خبرگزاری کار ایران

علی‌محمد حاضری در همایش ملی اعتدال؛

نحوه ورود امام به فعالیت سیاسی، روشی اعتدالی بود

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۴۸۷

امام(ره) با انتشار مقاله‌ای درباره تمجید از نواب صفوی در مجله پانزده خرداد در سال ۵۳ مخالفت کرد زیرا ایشان دنبال خشونت‌گرایی نبود. ۹۸ تصمیم دیگر امام(ره) را مطالعه کردم که ۹۴ مورد آن با شاخص اعتدالگرایی به صورت کامل تطبیق داشت. وجه مسلط و غالب زندگی امام(ره) اعتدالگرایی بود.

یک استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: وجه مسلط زندگی امام خمینی اعتدالگرایی بود.

به گزارش ایلنا، علی‌محمد حاضری در همایش ملی اعتدال، اظهار کرد: اعتدال را یک نحوه عملکرد و یک روش پیگیری نظام فکری می‌دانم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اعتدال صفتی است که می‌تواند برای پیروان هر مکتب ابلاغ شود. یک کمونیست، لیبرالیست، موحد یا ملحد می‌تواند اعتدالی باشد یا نباشد. روش و نحوه پیگیری یک مکتب توسط یک فرد می‌تواند افراطی یا تفریطی باشد. روش اعتدالی روشی میان این دو روش است.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: من نحوه عملکرد امام خمینی(ره) را از سال ۱۳۲۳ تا زمان ارتحال ایشان را در مورد تصمیمات سرنوشت‌ساز بررسی کردم. نحوه ورود امام به فعالیت سیاسی و اجتماعی و نحوه اتخاذ تصمیم ایشان روشی اعتدالی بود.

حاضری در ادامه خاطرنشان کرد: امام خمینی از ۲۵ سالگی دست به قلم برد اما کتاب کشف‌الاسرار را در سن ۴۳ سالگی به نگارش در آورد در واقع امام در اوج پختگی نظرات خود را بیان کرد و شتابزده وارد صحنه سیاسی کشور نشد.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس همچنین با بیان اینکه بعد از شهریور ۱۳۲۰ احساس خطر نسبت به بدعت در دین به وجود آمده بود، افزود: بسیاری از روحانیون بدعت‌ها را شنیدند اما اقدام موثری انجام ندادند. از طرفی عده‌ای تفنگ برداشتند و به ترور روی آورده و به سراغ کسروی رفتند اما امام(ره) دست به قلم برد و با استدلال برهانی سعی کرد اندیشه‌های انحرافی را افشا کند.

وی ادامه داد: امام(ره) هم با افراط مخالف بود و هم با تفریط. ایشان هیچگاه طرفدار ترور مسئولان پهلوی نبود و فعالیت گروه‌های مسلح را تایید نکرد. امام(ره) در انقلابی‌گری مسالمت‌آمیز رفتار می‌کرد.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس افزود: امام(ره) با انتشار مقاله‌ای درباره تمجید از نواب صفوی در مجله پانزده خرداد در سال ۵۳ مخالفت کرد زیرا ایشان دنبال خشونت‌گرایی نبود. من ۹۸ تصمیم دیگر امام(ره) را نیز مطالعه کردم که ۹۴ مورد آن با شاخص اعتدالگرایی به صورت کامل تطبیق داشت. وجه مسلط و غالب زندگی امام(ره) اعتدالگرایی بود.

وی در پایان با بیان اینکه رهبران میانه‌رو در دوره انقلاب‌ها به بسیج عمومی روی می‌آورند و رهبران تندرو به خشونت‌گرایی دست می‌زنند، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با نفی خشونت در انقلاب اسلامی راه‌حل اعتدالی را برگزید.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز