خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

ایران در مبارزه با افراطی‌گری تردید ندارد / افراط و خشونت نتیجه سیاست‌‌های نادرست است

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۳۶۷

افراط دینی یک ترکیب غیرقابل جمع و متناقض است. دین یک پیام الهی بر همسان‌سازی انسان‌هاست و لذا اسلام و دین٬ اصولا در یک عبارت٬ بر خشونت و افراط تقابل دارد و هر کسی که چنین کند٬ جفایی به دین کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران همواره در صف اول ایجاد آرامش در عراق، سوریه و افغانستان بوده و در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری از خود تردید نشان نداده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در اختتامیه کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در صحبت‌هایتان در باره سه پروژه اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی صحبت کردید٬ آیا لازم است درباره سنی‌هراسی نیز تلاش کرد٬ گفت: حتما همینطور است هر گونه هراس و فوبیا یک امر واقعی و تلاش برای ایجاد اختلاف و فشار سیاسی برای رسیدن به منافع است.

وی با بیان اینکه دین ارتباطی با خشونت ندارد٬ اظهار داشت: افراط دینی یک ترکیب غیر قابل جمع و متناقض است. دین یک پیام الهی بر همسان‌سازی انسان‌هاست و لذا اسلام و دین اصولا در یک عبارت بر خشونت و افراط تقابل دارد و هر کسی که چنین کند٬ جفایی به دین کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگر یکی از شرکت‌کنندگان مبنی بر اینکه آیا بهتر نیست ایران به غرب اعتماد کند تا با پدیده خشونت و افراط مقابله شود٬ تصریح کرد: آنها باید با ایران همکاری کنند چراکه ما در صف اول ایجاد آرامش در عراق، سوریه و افغانستان هستیم و تردیدی در مبارزه با افراط وخشونت نشان ندادیم و گفتیم خشونت به اسلام ربطی ندارد.

ظریف ادامه داد: ما بخشی از منطقه هستیم و به دنبال راهکار برای حل مشکلات منطقه ایم و غرب باید به اعتماد کند.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان تاکید کرد: افراط و خشونت در روابط بین‌المللی کنونی٬ حتما یک ضرورت محتوم و غیرقابل اجتناب نیست بلکه صرفا نتیجه نگرش‌ها و سیاست‌‌های نادرست است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در اختتامیه کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری که ظهر امروز در مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه برگزار شد٬ گفت: در ابتدا مایلم از همه شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این همایش برای برگزاری، مشارکت فعال و سازنده، ارائه دیدگاه‌های نظری و راهکارهای عملیاتی و مهمتر از همه نشان دادن حساسیت پدیده افراط و خشونت تشکر و قدردانی کنم.

وی ادامه داد: طی دو روز گذشته مطالب عمیق و گسترده‌ای در این هم‌اندیشی بین‌المللی مطرح شد که قصد خلاصه کردن آنها را ندارم ولی می‌خواهم راهکارهایی را که بیان شد٬ با یک رابطه معنادار بین پدیده افراط و خشونت و روابط بین‌الملل به طور عام و سیاست خارجی و دیپلماسی اعلام کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه باید در ابتدا به چند نکته بنیادین در مورد خشونت و افراط که در خلال بحث‌ها و سخنرانی‌ها نیز مورد اشاره قرار گرفتند را یادآوری کنم٬ تصریح کرد: نکته اول این است که خشونت و افراط پدیده‌ای چند وجهی و چندعلتی است. همانگونه که تقلیل‌گرایی در فهم خشونت و افراط گمراه‌کننده است٬ به همان میزان تقلیل‌گرایی در مبارزه با این پدیده خطرناک و دارای تبعات بسیار وخیم است.

ظریف در ادامه این مطلب افزود: نکته دوم این است که افراط و خشونت پدیده جدیدی نیست و به صور و اشکال مختلف در زندگی بشر وجود داشته است. آنچه که در این خصوص جدید است قالب های نوینی از افراط و خشونت است که ایدئولوژی و تکنولوژی را به هم پیوند زده و از این طریق نسل را به تعبیر قرآن به نابودی می‌کشد.

وی افزود: نکته سوم این است که افراط و خشونت که برای عده‌ای به ویژه در میان جوانان در اقصی نقاط جهان به یک آرمان و یک عقیده عمیق تبدیل شده، به طور همزمان به صورت ابزار و وسیله برای پیشبرد اهداف فردی و جناحی توسط بازیگران سیاسی مخصوصا در منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اگر نکات فوق را در نظر بگیریم برای تبیین چگونگی رابطه بین افراد و خشونت در روابط بین‌المللی، سیاست خارجی و دیپلماسی سه گزاره قابل طرح، شرح و بسط است٬ خاطرنشان کرد: گزاره اول، افراط و خشونت در روابط بین‌المللی کنونی حتما یک ضرورت محتوم و غیرقابل اجتناب نیست. بلکه صرفا نتیجه نگرش‌ها و سیاست‌‌های نادرست است. گزاره دوم؛ هیچ منطقه‌ای مانند منطقه ما یعنی خاورمیانه، شمال آفریقا و غرب آسیا در چند دهه گذشته هدف افراط و خشونت نبوده است اما تجمیع و تمرکز خشونت و افراط در این منطقه، پدیده‌ای ذاتی و ساختاری نیست بلکه عارضی است و قابل کنترل، مدیریت و ریشه‌کنی است. گزاره سوم؛ وظیفه‌ای که فراروی همه اعضای جامعه بین‌المللی منطقه قرار دارد، مقابله با افراط و خشونت، از طریق شناسایی آن به عنوان عامل اصلی تهدید صلح، آرامش و ثبات است. چنین مبارزه‌ای نیازمند درک دقیق از گوشه‌ها و عوامل شکل‌دهنده این پدیده خطرناک و تحول در ذهنیت‌ها در خصوص چگونگی آن و دگرگونی در سیاست‌گذاری‌ است.

وی در تشریح ابعاد جهانی خشونت و افراط ابراز داشت: افراط و خشونت در روابط بین‌الملل در خلاء اتفاق نمی‌افتد و نتیجه فعل و انفعالات گوناگون برگرفته از ریشه‌های مختلف است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ریشه‌ها به دو دسته ریشه‌های ذهنی و ریشه‌های عینی قابل تقسیم هستند٬ یادآور شد: اهمیت ریشه‌های ذهنی غیرقابل تردید است. ابتدا جنگ‌ها در اذهان آغاز می‌شوند. دشمن‌تراشی‌ها و دشمن‌بینی‌ها برگرفته از برتری‌طلبی‌هایی است که ریشه‌هایی ذهنی مانند برتری نژادی، طبقاتی، قومی و نظایر آن متقابلا صلح و دوستی نیز از ذهن شروع می‌شود.

ظریف با تاکید بر اینکه برخی نظریه‌پردازی‌هایی که در روابط بین‌الملل صورت می‌گیرد٬ افراط و خشونت را ترویج می‌کنند، ابراز داشت: نظریه‌هایی که هژمونی‌طلب و حذف‌گرا و در پی بازی‌های برد و باخت هستند٬ در نهایت و عملا به مروج‌های ذهنی خشونت و افراط تبدیل می‌شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: افکار برنارد لوئیس به عنوان پدرخوانده محافظه‌کاران جدید که می‌گفت باید خاورمیانه را با زور نظامی دگرگون ساخت٬ بی‌تردید یکی از اصلی‌ترین دلایل لشگرکشی آمریکا در دوره بوش به خاورمیانه است.

وی با یادآوری اینکه علاوه بر عوامل ذهنی، عوامل عینی را نیز باید مد نظر داشت٬ عنوان کرد: اشغال، سرکوب، نقض حقوق اولیه انسانی، توسعه طلبی، استعمار، استکبار، تجاوز خارجی و گونه‌های دیگر به صورت ساختاری همچون فقر، بی‌عدالتی، عقب‌ماندگی و تحریم نه تنها ذاتا خشونت‌آمیزند بلکه مروج خشونت نیز هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز