خبرگزاری کار ایران

خزاعی در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکره ایران با آمریکا نباید تبدیل به تابو شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۹۹

رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عرب از احتمال مذاکره ایران و آمریکا به وحشت افتاده‌اند لذا چنین مذاکراتی نباید به شکل تابو درآید / حتی پیامبر اعظم(ص) نیز با کفار پیمان صلح حدیبیه را بستند لذا بحثو گفتگو درباره مسائل مختلف بهتر است به صورت آشکارا و علنی صورت گیرد تا هیچگونه شبه به جا نگذارد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن تأکید بر اینکه مذاکره ایران با آمریکا نباید تبدیل به یک تابو شود اظهار داشت: مذاکره اوباما با روحانی می‌تواند در افکار عمومی جهان تحول مثبتی ایجاد کند.

محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص زمزمه‌هایی پیرامون احتمال دیدار اوباما با روحانی در حاشیه اجلاس نیویورک گفت: به نظر می‌رسد ایالات متحده این روز‌ها متفاوت‌تر از روزهای گذشته است چرا که آمریکایی که ادعا می‌کرد از آزمون‌های طراحی شده موفق بیرون بیاید این گونه نشد و هم اکنون دچار وضعیت بحرانی شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا هم اکنون از وضعیت اقتصادی نابسامانی برخوردار است، اظهار داشت: اوباما با نامه نگاری و فرستادن سیگنال‌های مختلف سعی دارد تا به نحو دیگری به سمت مذاکره قدم بگذارد. حتی در این زمینه شاهد هستیم که تیم کارگروه همراهی کننده اوباما در اجلاس نیویورک به نحوی طراحی شده که استراتژی مذاکره با ایران در آن‌ها مشاهده می‌شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه نباید مذاکره ایران با آمریکا را تبدیل به یک تابو کرد گفت: اگر نگاهی به پیشینه برخی از مذاکرات با این محتوا داشته باشیم می‌بینیم که حتی پیامبر اعظم(ص) نیز با کفار پیمان صلح حدیبیه را بستند لذا بحثو گفتگو درباره مسائل مختلف بهتر است به صورت آشکارا و علنی صورت گیرد تا هیچگونه شبه به جا نگذارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمریکا وضعیت مطلوبی ندارد و به دنبال برقراری ارتباط با ایران است و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عرب از احتمال مذاکره ایران و آمریکا به وحشت افتاده‌اند لذا چنین مذاکراتی نباید به شکل تابو درآمده و مواضع هردو کشور در یک مذاکره صریح می‌تواند شفاف و روشن بیان شود.

خزاعی با اشاره به رویکرد رئیس جمهور در صورت انجام این دیدار گفت: آقای روحانی باید توجه داشته باشند که از طرف شخص خود صحبت نمی‌کنند بلکه به نمایندگی از یک ملت و رئیس جمهور یک کشور در این اجلاس حضور پیدا می‌کنند. لذا باید مواضع و منافع کشور خود را در نظر داشته باشد و به هیچ عنوان از مواضع ایران پایین نیایند.

به گفته سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، این مذاکرات می‌تواند حداقل برای افکار عمومی جهان یک اقدام مثبت باشد.

وی ادامه داد: البته با توجه به سابقه‌ای که آمریکا از خود در برخی از پیمان‌ها، دیدار‌ها و معاهدات داشته به صورت مطلق نمی‌توان نسبت به آن‌ها خوش بین بود چرا که بار‌ها شاهد بودیم مسئولان آمریکایی در موارد مختلف مانند قول به قذافی برای کمک به وی و عمل نکردن به آن و یا عقب گذاشتن یک قدم در پروتکل الحاقی یک سویه که در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی صورت گرفته بود و یا حتی در پیمان صلح با روسیه به تعهدات خود عمل نکردند.

خزاعی اذعان داشت: به نظر می‌رسد آقای روحانی با توجه به پیشینه و سوابق کاری که در حوزه بین الملل دارند و با توجه به مدت زمانی که ایشان در مرکز تحقیقات استراتژیک مسائل مختلف را مورد بررسی قرار دادند آشنایی کامل با فضا و روابط بین الملل دارند و می‌توانند مذاکرات را با در نظر گرفتن منافع جمهوری اسلامی انجام دهند.

وی در پایان اظهار داشت: مذاکره روسای جمهور ایران و آمریکا می‌تواند همراه با عزت و منافع ملی و بدون اینکه در این روابط منافع ایران دست پایین نگه داشته شود و همراه با حکمت و خردورزی اتفاق بیافتد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز