خبرگزاری کار ایران

در خانه مردم شناسی بختیان؛

اولین «جشنواره آش زنگلاچو دامغانی» برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۸۹۴

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان گفت: همزمان با آخرین شه شِه، اولین «جشنواره آش زِنگِلاچو دامغانی» در محل خانه مردم شناسی بختیان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از سمنان، مهدی قاسمی گفت: آیین «شه شِه دامغان» یکی از آیین های فرهنگی و معنوی این شهرستان است که در گذشته کشاورزان و باغداران این مرز و بوم بر این باور بودند که از ابتدای فروردین تا 66 روز پس از شروع سال نو بارش های بهاری ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس همین باور در روزهای ششم، شانزدهم، بیست و ششم، سی و ششم، چهل و ششم، پنجاه و ششم، شصت و شصت و ششم بارش های بهاری می بارد و برنامه های کشاورزی و آبیاری محصولات شان را بر همین اساس تنظیم می کردند.

قاسمی اضافه کرد: مردم بر طبق همین سنت باور داشتند که سرمای زمستان در منطقه دامغان تا شصت و شش روز پس از بهار نیز پایدار است و کرسی های شان که وسیله گرمایش در آن زمان بود را جمع نمی کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان تصریح کرد: 66 روز پس از آغاز سال جدید آش زِنگِلاچو (زردآلوی نرسیده) را طبخ می کردند و به عنوان نذر بین مردم به منظور افزایش برکت محصولات شان توزیع می کردند و به استقبال گرمای تابستان می رفتند.

وی با تاکید بر اینکه این آیین 400 سال قدمت دارد، تصریح کرد: هنوز هم کماکان پخت این آش در بین مردم، کشاورزان و باغداران رواج دارد که تصمیم گرفتیم با برپایی اولین جشنواره آن را ثبت و مجددا احیا نماییم.

به گزارش ایلنا، در پایان این جشنواره موزه مردم شناسی بختیان با هزاران اثر تاریخی و سنتی با حضور مسئولان شهرستان افتتاح شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز