خبرگزاری کار ایران

عضو حزب کارگزاران در گفت‌وگو با ایلنا:

کسری بودجه منبع اصلی تورم است

کد خبر : ۱۵۳۶۹۲

طرح مسکن مهر و کسری بودجه ناشی از پرداخت یارانه های نقدی دو عامل اصلی و برجسته تورم بوده اند.

عضو حزب کارگزاران گفت: اگر نخواهیم بدون افزایش حامل های انرژی یارانه پرداخت کنیم ناچاریم از طریق چاپ پول پرقدرت این کار را انجام دهیم که به افزایش تورم منجر خواهد شد.

سعید لیلاز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص هدفمندی یارانه ها و شیوه پرداخت نقدی آن و همچنین نظر مخالفان دولت در خصوص تداوم پرداخت نقدی اظهار داشت: اگر ما می توانستیم از حالا یک تصمیم مستقل درباره هدفمندی یارانه ها بگیریم قضیه کاملا متفاوت می شد. اگر می خواستیم کار را از صفر شروع کنیم من مسیری غیر از آنچه در برنامه چهارم توسعه بوده است را توصیه نمی کردم. برنامه چهارم توسعه کشور که هرگز اجرا نشد.

وی افزود: اما امروز در آن موقعیت نیستیم. من مخالف حذف این ۴۵ هزار تومانی هستم که دولت پرداخت می کند. یعنی من با هرگونه حذف غیر داوطلبانه یارانه های نقدی مخالفم و دولت نباید اجازه دهد شبه کارشناسان این پوست خربزه را مثل ماحرای سبدکلا زیر پایش بگذارند.

لیلاز ادامه داد: حال اگر فرض کنیم که فردی برای حذف داوطلبانه یارانه ها مراجعه نکرد برای پرداخت یارانه ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد. این کسری بودجه منبع اصلی تورم است. یعنی طرح مسکن مهر و کسری بودجه ناشی از پرداخت یارانه های نقدی دو عامل اصلی و برجسته تورم بوده اند. من به راستی دولت قبل را نمی بخشم از این جهت که این توهم را ایجاد کرد که خود هدفمندکردن یارانه ها تورم زاست. در حالی که این امر ناشی از بی انضباطی مالی دولت بود که از کسر بودجه می آید.

وی با بیان اینکه برای سال ۹۳ کسری بودجه۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومانی داریم، ادامه داد: اگر نخواهیم بدون افزایش حامل های انرژی یارانه پرداخت کنیم ناچاریم از طریق چاپ پول پرقدرت این کار را انجام دهیم که به افزایش تورم منجر خواهد شد. بنابراین اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گریزناپذیر است.

لیلاز در پایان در پاسخ به این سوال که اگر دولت تصمیم بگیرد پرداخت نقدی را قطع کند تصمیم درستی خواهد بود یا نه گفت: این تصمیم اشتباهی است. من می توانم بفهمم که این امر گریزناپذیر است اما این کار باعثخواهد شد که منتقدان دولت که از ترک دیوار هم ایراد می گیرند به دولت حمله کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز