خبرگزاری کار ایران

سید محمد خاتمی:

جای تأسف است که چهره اباعبدالله(ع) خلاف چهره واقعی در جامعه ترویج می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۲۱

اباعبدالله مظهر عزت الهی و نیز خواستار عزت انسان بود و این برخلاف چهره‌ای ناتوان، محتاج و کوچکی است که از ایشان تصویر می‌شود.

رییس‌جمهور پیشین کشورمان با انتقاد از چهره ترسیم شده از اباعبدالله الحسین(ع) در جامعه امروز گفت: امام حسین(ع) می‌خواست انسان، عزیز باشد و این عزت سرمایه‌ای است که با هیچ‌چیز قابل معامله نیست و امام نشان داد برای این عزت حاضر است بالا‌ترین سختی‌ها را تحمل کند.
به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی شب گذشته در مراسم «شب‌های نینوایی» در انجمن شاعران ایران شرکت کرد و در سخنرانی کوتاهی، با تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش، حضور در این مجلس را نعمتی برای خود دانست و با اشاره به مباحثعمیق و شعرهای ظریف و پرباری که شاعران قرائت کردند، افزود: جای تأسف و تأثر است که چهره اباعبدالله(ع) درست خلاف آن چیزی است که باید در جامعه ما ترویج می‌شد.
وی اضافه کرد: شاید آنچه اتفاق افتاده نیز با حسن نیت بوده است ولی لااقل این انتظار بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که خودش درس گرفته از کربلا و از آن سرچشمه آمده بود، ما نحوه دیگری به اباعبدالله(ع) نگاه داشته باشیم.
رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: خیلی نکته‌ها و پیام‌های مهمی در زندگی اباعبدالله هست ولی آنچه آدم می‌تواند خلاصه کند و بگوید اینکه اباعبدالله مظهر عزت الهی و نیز خواستار عزت انسان بود و این برخلاف چهره‌ای ناتوان، محتاج و کوچکی است که از ایشان تصویر می‌شود.
خاتمی یادآور شد: نکته ظریفی را اهل معنا و اطلاع می‌گفت که برای من هم جالب بود. بنده خودم تحقیق نکردم. می‌گوید ما در هیچ سند معتبری و مقتل محکمی ندیدیم که اباعبدالله تقاضای آب کرده باشند. البته یکی - دو جا طلب آب کردند به این معنا که تصمیم گرفتند که خود لشکر دشمن را بشکافد و به شریعه فرات برود یا برای خود او یا برای فرزندانش که تشنه بودند آب بیاورد و این طلب آب، نه به معنی تقاضای آب و اظهار عجز و ناتوانی از تشنگی است که روح اباعبدالله بالا‌تر از اینهاست.
رئیس بنیاد باران تاکید کرد: امام حسین(ع) در قیام کربلا یا در برابر اصراری که برای تسلیم شدن در برابر یزید می‌شد، جملات عجیبی دارند و می‌گویند فرومایه‌ای مرا میان دو امر مخیر کرده است؛ یا بمیر یا ذلت و خواری را بپذیر، هیهات من الذله! نه خداوند خاری را برای انسان خواسته است نه پیامبر او و هیچ انسان غیرتمند و آزاده‌ای هم نمی‌پذیرد که ذلت را بپذیرد و این نقشی است که امام حسین(ع) داشت.
وی افزود: امروز خیلی صحبت از عزت و کرامت انسان می‌شود ولی شوربختانه کرامت و عزت انسان هم امروز به نام دین به پای منافع نامشروع قدرت‌ها در حال نابود شدن است.
خاتمی ادامه داد: امام حسین(ع) می‌خواست انسان عزیز باشد و این عزت سرمایه‌ای است که با هیچ‌چیز قابل معامله نیست و امام نشان داد برای این عزت حاضر است بالا‌ترین سختی‌ها را تحمل کند.
رئیس‌جمهور اسبق کشورمان در ادامه به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه «سوره فجر را بخوانید چون آیات پایانی آن مربوط به جدم اباعبدالله است» اشاره کرد و گفت: در بخش‌های پایانی این سوره آمده است «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلی‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏» یعنی‌ای جان مطمئن به سوی خدای خودت برگرد در حالی که تو از او خشنودی و او از تو خشنود. رضایت نسبت به خدایی که انسان را عزیز خواسته است همه وجود ابا عبدالله است.
وی تصریح کرد: حضرت، هنگامی که می‌خواهد از مدینه بیاید بیرون پای قبر جدش می‌آید و آن خطبه و مطالبی بیان می‌کند که ما راضی به رضای خدا هستیم و در آخرین لحظه‌ای که در گودال هم افتاده بودند که دیگر جوهر صدای ابا عبدالله از بین رفته بود، لب‌هایش تکان می‌خورد و کسی که نزدیک شد دید که می‌گویند خدایا راضی به رضای تو‌ هستم و در برابر تقدیر و قضای تو تسلیم و معبودی جز تو مرا نیست.
خاتمی در پایان گفت: خداوند همه ما را به روح اباعبدالله، قیام و آرمان و درس‌هایی که اباعبدالله برای بشریت داد و بشر امروز سخت به آن نیازمند است آشنا بگرداند. ان‌شا‌ءالله نظر عنایت ابا عبدالله هم شامل حال همه شما بخصوص عزیزانی که امروز در میان ما نیستند و بسیار هم عزیزند بگرداند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز