خبرگزاری کار ایران

مدیر امور عشایر استان خراسان رضوی مطرح کرد؛

نگاه تجاری به بیمه‌ها باید اصلاح شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۷۹۸

مدیر امور عشایر استان خراسان رضوی گفت: دید تجاری بیمه‌ها موجب شده است تا مردم و عشایر کمتر به سراغ بیمه بروند. بنابراین نیاز است که این نگاه اصلاح شده و منفعت هر دو طرف مد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، محمد نبوی‌فرد با بیان اینکه حدود 1.5 درصد جمعیت کشور و در واقع فقط  حدود یک میلیون و 200 هزار نفر عشایر هستند، گفت: اغلب این عشایر در غرب کشور فعال هستند. به عبارت دیگر نام برخی از استان‌ها مانند چهارمحال بختیاری به دلیل وجود چهار طایفه مختلف بختیاری و درواقع نام آن چهار محله بختیاری بوده است که بعدها به چهارمحال تغییر یافت.

وی ادامه داد: حدود 3.03 عشایر استان خراسان رضوی هستند به معنای دیگر 0.06 جمعیت معادل 7 هزار 500 نفر از جمعیت استان خراسان رضوی را عشایر تشکیل می‌دهند.

نبوی‌فرد با بیان اینکه عشایر ما حدود 37 درصد صنایع دستی کشور را تهیه می‌کنند، گفت: این عشایر در مرزها ساکن هستند و علاوه بر فعالیت خود از مرزها نیز پاسبانی می‌کنند.

وی ادامه داد: نقش عشایر را بیشتر می‌توان در تولید مشاهده کرد توجه کنید که همین 1.5 درصد جمعیت عشایری بیش از 25 درصد گوشت قرمز کشور معادل 200 هزار تن را تولید می‌کنند. بنابراین این مسئله موجب شده است که  تلاش کنیم تا این جمعیت را حفظ کنیم تا بتوانیم نقش آنها را پررنگ جلوه دهیم.

مدیر امور عشایر استان خراسان رضوی افزود: برطبق گزارشهای مرکز آمار هر یک نفر از جمعیت عشایری گوشت 16 نفر را تولید می‌کند و در شاخص دیگر هرخانواده عشایری 10 برابر آنچه که مصرف می‌کند را تولید می‌کنند در صورتی که حتی به اندازه روستاییان کشور نیز از امکانات و خدمات رفاهی و اجتماعی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه عدم عدالت در ارائه خدمات موجب افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود، گفت: توجه داشته باشید که عدم وجود شغل و مشکلات اقتصادی موجب ایجاد ناهنجاریهای مختلف در کشور می‌شود بنابراین اگر بتوانیم خدمات گسترده تری را به عشایر ارائه دهیم می‌توانیم از حاشیه نشینی آنها جلوگیری کنیم. توجه کنید که 70 درصد صنایع استان در مشهد متمرکز است و اگر قرار باشد که کارگر این صنایع از مناطق دیگر آورده شود این مسئله به نوعی موجب گسترش حاشیه‌نشینی می‌شود بنابراین ابتدا نیاز است تا اقداماتی صورت گیرد تا صنایع را در شهرها متمرکز نکنیم. چرا که معتقد هستم با رواج اشتغال در کشور از وجود و ایجاد بسیاری از ناهنجاری‌ها جلوگیری خواهد شد.

نبوی‌فرد با بیان اینکه ما درقبال عشایر دو وظیفه مهم داریم، گفت: باتوجه به آنکه اغلب عشایر کشور دامدار هستند، بنابراین تامین آب شرب و راه سازی برای آنها بسیار مهم است که با لطف خدا این اقدامات را برای آنها انجام می‌دهیم. به طوری که توانستیم شاخص برخورداری از آب بهداشتی را از صفر به 71 درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات به عشایر به منظور حفظ تعادل محصولات لبنی و پروتئینی کشور و جلوگیری از ایجاد ناهنجاری برای کشور است، گفت: مرمت سالانه حدود ۳۶۰۰ کیلومتر راههای عشایری در دو نوبت مرمت و تسطیح می گردد کیلومتر راه عشایری، توزیع ارزاق مورد نیاز عشایر، ارائه تسهیلات برای اشتغال و پرورش دام از اقداماتی است که ما برای عشایربه طورت متناوب انجام می‌دهیم. و در سال سال 98 نزدیک به 95 میلیارد تومان انواع تسهیلات به عشایر ارائه دادیم.

مدیر امور عشایر استان خراسان رضوی نگاه تجاری به بیمه را از عوامل بازدارنده جذب بیمه شدگان دانست و افزود: متاسفانه درکل عملکرد بیمه‌ها در کشور ما مثبت نبوده و این به دلیل عملکرد ضعیف مدیران است که خود نیز به این مسئله اذعان دارند، علاوه بر آن دید تجاری بیمه‌ها موجب شده است تا مردم و عشایر کمتر به سراغ بیمه بروند. نیاز است که این نگاه اصلاح شود و منفعت هر دو طرف مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یک بیمه نو پا است که اوایل آغاز به کار شرایط بسیار بهتری داشت. اما با گذشت زمان برخی از آیین نامه‌ها و شرایط خود را اصلاح کرد و این مسئله موجب شده است تا توجه مردم به بیمه کمتر شود. علی‌رغم همه این مسئله ما اطلاع‌رسانی و تبلیغات بسیاری را برای تحت پوشش قرار دادن جوامع عشایری زیر چتر بیمه صندوق اجتماعی انجام می‌دهیم چرا که به مزایای این بیمه برای عشایر اذعان داریم.

نبوی‌فرد ادامه داد: مسئله مهمی که در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان به آن توجه نشده است کنار هم قرار دادن و همسطح دانستن سه جامعه روستایی، عشایر و کشاورز است و هیچ امتیازی برای هر کدام از این گروه‌ها قرار نداده  است درصورتی که باید توجه کرد که نوع زندگی جوامع عشایری با روستاییان بسیار متفاوت بوده و عشایر به نسبت زندگی سخت‌تر و درآمد کمتری دارند. مسئله دیگر این است که عشایر بیمه را فقط در دفترچه خدمات درمانی می‌بینند و برخورداری از مستمری در زمان سالمندی و ازکارافتادگی یا فوت برای آنها توجیه ندارد، بنابراین شاید با ارائه دفترچه درمانی بتوان عشایر بیشتری را به صندوق جلب کرد. در این صورت حتی نیاز به تبلیغ بیمه در استان وجود ندارد و عشایر خود داوطلبانه اقدام به بیمه نمودن خود خواهند کرد. چرا که معتقد هستم که کالا و خدمات خوب نیاز به تبلیغ ندارند، بنابراین اگر خدمات بیمه خوب و مناسب باشد مردم خود اقدام به بیمه شدن خواهند کرد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به آنکه هیچ مرکز و نهادی برای بیمه کردن این افراد وجود ندارد، لذا بیمه شدن این افراد در صندوق بیمه اجتماعی اقدام بسیار مثبت و موثری است که می‌تواند باری از دوش این عزیزان در زمان سالمندی و از کار افتادگی بردارد. باتوجه به آنکه جامعه عشایری کمترین بار را بر دوش دولت دارند و تعداد پرونده‌های قضایی آنها بسیار کم است. بنابراین باید خدمات مناسبی را به آنها داد تا جوامع و زندگی خود را حفظ کنند. و درحال حاضر در استان  خراسان رضوی حدود 2 هزار و 200 خانوار بیمه شده صندوق اجتماعی هستند. و در مجموع 9 شرکت تعاونی در سطح استان داریم که حدود 7 تعاونی به عنوان کارگزار صندوق بیمه  نیز فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز