خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در پیش‌از خطبه‌های نماز جمعه:

شورای نگهبان در دفاع از نظام سیاسی و حقوق مردم کارنامه قابل قبولی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۸۷۴۲۲

هیچ فرقی میان انتخابات ۸۸ با ۹۲ نبود / بی‌طرفی از شرایط اصلی شورای نگهبان است / برای شورای نگهبان فرق ندارد چه گروه‌هایی در انتخابات شرکت و حاضر می‌شوند و شکل‌گیری دولت‌ها و مجالس با گرایش‌های گوناگون شاهدی بر این ادعاست

مشاور دبیر شورای نگهبان کارنامه این شورا در دفاع از نظام سیاسی و حقوق مردم را قابل قبول دانست و گفت: شورای نگهبان همانگونه که از آرای مردم در انتخابات سال ۸۸ دفاع کرد در انتخابات سال ۹۲ نیز همین‌گونه عمل کرد و هیچ فرقی میان انتخابات ۸۸ و ۹۲ نبوده ودر آینده نیز همین‌گونه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباسعلی کدخدایی به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: ۲۶ تیرماه هرسال را به عنوان سالروز تشکیل شورای نگهبان گرامی می داریم؛ روزی که درسال۵۹ پس از تدوین قانون اساسی یکی از نهادهای عالی نظام یعنی شورای نگهبان پا به عرصه وجود نهاد.

مشاور دبیر شورای نگهبان در خصوص چرایی تشکیل این شورا پس از تدوین قانون اساسی گفت: لازم است برای پاسخ به این مسئله نگاهی به تحولات تاریخ معاصر کشور داشته باشیم. الطاف بیکران الهی شامل مردم شده و با هدایت‌های پیامبر گونه امام(ره) انقلاب اسلامی به ثمر نشست و همچنان با پشتیبانی و حمایت‌های مردم ادامه پیدا کرد تا نهایت منجر به تشکیل شجره طیبه یعنی جمهوری اسلامی شد.

سخنگوی سابق شورای نگهبان از نفی ظلم و ستم طاغوتی و نیز اجرای احکام دین مقدس اسلام به عنوان دو شعار پایه‌ای مردم در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: این دو خواست اصلی به خوبی در شعار مردم ایثارگر ما تبلور داشت و اگر به شعارهای قبل از انقلاب باز گردیم به خوبی آن را درمی‌یابیم.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یک نظام سیاسی متکی بر پشتیبانی‌های مردم بوده و هست یادآور شد: جمهوریت و حضور مردم به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از ارکان‌های این حکومت را شکل می‌دهد و به خاطر اعتمادی که میان امت و حکومت بود، دیدیم که نوع حکومت به همه پرسی مردم گذاشته شد، کاری که کمتر در سایر کشورها صورت می‌گیرد. نظام‌های سیاسی دیگر این گونه عمل نمی‌کنند که در روزهای آغازین یک نظام سیاسی جدید، انتخاب نوع حکومت به مردم واگذار شود.

عضو سابق شورای نگهبان به مراحل تدوین قانون اساسی و تشکیل مجلس خبرگان رهبری پرداخت وگفت: در فاصله چندماه از مشخص شدن نوع حکومت، متن قانون اساسی توسط مجلس خبرگان به تصویب رسید و مجدد به رای مردم گذاشته شد. طبیعی است هر نظام سیاسی نیازمند تلاش، مجاهدت و ایثار هنگام تاسیس است و در این آزمون مردم ما به خوبی سربلند بیرون آمدند اما این کافی نیست.

وی ادامه داد: عقل سلیم و تجربه بشری به ما آموخته که برای حفاظت و صیانت از آن نظام، نیازمند تلاش وراهکارهای مناسب هستیم و نمی‌توانیم اکتفا کنیم که چون یک نظام سیاسی و قانون اساسی تدوین شده باید به آن اعتماد کنیم و در مسیر اجرا، نظارت و پاسداری را به فراموشی بسپاریم.

کدخدایی از تجربه ایران در دوران نهضت مشروطه به عنوان تجربه‌ای تلخ یادکرد وگفت: نهضت مشروطه با حمایت مراجع و همراهی مردم شکل گرفت و در ابتدا به خوبی پیش رفت و هدایت‌های علما و مراجع عظام وقت نشان داد که به خوبی می‌توانند در این مسیر گام بردارند اما اشکالی که در نهضت مشروطه بوجود آمد این بود که پاسداری و حفاظت از قانون اساسی و نوع نظام به وجود نیامد.

این استاد دانشگاه به تلاش شیخ فضل‌الله نوری برای تصویب ماده ۲ متمم قانون اساسی که طبق آن علما باید مصوبات مجلس شورای ملی را نظارت می‌کردند اشاره کرد و افزود: طبق این ماده مجمعی از علمای طراز اول بایستی مراقب بودند تا مصوبات مجلس از احکام اسلامی تخطی نکند اما متاسفانه این راهکار در ابتدا در همان نطفه خفه شد و نتیجه آن این شد که نهضت مشروطه که ضد استبداد و مقابله با حکام ظالم بود به عکس خود تبدیل شد و در نهایت حکومت طاغوتی پهلوی‌ها شکل گرفت.

مشاور دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه قانون اساسی به عنوان سند ملی بیانگر آرمان‌های مشترک مردم، اهداف عالی آن نظام و نیز تکالیف متقابل مردم و حکومت است اظهار کرد: تدوین‌کنندگان قانون اساسی در مجلس خبرگان به ویژه آیت‌الله شهید بهشتی بر این مطلب اصرار داشتند که تجربه مشروطه دیگر تکرار نشود و ساز و کار موثری را برای نظارت و پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام پیش بینی کردند.

سخنگوی سابق شورای نگهبان به اصل ۹۱ قانون اساسی که مربوط به وظایف شورای نگهبان است اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی یک نوع نظام مردم سالار دینی است که به عنوان ویژگی اصلی ما شناخته شده و هر دو بعدآن باید مورد صیانت و حفاظت قرار گیرد. شورای نگهبان قانون اساسی بر این ایده شکل گرفت که در طول عمر نظام ما خدایی نکرده انحرافی ایجاد نشود.

کدخدایی از نظارت تقنینی و نظارت سیاسی به عنوان اصول شورای نگهبان یاد کرد و ادامه داد: مصوبات مجلس شورای اسلامی نیازمند دقت از جهت انطباق با قانون اساسی است چرا که نه احکام شرع باید نادیده گرفته شود و نه به حقوق ملت که درفصل سوم قانون اساسی آمده بی‌توجهی شود. بیش از ۲ هزار و۸۰۰ مصوبه در۹دوره گذشته مجلس شورای اسلامی وجود دارد که شورای نگهبان در مورد آنها اظهارنظر کرده که بعضا به دلیل مغایرت با موازین شرعی به آن ایراد گرفته شده و برخی مصوبات نیز مغایرت با حقوق ملت و قانون اساسی داشته که مورد ایراد این شورا قرار گرفته است.

عضو سابق شورای نگهبان درخصوص نظارت سیاسی این شورا نیز گفت: بعد از انقلاب اسلامی بیش از سی و چند انتخابات برگزار شده که شورای نگهبان سعی کرده در انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و همه‌پرسی با اتخاذ راهکارهای مناسب و استناد به قانون اساسی و قوانین موضوعه، نظارت دقیقی بر صحت انتخابات داشته باشد.

وی ادامه داد: انتخابات به عنوان مظهر جمهوریت شناخته می‌شود که در اصل ۶ قانون اساسی بدان توجه شده که مدیریت کشور از طریق اتکاء به آرای عمومی است که مصداق آن را انتخابات بیان کرده است.

کدخدایی به تعبیرات مقام معظم رهبری در مورد آرای مردم در سال‌های مختلف اشاره کرد و گفت: معظم له از آرای مردم به عنوان امانت الهی یاد کردند و معلوم است نهادهایی چون شورای نگهبان که وظیفه پاسداری از آن را برعهده دارند چه بار سنگینی بر دوششان گذاشته شده است. ایشان در انتخابات سال گذشته نیز از آرای مردم به عنوان حق الناس یاد کردند.

مشاور دبیر شورای نگهبان ابراز کرد: در طول سال‌های گذشته انتخابات‌ها به خوبی به سرانجام رسیده و شورای نگهبان تلاش کرده درتمام ادوار با نظارت دقیق و استفاده از راهکارهای مناسب، در حدود وظایف قانونی، صیانت و پاسداری از آرای مردم را به خوبی انجام دهد و برای شورای نگهبان فرق ندارد چه گروه‌هایی در انتخابات شرکت و حاضر می‌شوند و شکل‌گیری دولت‌ها و مجالس با گرایش‌های گوناگون شاهدی بر این ادعاست.

سخنگوی سابق شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان همانگونه که از آرای مردم در انتخابات سال ۸۸ دفاع کرد در انتخابات سال ۹۲ نیز همین‌گونه عمل کرد و هیچ فرقی میان انتخابات ۸۸ و ۹۲ نبوده ودر آینده نیز همین‌گونه خواهد بود.

کدخدایی بی‌طرفی را از شرایط اصلی شورای نگهبان عنوان کرد و افزود: شهادت می دهم درمدتی که توفیق خدمت در شورای نگهبان را داشتم اعضای شورا بر این نکته تاکید و برا ین اساس حرکت می کردند. شورای نگهبان در دفاع از نظام سیاسی و نیز پاسداری از حقوق مردم کارنامه قابل قبولی دارد ودر بعد نظارت تقنینی و نیز نظارت سیاسی تلاش داشته ناظری برای صیانت از قانون اساسی، نظام سیاسی وحقوق مردم باشد.

وی گفت: در چشم انداز آینده انتظار ما از این نهاد این است که بارعایت قانون اساسی ود رسایه تدابیر مقام معظم رهبری ونیز با حفظ وحدت ملی در انجام رسالت دینی، تاریخی و سیاسی خود مصمم تر از گذشته حرکت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز