خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله لاریجانی در همایش

اعلامیه حقوق بشر کاغذ پاره‌ای شده که تاثیر عملی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۲۶۶

ضعیت امروز جهان در فلسطین و غزه امتحان بزرگی برای مدعیان حقوق بشر است / آمریکا و اروپا که فریاد حقوق بشر آنها دنیا را کر کرده است از این رژیم جعلی صهیونیستی حمایت می‌کنند و جایزه‌ای به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار برای کمک و دفاع از این رژیم داده‌اند.

رییس قوه‌قضاییه با انتقاد از برداشت‌های برخی کشورهای مستکبر از منشور حقوق بشر گفت: ‌ از این برخوردها می فهمیم که حقوق بشر برای این کشورها مفهومی دو گانه دارد و انسان‌های آزاد جهان را به این شکل واداشته که اعلامیه حقوق بشر در دست این کشورها به کاغذ پاره‌ای تبدیل شده است که تاثیر عملی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا آیت‌الله آملی لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، مسئله حقوق بشر را در شناخت نسبت به جهان بسیار مهم خواند و گفت: لازم است که در این مهم از افرادی که به هر نحوی با مسئله حقوق بشر در ارتباط هستند و به ویژه از ستاد حقوق بشر تشکر کنم.

وی افزود: مسئله حقوق بشر از دو منظر قابل توجه است. یکی نظری و دیگری فلسفی است. در باب حقیقت و مبانی حقوق بشر باید گفت که بدون داشتن مبانی قوی نمی‌توان انتظار داشت که مسئله حقوق بشر به شکل مستمر و موثر جا بیافتد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اینکه اعلامیه حقوق بشر بیش از نیم قرن است که تصویب شده است گفت: اما می‌بینیم که این اعلامیه در مقام اجرا مشکلات بسیاری دارد و به یک ابزار برای تحمیل برخی خواسته‌ها به دیگر کشورها توسط سلطه‌گران تبدیل شده است.

وی با تاکید براینکه وضعیت اجرایی حقوق بشر در دنیا مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، گفت: وضعیت امروز جهان در فلسطین و غزه امتحان بزرگی برای مدعیان حقوق بشر است. امروز در غزه کودکان خردسال، شیرخوار، مرد و زن و پیر و جوان در معرض جنایات جنگی قرار گرفته‌اند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه فاجعه امروز غزه بسیار بزرگ است، گفت: عده‌ای ملتی را از حقوق خود محروم و آواره کرده اند و نسل‌کشی بزرگی در فلسطین روی داده است.

وی ادامه داد: این مسئله برای جامعه بشری تنبه است که دولت‌های سلطه‌گر، حقوق بشر را تنها برای آمال پلید خود می‌خواهند. امروز رژیم غاصب صهیونیستی این چنین غزه را تحت وحشتناک‌ترین بمباران‌ها قرار می‌دهد و این جنایات بیش از ده هزار کشته و زخمی برجای گذاشته است اما همین رژیم مورد حمایت مدعیان حقوق بشر است.

رئیس دستگاه قضا خاطر نشان کرد: آمریکا و اروپا که فریاد حقوق بشر آنها دنیا را کر کرده است از این رژیم جعلی حمایت می‌کنند و جایزه‌ای به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار برای کمک و دفاع از این رژیم داده‌اند.

وی با بیان اینکه وضعیت امروز جهان نسبت به شناخت ماهیت دعاوی حقوق بشری از ناحیه آمریکا و اروپا به ما کمک می‌کند گفت: جای تعجب است که کشوری همچون جمهوری اسلامی که در طول سالهای اخیر بیش از ۳۰ انتخابات آزاد داشته همواره مورد اشکال حقوق بشری این کشورها قرار می‌گیرد اما جنایات رژیم صهیونیستی در غزه مورد حمایت است. از این برخوردها می فهمیم که حقوق بشر برای این کشورها مفهومی دو گانه دارد و انسان‌های آزاد جهان را به این شکل واداشته که اعلامیه حقوق بشر در دست این کشورها به کاغذ پاره‌ای تبدیل شده است که تاثیر عملی ندارد.

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: جای تاسف است که یکی از شریف‌ترین مقولات انسانی این چنین به ابزار دست سلطه‌گران تبدیل شده است. در بحرین مردم برای داشتن یک رای می‌جنگند و کشورهای مدعی حقوق بشر نه تنها به ندای مردم آنها گوش نمی‌دهند بلکه حکومت‌های این کشورها را که مانع آزادی مردم‌شان هستند مورد حمایت قرار می‌دهند.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه سالهاست که به بهانه‌های واهی به کشورهای اسلامی حمله می‌شود گفت: این مسئله نشان می‌دهد که ابزارهای عملی و فعلی در مقام اجرا ناتوان هستند اما با این حال نباید مسئله مهم و ارزشمند حقوق بشر را به خاطر سوءاستفاده‌ها کنار بگذاریم.

وی افزود: مباحثنظری و فلسفی حقوق بشر ممکن است ما را به این مطلب متوجه کند که کشورهای اسلامی باید به فکر ایجاد نهادهای جامع به منظور تبیین مقوله حقوق بشر میان خودشان باشند.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: وقتی در مباحثنظری به تبیین مباحثمی‌پردازیم غالبا بحث‌ها به عمق کشیده می‌شود. برخی از متفکرین غرب گفته‌اندکه اگر در مسئله حقوق بشر وارد مباحثفلسفی نشویم بهتر است چرا که آنگاه مشخص می‌شود که اختلاف نظرها فراوان است.

وی ادامه داد: بدون داشتن مبانی محکم، دقیق و قابل پذیرش، قراردادهای بین‌المللی تحمیلی خواهد شد و دوام نمی‌آورد.

آملی لاریجانی همچنین عنوان کرد: یکی از مباحثی که با آن در حقوق‌بشر مواجه هستیم، تبیین ماهیت حق است. نظریات متعددی در این زمینه وجود دارد به گونه‌ای که برخی حق را قراردادی می‌دانند در حالی که برای این نظریات نیز اشکالات فراوانی وارد است که آن را ابطال می‌کند چراکه اگر کسی حق تقنین نداشته باشد با انشای قوانین صرف قانونی به وجود نخواهد آمد و کسی حق دار نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به دنبال ترسیم حقوق بشر اسلامی باشیم، خاطرنشان کرد: در این ترسیم راه ما از دولت‌هایی که انسان را فنا شونده، می‌دانند جدا می‌شود چرا که کرامت انسانی برای ما که معتقدیم انسان مخلوق حق تعالی است با یک سکولار کاملا متفاوت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز