خبرگزاری کار ایران

ظریف:

تحریم خزانه‌داری آمریکا یک «عقبگرد بزرگ» در مذاکرات است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۰۳

اگر کنگره تحریم‌های جدید وضع کند و دولت آمریکا هم دستور اجرای آنرا بدهد، این عمل بر خلاف موافقتنامه ژنو خواهد بود و به معنای آن است که توافقی صورت نگرفته چون از موافقتنامه تخطی شده است.

وزیر امور خارجه ایران تحریم جدید آمریکا را یک «عقبگرد بزرگ» دانست اما تاکید کرد تهران به مذاکرات ادامه می‌‎دهد.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: با وجود اقدام آمریکا در قرار دادن گروهی از شرکت‎های خارجی و ایرانی در لیست سیاه، تهران به مذاکرات هسته‎ای ادامه خواهد داد.

وی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار یورونیوز در حاشیه ملاقات با هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در تهران، اقدامات خزانه داری آمریکا را یک «عقبگرد بزرگ» دانست.

ظریف گفت: «این نشان دهنده کمبود درک درباره نحوه عمل برای حل بحثهسته‎ای است. برخی از افراد با این نظر خو گرفته‎اند که فشار نتیجه بخش است. اشتباه می‌‎کنند فشار باعثتولید ۱۸۰۰۰ سانتریفوژ در ایران شده است. پس اگر به این راه ادامه دهند، آن‌ها مختار هستند، اما ثمری ندارد.

مذاکره کننده ارشد هسته‎‎ای ایران افزود: حال جامعه بین‎الملل یعنی دولت آمریکا و مابقی ۵ + ۱ و ایران تصمیم گرفته‎اند تا در مسیری پیش بروند که باعثحل این مساله بشود. اعتقاد دارم باید این سیاست‎‌ها و رویکردهای شکست خورده را کنار بگذارند و سیاست‎های جدیدی اتخاذ کنند. بنابراین اینگونه فعالیت‌ها روند جاری را از مسیر خود خارج می‌کند. اما من بر این باورم که یک اراده سیاسی از سوی همه برای ادامه این روند وجود دارد. ایران به هر عملی که برای حل مشکل غیر قابل قبول و غیر سازنده باشند واکنش نشان خواهد داد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا این تغییر موضعی نسبت به صحبت‎های وی در هفته گذشته در زمینه منتفی شدن توافق در صورت تصویب تحریم جدید گفت: «نه، نظر من تغییر نکرده است. اگر کنگره تحریم‌های جدید وضع کند و دولت آمریکا هم دستور اجرای آنرا بدهد، این عمل بر خلاف موافقتنامه ژنو خواهد بود و به معنای آن است که توافقی صورت نگرفته چون از موافقتنامه تخطی شده است.

وی همچنین گفت: «من فکر می‌کنم این اقدامات که توسط وزارت خزانه داری آمریکا انجام شده است سودمند نیست، اما در عین حال به معنی تخطی از مفاد توافقنامه هم نیست. این اقدامات قصد آن‌ها را برای حل مساله از طریق مذاکره زیر سوال می‌برد و این خود یک گام بزرگ به عقب است. اما باز هم این به آن معنا نیست که آن‌ها می‌خواهند کل روند را از بین ببرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز