خبرگزاری کار ایران

پیام نشست «وحدت برای تحول» برای فضای کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۰۴۱

به گزارش ایلنا، شورای وحدت روز شنبه ۲۵ فروردین میزبان بیش از یکصد تن از نمایندگان مختلف منتخب در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. نکته جالب توجه در این نشست، حضور نمایندگانی از جناح ها و جریان های سیاسی مختلف در مجموعه فرهنگی - آموزشی آدینه تهران بود که به خوبی نشان داد عنوان انتخاب شده برای این نشست تنها در حد شعار نبوده و اگرچه شورای وحدت توانست با ایجاد ساختار با تکیه بر سه رکن روحانیت،احزاب سیاسی و اقشار مردمی در دور نخست انتخابات، ۶۰ نماینده را به طور انحصاری از لیست خود راهی مجلس کرده و حدود ۳۰ نماینده نیز به طور مشترک در لیست شورای وحدت و سایر تشکل ها قرار داشتند، اما در زمینه تحقق شعار وحدت، رویکردی حزب سالارانه نداشته و با اعتقاد به لزوم گفتگو در صحنه سیاست و مدیریت کشور، سیاست تعامل حداکثری را در پیش گرفته است.

طبیعتا حضور  فراتر از انتظار نمایندگان منتخب مردم کشور در این نشست در کنار مشارکت چهره های شاخص سیاسی و اجتماعی پیامی روشن به نخبگان کشور مخابره کرده و از نقش آفرینی شورای وحدت در افق سیاسی آینده ایران خبر می دهد.

 فعالیت های شورای وحدت در ارتباطی وثیق با جامعه روحانیت که خود یکی از ریشه دارترین و قدیمی ترین نهاد های مردمی به شمار می رود، از ابتدای شکل گیری تحرکات انتخابی مجلس، با واکنش برخی احزاب و جریان های خاص مواجه شده و تاکید خاص منوچهر متکی، سخنگو و دبیر اجرایی این شورا بر پرهیز از رفتارهای قیم مابانه و شکل گیری تشکل های پدرسالارانه باعث شد حجمی از تخریب ها و انتقادات و همچنین بی اعتنایی های سیاسی  علیه شورای وحدت ایجاد شده و حتی در تحلیل های نخست از نتایج انتخابات، رقبا صحبت از سهم یک درصدی این شورا کرده و تلاش می کردند با تکیه بر کانال های وابسته به ایشان در فضای مجازی، جو روانی مخاطبین را بر علیه شورای وحدت شکل دهند.

در مقابل اما پس از فرو نشستن گرد و غبار هیجانی ساعات نخستین و با اعلام نتایج انتخابات، شاهد سهم قابل توجه لیست شورای وحدت در سراسر کشور بودیم.

منوچهر متکی نماینده منتخب مردم تهران و وزیر پیشین امور خارجه که از چهره های ملی  شورای وحدت در انتخابات محسوب می شد،  با توجه به این پیش زمینه، صحبت از تاسیس فراکسیونی موسوم به وحدت در مجلس آتی کرد که در آن همه طیف های سیاسی با تاکید بر وحدت و تلاش بر رشد کشور و خدمت رسانی به مردم حضور خواهند داشت.

تاکید بر تحول بر محور وحدت

بدون شک نشست روز گذشته شورای وحدت تاثیر به سزایی در افق سیاسی کشور داشته و آرایش جناح های مختلف در انتخاب ریاست مجلس آتی را تحت تاثیر قرار می دهد.  در این میان منوچهر متکی که  یکی از جدی ترین گزینه های مطرح شده برای ریاست مجلس محسوب می شود و مورد اقبال طیف گسترده ای گروه های سیاسی با سلایق مختلف است، با تاکید بر صحن محور بودن ریاست مجلس در مقابل فرد محوری، نقش اصلی در مدیریت مجلس را بر عهده فراکسیون ها و نمایندگان می داند. 

عدم وجود نقطه تاریک در سوابق اجرایی  او، خانواده و اطرافیانش از مهمترین مواردی است که در شرایط فعلی مورد توجه نماینگان مجلس قرار داشته و می تواند اعتماد مخدوش شده نسبت به مجلس را باز سازی کند.

 علاوه بر آن، وی با داشتن سابقه دو دوره نمایندگی و شش سال تصدی یکی از حساس ترین وزارتخانه های دولت یعنی وزارت امور خارجه، به همراه تجارب خدمت در نقش سفیر در کشورهایی همچون ترکیه و ژاپن، دارای وزنی به مراتب بیشتر از رقبای خود بوده و در این شرایط که کشور و منطقه در شرایطی ملتهب به سر می برد، تکیه زدن چنین فردی که علاوه بر اعتدال و عقل گرایی، با زبان بین المللی نیز آشنا است، بر صندلی ریاست مجلس می تواند زمینه ساز تعامل سازنده و مقتدرانه ایران و سایر کشورهای منطقه و جهان شود.

این موارد باعث شد تا نشست تحول برای وحدت با استقبال گسترده رسانه های داخلی و خارجی مواجه شده و این رویداد علاوه بر بازتاب گسترده در خبرگزاری های داخلی و روزنامه های کشور، مورد توجه رسانه های خارجی نیز قرار گرفته و در روز گذشته شاهد حضور نمایندگان اصلی ترین جریان های رسانه ای کشورهایی همچون ژاپن، چین، ترکیه، لبنان، عراق و آلمان بوده و خبرنگاران این رسانه ها به طور خاص با هدف مصاحبه با منوچهر متکی در نشست وحدت برای تحول حاضر شده و روزنامه آساهی ژاپن، ZDF آلمان، TRT ترکیه ، UNEWS لبنان و .... گزارش های اختصاصی از این رویداد تهیه و جزئیات این نشست در اخبار شب گذشته شبکه تلوزیونی فونیکس چین منتشر و در بخش گزارش ویژه خبری پس از اخبار نیز مصاحبه منوچهر متکی با این تلوزیون نمایش داده شد.

این موضوع به خوبی نشان دهنده توجه ویژه جهان و رسانه های بین المللی به موضوع انتخاب رئیس آتی مجلس بوده و حضور نزدیک به نیمی از نمایندگان منتخب در این نشست،منعکس کننده نقش و وزن فراکسیون وحدت در مجلس دوازدهم و افزایش احتمال تکیه زدن منوچهر متکی بر کرسی ریاست مجلس بوده و حضور نام هایی همچون مجتبی ذوالنور که خود از نامزدهای این کرسی است، دارای پیامی روشن به افق سیاسی کشور است.

در خاتمه باید تاکید کرد، رییس هیات اجرایی شورای وحدت اعلام کرده است موضوع که بحث انتخابات ریاست مجلس باید در مجلس و توسط نمایندگان حل و فصل شده و هر نوع اظهار نظر رسمی در این رابطه را موکول به شروع به کار مجلس دوازدهم کرد‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز