خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر بهداشت:

پرداخت بودجه بیمارستان ها براساس عملکرد

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۵۸۹

روش پرداخت بودجه به بیمارستان‌ها پس از قانون بیمه همگانی تغییر کرده است / این پرداخت یا نقدی است و یا از طریق درآمدی که در نظام بیمه حاصل می‌شود، صرف خرید تجهیزات، دارو و قسمتی از دستمزد‌ها می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قسمتی از بودجه بیمارستان‌ها که شامل حقوق پرسنل است، از طرف دولت به صورت خطی داده می‌شود و بقیه بودجه بر مبنای «پرداخت در مقابل کار» و خدمتی که بیمارستان ارائه می‌دهد، پرداخت می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ «ایرج حریرچی» افزود: بودجه‌ای که به بیمارستان‌ها اختصاص داده می‌شود، روش‌های مختلفی دارد، تا چند سال از روش بودجه خطی در این زمینه استفاده می‌شد، یعنی اینکه براساس هزینه‌های اعلامی، بودجه پرداخت می‌شد، اما پرداخت بودجه به روش خطی درست نیست و ممکن است کارآمدی و کارایی لازم را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه روش پرداخت بودجه به بیمارستان‌ها پس از قانون بیمه همگانی تغییر کرده، گفت: این پرداخت یا نقدی است و یا از طریق درآمدی که در نظام بیمه حاصل می‌شود، صرف خرید تجهیزات، دارو و قسمتی از دستمزد‌ها می‌شود. البته این سیستم معایبی هم دارد. چون در این صورت بیمارستان پاداشی که می‌گیرد براساس بیماری است و در مقابل سلامت بیماران پاسخگو نیست.

حریرچی ادامه داد: بنابراین روش جدیدی در پرداخت بودجه از اردیبهشت سال جاری اجرایی شد. بر این اساس بیمارستان‌ها هر چقدر هزینه‌ها را کاهش دهند، می‌توانند باقی مانده بودجه را صرف ارائه خدمت بهتر به مردم و یا خرید تجهیزات لازم خود کنند. در بودجه سال آینده، بودجه خطی هم شامل این موضوع می‌شود.

وی گفت: این روش بر کیفیت خدمات تاثیر مثبتی می‌گذارد، چون در این روش عملکرد و ارائه خدمت براساس کیفیت سنجیده می‌شود و براساس کیفیت کار، بیمارستان بودجه می‌گیرد. این روشی است که در دنیا مطالعه شده و کیفیت عملکرد را افزایش می‌دهد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه با آغاز طرح تحول نظام سلامت، میزان مراجعات به مراکز درمانی در کل کشور نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است، افزود: به خاطر همین مساله نظام پرداخت دستمزد تغییر کرده، بنابراین بر مبنای عملکرد بیشتر، میزان کارانه ایی که به پرسنل پرداخت می‌شود بیشتر شد و کارانه ویژه‌ای هم به مناسبت آغاز طرح تحول نظام سلامت برای سه ماه و نیم اول به پرسنل پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: همچنین برای رضایت بیشتر کل پرسنل درمانی، تاخیر در پرداخت کارانه‌ها از ۱۴ ماه در شهریور سال گذشته به چهار ماه کاهش یافته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز