خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

استفاده از فشار سیاسی در مذاکرات برای فعالیت‌های جناحی

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۶۵۰

رفتاری با دولت در جریان است که می‌توان گفت به سود مذاکرات نیست چراکه، نه برای بیان نگرانی در جهت صیانت از منافع ملی بلکه برای منافع خود تلاش می‌کنند.

یک کار‌شناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: در ارتباط با تلاش جدید نمایندگان کنگره آمریکا در جهت ایجاد موانع بر فضای دیپلماسی هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ نکاتی نهفته است که هم باید در خصوص تهران و هم درباره واشنگتن آن را بررسی کرد.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مرحله نخست باید فضای مذاکرات و فعالان و قدرت‌های اصلی مذاکره و وجوه متفاوت آن را بررسی کرد،

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از این وجوه در بر گیرنده ماهیت یک دهه چالش برانگیز در پرونده هسته‌ای بوده و موجب شده افزایش حساسیت به همراه داشته باشد و یک نوع دلواپسی برای فعالان سیاسی در دو کشور را به وجود آورد.

وی افزود: در جریان پیروزی‌های دو طرف و در زمانی که دو طرف درصدد زمینه پروری برای رسیدن به توافق نهایی هستند مسائلی مطرح می‌شو؛ گروهی دیگر؛ از این فشارهای سیاسی و هزینه‌های پیش آمده برای فعالیت‌های جناحی خود در دو کشور استفاده می‌کنند و به نوعی آن را دست آویز قرار می‌دهند و در عمل به واقع به دنبال یک روند غیر اخلاقی در یک پرونده ملی هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به جناح نو محافظه کاران در آمریکا ابراز کرد: هم اکنون در آمریکا نو محافظه کاران به همراه دموکرات‌ها و جمهوری خواهان وکسانی مانند منندز تحت تاثیر لابی‌های صهیونیسم؛ در فکر اغنای حامیان انتخاباتی خود در ارتباط با مخدوش کردن پرونده هسته‌ای گام بر می‌دارند و در مقابل فشار صهیونیست‌ها انجام وظیفه می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات و نزاع‌های جناحی در کنگره و سنای آمریکا خاطر نشان کرد: مشابه آنچیزی که در کنگره و سنا آمریکا در خصوص اختلاف بین دولت و نمایندگان مطرح است؛ در ایران و در بین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رفتاری با دولت در جریان است که می‌توان گفت خیلی به سود مذاکرات نیست چراکه نه برای بیان نگرانی در جهت صیانت از منافع ملی بلکه برای منافع خود تلاش می‌کنند.

این کار‌شناس مسائل آمریکا اضافه کرد: هر چند این نظریات از منظر سیاست قابل چالش است اما از نظر روند سیاست در مذاکرات تاثیر می‌گذارد و باعثمی‌شود مذاکرات با سختی بیشتر به سرانجام برسد و از همین رو هر کدام دولت‌های حاکم بر تهران و واشنگتن باعثمی‌شوند هزینه‌ای بر منافع دو طرف بار شود اما می‌توانند با ارائه مسائلی، حل و فصل این پرونده را مطرح کنند و به جای اینکه نیروهای نو محافظه کار در مذاکرات مانع ایجاد کنند، راه‌هایی برای رسیدن به یک توافق جامع را به وجود بیاورند.

وی در پایان در خصوص موضع اوباما در قبال وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: اوباما علناً و برای چندمین بار اظهار کرده که پذیرای هیچ تحریمی علیه ایران نیست و در مقابل در ایران هم فضایی به وجود آمده که قدم زدن ظریف و جان کری را مورد نقد قرار می‌دهند و لازم است رئیس جمهور و مقامات ایرانی شرایط را مد نظر داشته باشند، شرایطی که بیانگر این است که به هیچ وجه نمی‌توان از هیچ زاویه‌ای از حیثدیپلماتیک این مسائل را مورد نقد قرار داد و تصمیمات آن‌ها است که می‌تواند مذاکرات را به نتیجه برساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز