خبرگزاری کار ایران

کاشفی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

منتقدان دولت به دنبال فرار از پاسخگویی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۴۷۸

انتقاد را باید در بستر و فضای خودش مطرح کرد. در دولت قبل کجا این همه سوال و دخالت در کار وزرای دولت را سراغ داریم؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب گفت: اتهام انتقادناپذیری به دولت یازدهم از سوی عده‌ای نوعی فرار از پاسخگویی است.

حسین کاشفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، ‌ در خصوص اتهامات اخیر برخی از اصولگرایان درباره انتقاد‌ناپذیری دولت یازدهم اظهار داشت: انتقاد آنگونه که رییس‌جمهور بار‌ها بر اساس فصل سوم قانون اساسی بر آن تاکید کردند، حق مردم است. رییس جمهور در این مدت موضوع حقوق شهروندی را مطرح کردند و یکی از این حقوق ملت حق ازادی بیان و انتقاد است. بنابراین دولت و شخص رییس جمهور تا به امروز در گفتار همواره حامی آزادی و پاسداری از حقوق ملت بوده‌اند.

وی افزود: ‌در رفتار نیز دولت عملا نشان داده است که نقد را می‌پذیرد و می‌خواهد به قانون توجه کند. ‌ضربات شدیدی که قانونگرایی در هشت سال گذشته متحمل شد و برخوردهای خشن و افراطی ناشی از همین قانون‌گریزی بود. دولت قبل خود به قانون بی‌توجهی می‌کرد و اعتقادی به آن نداشت.

وی با بیان اینکه این دولت در عمل نشان داده است که برخوردش با دولت قبل متفاوت است، اظهار داشت: اما برخی دوستان که امروز اینگونه انتقاد می‌کنند باید به این سوال جواب دهند که در هشت سال گذشته کجا بودند؟ کسانی که یا با شیوه‌های قانون گریزانه همراه بوده‌اند و یا نسبت به آن سکوت کرده‌اند. به راستی اگر کسی در آن دوره انتقادی می‌کرد با او چه برخوردی می‌کردند؟

کاشفی با اشاره به اینکه عده‌ای در دولت قبل می‌گفتند که چون رییس جمهور حکمش را از مقام معظم رهبری دریافت کرده نباید به آن انتقاد کرد، تصریح کرد: مگر همین دولت هم حکمش را از مقام معظم رهبری نگرفته است؟ به گمان من اینگونه مواضع نوعی فرار به جلو است. گمان می‌کنند با این انتقادات می‌توانند از پاسخگویی فرار کنند. اینان باید به تاریخ و مردم و آینده پاسخگو باشند. درست است که انتقاد حق منتقدان است. اما بسیاری حقوق دیگر نیز هست که برای دیگران محفوظ است.

این فعال سیاسی ادامه داد: انتقاد را باید در بستر و فضای خودش مطرح کرد. در دولت قبل کجا این همه سوال و دخالت در کار وزرای دولت را سراغ داریم؟ در قانون مدیران اجرایی مستقل هستند. این حساسیت‌های دائم حتی روی انتصابات وزرا آیا انتقاد کردن است؟ یا در خصوص مذاکرات هسته‌ای، اگر اینان از موضع مقام معظم رهبری حمایت می‌کنند ایشان بار‌ها مذاکره کنندگان را فرزندان ملت دانسته‌اند و از آن‌ها حمایت کرده‌اند. ولی این قدر فشار آوردن که چه دادیم و چه گرفتیم دیگر چیست؟

وی تاکید کرد: پیشنهاد من این است که باید در یک فضای آرام و منطقی و با میزگردهای کار‌شناسی این مسائل بررسی شود. گرچه عده‌ای نمی‌گذارند فضا آرام شود. می‌گوییم انتقاد باید سازنده باشد و منتقد با انتقاد می‌کوشد شرایط را بهبود بخشد. در یک فضای کار‌شناسی معلوم می‌شود که چه کسی دل در گرو آبادانی کشور دارد. باید نگاه ملی به دولت داشت و در هر کسوتی از جمله در سمت نماینده مجلس کمک کرد، نه اینکه به جبران اینکه در ۲۴ خرداد رای نیاوردیم و مردم به تفکر ما نه گفته‌اند، نوعی فرار به جلو کنیم.

کاشفی در پایان اظهار داشت: این نوع انتقاد کردن‌ها فرار از پاسخگویی است، اینان می‌خواهند با این انتقاد‌ها آنچه با عملکرد خود بر سرعزت و اخلاق و معیشت مردم آورده‌اند فراموش شود، از این رو به جای پاسخگویی می‌خواهند با انتقاد کردن مساله را حل کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز