار آورد / هاله‌ای نسبی از فرصت در افق پدیدار شده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۲۴۲

برآیند سیاست خارجی احمدی‌نژاد این بود که در زمانی که مذاکرات در حال پیش‌روی بود٬ قطعنامه‌ای در شورای حکام صادر شد که ابتدا تعلیق موقت ما را خواستار بود اما با ادامه آن٬ شورای امنیت قطعنامه‌ تندتری صادر کرد.

میزگردی تحت عنوان درباره یک توافق توسط انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از سخنران نخست که صادق زیباکلام بود؛ دکتر داوود هرمیداس باوند به بیان نظرات خویش پرداخت و در ادامه به سوالات مخاطبان پاسخ داد.

دکتر هرمیداس باوند در پاسخ به این سوال که در دولت گذشته سعی می‌شد اقدامات و ایستادگی در زمینه هسته‌ای با اقدامات در زمینه ملی شدن صنعت نفت مقایسه شود و گاهی دکتر مصدق با دکتر محمود احمدی‌نژاد در این جهت همسان و مقاسه می‌شد٬ ارزیابی شما چیست؟ گفت: هر رویداد تاریخی شرایط و وضعیت خودش را دارد و در آن اوضاع باید بررسی شود.

وی گفت: زمانی که ملی شدن نفت مطرح بود در تمام جهان جنبش‌های آزادی‌طلبانه برای ملی کردن تلاش می‌کردند و به طور مثال دولت فرانسه آن را سیاستی برای توسعه اقتصادی می‌‌دانست؛ ملت ایران نیز به رهبری دکتر مصدق در آن زمان و در آن فضا اقدام به ملی‌کردن صنعت نفت کرد.

وی تصریح کرد: موضوعی که ما باید به آن توجه کنیم این امر و ملی کردن صنعت نفت است که از نظر حقوق بین‌الملل٬ امری روشن و شناخته شده بود و اقدام مترقیانه سیاسی محسوب می‌شد اما ما مشاهده کردیم در فضای انقلاب اسلامی یک نگاه ارزشی حاکم بود که حتی بسیاری از قراردادهای منعقد شده با کشورها بدون دلیل لغو شد و حتی مجبور شدیم غرامت‌های بسیاری پرداخت کنیم. به طور مثال ما وام‌هایی با بهره‌ ۲ درصد و پرداخت ۲۵ سال گرفته بودیم که آنها را برگرداندیم.

باوند گفت: بنابراین باید بدانیم ملی کردن صنعت نفت در شرایط بین‌المللی رخ داد که همه چیز برای آن موضوع مهیا بود ولی ما امروز در کشور با بحثی روبه‌رو هستیم مانند جذب سرمایه‌گذاری خارجی که نمی‌توانیم آن را به خوبی جذب کنیم و سرمایه ملی هم به دلیل عدم امنیت تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد و در مقام مقایسه باید بدانیم آن روز ملی کردن صنعت نفت یک اقدام ملی و مترقیانه است اما امروز تمام مشکلات ما جذب سرمایه‌گذاری خارجی و لغو تحریم های چند بعدی است.

وی افزود: در این چارچوب است که ما باید به تحلیل مسائل و در شرایط مقایسه برآییم. ما در ملی کردن صنعت نفت مشاهده می‌کنیم مراجع بین‌الملل به نفع ما رای دادند و آن اقدامی پذیرفته بود و حتی هنگامی که در شورای امنیت مطرح شد. آن شورا نپذیرفت و این مساله را رد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره سیاست خارجی احمدی‌نژاد گفت: زمانی که آقای احمدی‌نژاد مدعی شد استراتژی تهاجمی را در سیاست خارجی پیش گرفته است و در این استراتژی نگاهی به شرق یعنی روسیه و چین دارد. برآیند این مساله این بود که در زمانی که مذاکرات در حال پیش‌روی بود٬ قطع‌نامه‌ای در شورای حکام صادر شد که ابتدا تعلیق موقت ما را خواستار بود اما با ادامه این نوع سیاست ما مشاهده کردیم شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر کرد که تعلیق کامل و دائم را و از آن جمله مواردی را درخواست کرد که اضافه بر اساسنامه NPT بود.

وی گفت: بنابراین در مقام مقایسه این دو نوع سیاست باید بگویم که یکی از آنها نگاه حق طلبانه و پذیرش در حقوق بین‌المللی بود و دیگری راهی بود که به آن مقاومت می‌گفتند و هنگامی که مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید آن را شکست نمی دانست و باعثشد با این نوع سیاست تحریم‌های گوناگونی علیه ایران وضع شود که صدمات جبران ناپذیری را به بار آورد.

باوند با اشاره به انتخابات سال ۹۲ گفت: در مناظره های انتخاباتی نیز این مساله هسته‌ای مطرح شد و مردم نشان دادند که با ۱۸،۱۹ میلیون رای با روند گذشته مخالفند و خواهان تغییری در این روند بودند و این یعنی خواست عمومی که حل و فصل منطقی این مساله را مد نظر داشته است.

وی با اشاره به نهضت ملی شدن صنعت نفت و سیاست‌های دولت نهم و دهم در مساله هسته‌ای گفت: ما در مساله هسته‌ای در دولت نهم و دهم به هیچ وجه ملی از نظر مکانیسم عمل نکردیم و از نظر مقاومت هم فرایند آن هم سه قطعنامه بوده است اما در مساله ملی شدن صنعت نفت٬ حاکمیت کشور در یک صنعت ملی شد و علاوه بر آن در همه جهان از جمله مصر می‌بینیم که جمال عبدالناصر هنگامی که می‌خواهد کانال سوئز را ملی اعلام کند٬ می‌گوید من به الهام از زعیم شرق این کار را انجام می‌دهم.

باوند تصریح کرد: شاید از نظر الفاظ بتوانیم بگوییم احمدی‌نژاد در جهت ملی بودن حرکت کرده با این الفاظ بتوانیم خودمان را راضی کنیم اما این دو مقایسه را به هیچ وجه منطقی نمی‌بینم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود هرمیداس باوند درباره چگونگی برچیده شدن تحریم‌ها٬ با تغییرات دولت ایالات متحده آمریکا توضیح داد: این مقوله به سیاست خارجی و مدیریت یک جامعه بر می‌گردد. از انقلاب تا امروز بابت گروگان‌گیری هنوز هزینه می‌دهیم همینطور بابت شعارهای رتوریک فرض کنید ما باید در هر محفلی از حقوق مظلومان جهان حمایت کنیم اما مشی ما باعثشده هزینه سنگینی بپردازیم. جالب است برخی گروه‌هایی که موردحمایت ما بودند با مشاهده وضعیت حوادثاخیر به سمت کشورهای دیگر رفته‌اند.

باوند با تاکید براینکه گذشته چراغ راه آینده است٬ اظهار کرد: با مذاکره مشکلاتمان حل وفصل می‌شود من مسئله را صرفا یک موضوع تکنولوژی هسته‌ای نمی‌بینم مادامی که مشکلاتمان را با آمریکا حل نکنیم این اتفاقات تکرار می‌شود. اوباما فعلا به شدت مورد انتقاد چپ و راست قرار گرفته و برای موجه جلوه دادن خود در کاخ سفید نیازمند دستاوردی از مذاکره با ایران دارد.

وی با اشاره به موضع‌گیری علیه کشورمان در قطعنامه‌ها گفت: قطعنامه‌های شورای امنیت٬ مبتنی بر گزارش‌های آژانس انرژی هسته‌ای است و فکر می‌کنم اگر آژانس گزارشی به شورای امنیت ارسال کند که ایران درخواست‌های ما را در نظر گرفته٬ مساله ما تا حد زیادی حل می‌شود.

استاد پیشین دانشگاه رودآیلند اضافه کرد: در مجموع با یک بازنگری همه جانبه در سیاست خارجی کشور٬ می‌توانیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. معتقدم اگر مدیریت به نحو صحیحی اعمال شود و از فرصت‌های پیش رو به خوبی بهره‌برداری کنیم فضای منطقه به نحوی است که می‌تواند برای حل معضلات به ما کمک کند. هاله‌ای نسبی از فرصت در افق پدیدار شده است که باید از آن استفاده کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز