خبرگزاری کار ایران

بیانیه پایانی همایش صلح عادلانه در نظام جهانی

کد خبر : ۱۰۶۴۲۱

ما شرکت کنندگان در «همایش صلح عادلانه در نظام جهانی»، با تائید اولویت همفکری و همکاری جوامع نخبگی برای پیشبرد صلح عادلانه در جهان، بر مواردی در این حوزه تاکید می‌‏نمائیم.

بیانیه پایانی همایش صلح عادلانه در نظام جهانی ازسوی مجمع جهانی صلح منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌ در متن این بیانیه آمده است: دنیای امروز با آسیب های پردامنه، جدی و متاثر از توزیع ناعادلانه منابع در محیط بین‏ المللی مواجه است که در طول اعصار گذشته بر ارکان و عرصه ‏های مختلف آن تحمیل گردیده و بر بار این آسیب‏ها در پرتو دگرگونی‏ها و پدیدارهای جدید نیز افزوده می‏شود. از این رو، زندگی سعادتمند برای آحاد بشر مستلزم اقدام جدی و عزم راسخ در سطوح مختلف و به صورت هم افزا است.

ما شرکت کنندگان در «همایش صلح عادلانه در نظام جهانی»، با تائید اولویت همفکری و همکاری جوامع نخبگی برای پیشبرد صلح عادلانه در جهان، بر موارد زیر تاکید می‏‌نمائیم:

۱ - با اینکه در مورد اغلب محورها و مصادیق آسیب های صلح در جهان اتفاق نظر وجود دارد، اما جامعه بین‏ المللی همچنان از اراده و عزم بایسته برای رفع این آسیب ها، محروم است. از این رو، عقیده داریم که نخبگان باید جبران کمبودها و کاستی‏ های جامعه بین ‏المللی دولتها را مدنظر قرار داده و در این زمینه، احساس مسئولیت حرفه ای فردی و جمعی نمایند.

۲ - استقرار صلح عادلانه نیازمند بازسازی و بازنگری در ساختار و بافت نظام بین ‏المللی است به گونه ای که ظرفیت‏های این نظام به درستی و با هدف مدیریت عادلانه امور شناسائی و بکارگیری شوند.

۳ - تاکید می‏‌کنیم که احترام متقابل و تقویت برابری حقوق حاکمه دولتها و ملتها، نیازمند امحای آثار و نهادهای ناشی از هژمونی و سلطه است و در پایه ریزی ایده‏ ها و مبانی این هدف مهم، اهتمام نظری و عملی مجموعه ‏های نخبگی جهان را ضروری می‏دانیم.

۴ - صلح عادلانه، حق همه ملتها انسانها است و به همین منظور، مسئولیت ‏های همگانی برای ایجاد جهانی متفاوت و مطلوب، به دور از تروریسم، استعمار، اشغال، تهدید، مداخله و تحریم را مورد تاکید قرار می‏دهیم.

۵ - وظایف و تکالیف سازمان‏های بین‏ المللی در تحکیم این روند همچنان باقی‌ست. بر این اساس، انتظار داریم که سازمان ملل متحد و سازمانهای خانواده آن با تلاش برای استقلال یافتن از دستور و نفوذ قدرتها و اطلاع رسانی دقیق از مبانی اعمال اختیارات مرتبط با حفظ صلح و امنیت بین ‏المللی به دور از دیپلماسی پنهان، به انتظار مشروع ملل جهان امروز برای گشودن «دستورکاری جدید برای عدالت و صلح» پاسخ دهد.

۶ - ضلع دیگر تلاش هدفمند و اثربخش در زمینه صلح عادلانه جهانی، همفکری و تمرکز سازمانهای مردم نهاد است. عقیده داریم که سازمان های مردم نهاد باید با درک این جایگاه و همچنین نیازی که جهان امروز به خلاقیت فکری و اقدامات پیوسته و پیگیر آنها دارد، این مسئولیت را به خوبی ایفا نموده و رسالت خود را نتیجه مند نمایند.

۷ - در خاتمه، ضمن تقدیر از مجمع جهانی صلح اسلامی و تشکر از اطلاع رسانی مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، بر لزوم حمایت دولتها از توسعه زیرساخت‏ها و امکان ‏های آسیب شناسی گذشته و حال، همچنین آینده پژوهی صلح در جهان تاکید می‏کنیم. از «کمیته نخبگان دبیرخانه دائمی ائتلاف جهانی برای صلح عادلانه» و «باشگاه گفتگوی نخبگان جهانی» می‏‌خواهیم پیشنهاد «دستورکاری برای صلح و عدالت» را با همکاری سایر مجامع مردم نهاد مقتضی، مورد بررسی قرار داده و در سریع ترین زمان ممکن، نتایج آن را به صورت مدون به دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد، مدیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر نهادهای بین‏ المللی ارائه نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز