خبرگزاری کار ایران

حاشیه‌های دومین حضور روحانی در دانشگاه؛

سانتریفیوژ باید بچرخد، اما زندگی مردم هم باید بچرخد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۶۷

با ورود رئیس جمهور به سالن، دانشجویان برای چند دقیقه ایستاده با شعار هایی همچون " اصلاحات زنده باد، روحانی پاینده باد "، " روحانی مچکریم "، " سلام بر روحانی، درود بر خاتمی " و " روحانی زنده باد، هاشمی پاینده باد " از روحانی استقبال کردند.

رئیس جمهور در برابر شعار " مرگ بر آمریکا " عده ای اندک خاطرنشان کرد: شما دیدید که در این تفاهم نامه اخیر چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند و دیدید که به صهیونیسم چه ضربه ای وارد شد و متاسفانه کشورهایی که منافع بلند مدت خود را نمی بینند در کنار رژیم صهیونیستی تا چه حد عصبانی هستند. در مقابل دانشجویان نیز با شعار " مرگ بر اسرائیل " صحبت های روحانی را تایید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز حسن روحانی رئیس جمهور در حالی در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز دانشجو سخنرانی کرد که پیش از ورود وی به سالن کلیپ گزارش ۱۰۰ روزه رئیس جمهور و کلیپ " نوسفر " پخش شد و مورد استقبال حاضران در سالن که اکثریت آنها را دانشجویان تشکیل می دادند قرار گرفت.

دانشجویان سپس همصدا با هم ترانه " یار دبستانی " را زمزمه کردند.

در دست داشتن شال های بنفش و سبز در دست برخی دانشجویان از نکات جالب مراسم امروز بود.

با ورود رئیس جمهور به سالن، دانشجویان برای چند دقیقه ایستاده با شعار هایی همچون " اصلاحات زنده باد، روحانی پاینده باد "، " روحانی مچکریم "، " سلام بر روحانی، درود بر خاتمی " و " روحانی زنده باد، هاشمی پاینده باد " از روحانی استقبال کردند.

در این مراسم قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان و فرجی دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز روحانی را همراهی می کردند همچنین حجت الاسلام محمدیان نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در این مراسم حضور داشت.

در ابتدا تهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی به عنوان اولین سخنران این برنامه خطاب به روحانی گفت: آقای رئیس جمهور این حضور در روز دانشجو نوید بخش روزهایی پر نشاط و امید به اینده خواهد بود.

وی همچنین در پایان صحبت های خود ضمن بزرگداشت شهدای عرصه جهاد علمی از شهید شهریاری به عنوان افتخار دانشگاه شهید بهشتی یاد کرد که نام این شهید بار دیگر موجب تشویق دانشجویان شد.

وقتی مجری برنامه نام روحانی را به عنوان سخنران بعدی برنامه اعلام کرد دانشجویان بار دیگر رئیس جمهور را تا زمان قرار گرفتن پشت تریبون با شعارهای خود همراهی کردند.

روحانی در ابتدای سخنان خود از ۱۶ آذر به عنوان روز آزادی و حاکمیت ملی یاد کرد و در واکنش به شعار " دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد " دانشجویان گفت: عزت خواهی، آزادی طلبی و عدالت خواهی که شعار شماست به حق آرمان بلند این ملت است و دولت تدبیر و امید تلاش می کند تا از فضای دانشگاه ها بهترین استفاده را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه خانه احزاب نیست اما کارگاه سیاست است، تصریح کرد: هر گاه دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت و خردورزی فاصله بگیرد صدای رسای دانشجو برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد بود.

در میان صحبت های روحانی اقلیتی شعار " مرگ بر آمریکا " سر دادند که توسط اکثریت مورد انتقاد جدی قرار گرفت سپس روحانی خطاب به این عده عنوان کرد: ما نمی توانیم دروازه های کشور را ببندیم. چراکه پیشرفت اقتصادی بدون تعامل با جهان ناممکن است.

رئیس جمهوراز توافقنامه هسته ای ایران به عنوان یک گره گشوده شده پس از ده سال توسط دولت یازدهم یاد کرد و بار دیگر در برابر شعار " مرگ بر آمریکا " عده ای اندک خاطرنشان کرد: شما دیدید که در این تفاهم چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند و دیدید که به صهیونیسم چه ضربه ای وارد شد و متاسفانه کشورهایی که منافع بلند مدت خود را نمی‌بینند در کنار رژیم صهیونیستی تا چه حد عصبانی هستند. در مقابل دانشجویان نیز با شعار " مرگ بر اسرائیل " صحبت های روحانی را تایید کردند.

روحانی در واکنش به دانشجویانی که انرژی هسته ای را حق مسلم خود می دانستند، گفت: شعار ما این است که سانتریفیوژباید بچرخد، اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد. و در کنار انرژی هسته ای رفاه مردم و شکستن ساختمان منحوس تحریم ها نیز حق مسلم ما است.

" فتنه گر منافق اعدام باید گردد " و " دانشجو و زندانی سیاسی آزاد باید گردد " از دیگر شعار های پر حاشیه مراسم امروز بود که موجب شد روحانی در واکنش عنوان کند که دولت به همه وعده هایی که به مردم داده است عمل خواهد کرد و ما باید آستانه تحمل خودرا بالا ببریم.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت ایجاد اجماع داخلی در کشور در مقابل فریاد " یا حسین، میر حسین " حضار گفت: باید از فضای احساسی فاصله بگیریم، چرا که با عقلانیت و اعتدال مسائل قابل حل و فصل خواهد بود.

روحانی در ادامه از نام هایی همچون آیت االه طالقانی، ایت الله مطهری، مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی، آیت الله بهشتی و دکتر چمران به عنوان سرداران جنبش دانشجویی یاد کرد که برای چند دقیقه این شخصیت ها مورد تشویق پیاپی دانشجویان قرار گرفتند.

وی گفت که این سرداران برای حرکت خود نه ریالی دریافت کردند و نه از دولت و حکومت دستور می گرفتند.

پس از پایان صحبت های رئیس جمهور نوبت به پرسش های دانشجویان رسید.

برخی از دانشجویان که معتقد بودند سوالات آنها به دلایلی در سالن مطرح نمی شود با شعار " سوال انتخابی نمی‌خواهیم " اعتراض خود را نشان دادند.

از دیگر حاشیه های مراسم امروز این بود که ازدحام جمعیت برای ورود به سالن به حدی بود که منجر به شکستن یکی از درب های ورودی تالار ابوریحان شد.

مسئولان سالن که سعی در آرام کردن فضا داشتند تلاش کردند تا حد ممکن از ورود دانشجویان جلوگیری به عمل نیاید برای همین عده‌ای از دانشجویان به شکل ایستاده و یا از روی پله های سالن نظاره گر این مراسم بودند و در شعار ها با دیگران همراهی می کردند.

برخی دانشجویان نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار تغییر روسای دانشگاه ها بودند.

همچنین طوماری نیز توسط دانشجویان برای حمایت از فرجی دانا وزیر علوم و درخواست از نمایندگان مجلس برای همراهی با ندای مردم در ۲۴ خرداد تهیه شده بود.

پس از اتمام برنامه دانشجویان داخل سالن با خروج از سالن با آن دسته از دانشجویانی که موفق به حضور در این مراسم نشده بودند همراه شده و در محوطه دانشگاه بار دیگر سر دادن شعارهایی از قبیل " سلام بر روحانی درود بر خاتمی " آغاز کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز