خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

آماده مذاکره برای حل و فصل پرونده هسته‌ای هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۹۲

دانش و فنآوری هسته‌ای در ایران بومی شده و بر این اساس ما ضمن تاکید بر حق قانونی خود آماده مذاکره برای حل و فصل این مسئله هستیم.

عادل عبدالمهدی معاون سابق رئیس جمهور عراق و از رهبران مجلس اعلای اسلامی که در ایران بسر می‌برد، روز دوشنبه با دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار که مناسبات دوستانه و نزدیک تهران – بغداد و آخرین تحولات منطقه مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت، دکتر ظریف انجام اولین سفر خود به عراق پس از تصدی سمت وزیر امور خارجه را نشانه اهمیت منطقه بویژه عراق برای جمهوری اسلامی ایران و متبرک کردن این مسئولیت با زیارت عتبات متبرکه توصیف کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اوضاع خطیر منطقه بویژه سوریه و تأکید بر اینکه تروریزم در منطقه ریشه خارجی دارد، سوابق ایجاد فتنه در افغانستان و عراق به هزینه مردم این کشور‌ها و تلاش بیگانگان برای ایجاد توازن مورد نظر خود در منطقه را یادآور شد و تصریح کرد که با جلوگیری از جنگ بر ضد سوریه، طرفداران افراط و تکفیری‌ها در منطقه ناکام شدند.

دکتر ظریف با تأکید بر اینکه ما ایران و عراق را از یکدیگر جدا نمی‌دانیم، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تقویت بیشتر همکاریهای فیمابین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، امور عمرانی، انرژی و فعال‌تر شدن بخشهای خصوصی در این عرصه‌ها در جهت منافع و مصالح دو کشور و کمک به تحکیم ثبات، امنیت و پیشرفت و رفاه منطقه اعلام داشت.

عادل عبدالمهدی نیز در این دیدار انتصاب دکتر ظریف بعنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

وی افزود: حکومت مبارک ایران تحت یک رهبری محکم در سخت‌ترین شرایط، موفقیتهای بزرگی بدست آورده است.

عبدالمهدی با اشاره به تلاشهای مستمر قدرتهای بیگانه برای تغییر موازنه در منطقه و جهان بویژه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران اینک به کشور مقتدر منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده و ما همواره تأکید داریم که هیچ طرحی در منطقه موفق نخواهد بود، مگر اینکه ایران بعنوان بازیگر اصلی در منطقه مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: قدرتهای مادی نمی‌توانند در مقابل مواضع اصولی قرار گیرند.

عبدالمهدی با اشاره به اینکه امروزه اسلام در عراق جایگاه بسیار مستحکمی دارد، موضوع حاکمیت مقتدر و پایدار، تقویت امنیت و آرامش و ارائه خدمات مناسب به مردم عراق را مورد توجه قرار داد و برعلاقمندی و تمایل برای گسترش همکاریهای فیمابین تهران – بغداد تأکید کرد.

در این دیدار همچنین موضوع برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران نیز مورد توجه قرار گرفت و دکتر ظریف تأکید کرد که چنانچه جدیت و درایت در طرف مقابل وجود داشته باشد، این مسئله قابل حل است.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان دادند که تا چه حد قدرت و اقتدار خود را باور داشته و از حقوق خود نمی‌گذرند، افزود: دانش و فنآوری هسته‌ای در ایران بومی شده و بر این اساس ما ضمن تاکید بر حق قانونی خود آماده مذاکره برای حل و فصل این مسئله هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز