خبرگزاری کار ایران

در همایش انجمن دوستی ایران و چین مطرح شد:

زوکو: جاده‌ی ابریشم راه ارتباطی ایران و چین بوده است

کد خبر : ۲۱۴۹۶۵

حجم مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و چین در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است.

پنجمین همایش سالانه انجمن های دوستی ایران و چین عصر روز گذشته در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، فرهنگسرای نیاوران روز گذشته ۲۶ مهر ۱۳۹۳ میزبان پنجمین همایش سالانه انجمن های دوستی ایران و چین بود.

احمد محمدی(رئیس انجمن دوستی ایران و چین) در سخنان خود به بیان برخی از راه‌های توسعه ارتباط دو کشور پرداخت و گفت: سال گذشته را باید سالی فعال و مثبت در مناسبات دو کشور دانست. در این سال روسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه‌ی دو کشور در چندین نوبت دیدارهای بسیار مفید و سازنده‌ای داشتند که این دیدارها می تواند روند توسعه مناسبات دو کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بیش از پیش تقویت کند.

وی ادامه داد: ‌ گرچه مناسبات و دوستی میان دو ملت و دولت ایران و چین دارای سابقه تاریخی و کهن است اما شرایط کنونی جهان ایجاب می‌کند که این دوستی در فضای جدید تحکیم و اهمیت آن بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و همکاری های دو کشور در عرصه های گوناگون به ویژه اقتصادی و فرهنگی بازتعریف گردد.

محمدی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهند که حجم مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در سال جاری افزایش چشمگیری داشته و مسئولان عالی رتبه دو کشور مصمم هستند تا پرفیت همکاری ها را هر چه بیشتر افزایش دهند و از طرفی عزم و اراده طرفین به ارتقای همکاری‌های اقتصادی تا سطح مطلوب است و امیدواریم با تسهیل خط اعتباری چین پروژه‌های عمرانی که وابسته با این خط اعتباری است نیز به سطح مورد انتظار برسد.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین درباره بهره‌گیری از قابلیت‌های جاده‌ی ابریشم گفت: در شرایط کنونی بهره‌گیری از قابلیت‌های جاده‌ی کهن ابریشم زمینی و دریایی در زمینه‌های فرهنگی و تجاری که نماد مناسبات تاریخی و مسیر دوستی ایران و چین است و نیاکان ما بیش از یک هزار سال پیش برای ایجاد آن کوشش کردند بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: ‌ برگزاری نشست‌های تخصصی در خصوص چگونگی احیای جاده ابریشم، بررسی قابلیت‌های موجود دو کشور با بهره‌گیری مناسب از احیای این مسیر تاریخی در جهت تقویت مناسبات اقتصادی و فرهنگی ایران و چین و نیز برپایی نمایشگاه‌ها و سمینارها در این زمینه از دیگر پیشنهادات انجمن دوستی ایران و چین است و امیدواریم به عنوان دستاورد همایش پنجم مورد توافق طرفین قرار گیرد.

فنگ زوکو(نایب رئیس انجمن دوستی کشور چین با کشورهای خارجی) گفت: دوستی ایران و چین سابقه طولانی دارد. جاده‌ی ابریشم راه ارتباطی ایران و چین بوده است. در سال های گذشته ارتباط ایران و چین همواره برقرار بوده و طی ماه های گذشته رئیس جمهور ایران و چین با هم دیدار کردند.

نایب رئیس انجمن دوستی کشور چین با کشورهای خارجی اظهار کرد: انجمن دوستی ایران و چین از سال ۲۰۰۸ تشکیل شده و ارتباط فعالی در این سال‌ها داشته است. از سال ۲۰۱۰ تا کنون نیز ۴ دوره همایش هم‌اندیشی درباره همکاری‌های دو کشور ایران و چین برگزار شده‌است. این هم‌اندیشی‌ها در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری بوده است.

زوکو درباره احیای جاده ابریشم گفت: در سال ۲۰۱۳ رئیس جمهور چین پییشنهاد کمربند جاده ابریشم و جاده دریایی ابریشم در قرن ۲۱ را مطرح کرد که مورد استقبال قرار گرفت. ایران امروز نیز راه ارتباطی آسیا و اروپا است.

در پایان این مراسم کلیه مسئولان دو کشور به گالری شماره یک نیاوران رفتند تا از نمایشگاه آثار تجسمی «هنر انسان دوستی» دیدن کنند.

پنجمین همایش سالانه انجمن های دوستی ایران و چین در روزهای آینده ادامه می یابد. امروز از ساعت ۹ تا ۱۱ در هتل اوین، کارگروه گردشگری، اقتصاد و هنر و اقتصادی و بازرگانی برگزار می شود

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز