خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

ضرورت تشدید سیستم‌های نظارتی در مرز‌ها برای پیشگیری از ورود بیماری‌های واگیر

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۲۴۰

همکاری‌های درون کشوری تنها مکانیزمی است که از طریق آن قادر خواهیم بود تهدیدات بهداشت عمومی و نگرانی‌های مشترک را کنترل و پیشگیری کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت تشدید سیستم‌های نظارتی در مرز‌ها برای پیشگیری از ورود بیماری‌های واگیر تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از وزارت بهداشت، «سیدحسن هاشمی» که به منظور شرکت در شصت ویکمین اجلاس کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به تونس سفر کرده است، در جلسه‌ای که با حضور کشورهای گروه «جی ۵» تشکیل شد، گفت: موضوع مشترک بیماری‌های واگیر در کشورهای عضو گروه «جی ۵» و لزوم بکارگیری مقررات بهداشتی بین المللی ۲۰۰۵ در مبادی مرزی و خصوصا عبور از مرزهای زمینی، دارای اهمیت به سزایی بوده و نمی‌توان از آن غفلت کرد.

وی افزود: ظهور تهدیدات و شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای همه گیر ۲۰۰۹، بیماری سل مقاوم به درمان، فلج اطفال، ابولا و کرونا ویروس، یادآور اهمیت بکار گیری مقررات بهداشتی بین المللی هستند.

هاشمی تصریح کرد: تعداد در حال رشد سفر‌ها و تجارت‌ها و همچنین مسافران غیرقانونی که از مرزهای ما عبور می‌کنند، کشورهای ما را آسیب پذیر کرده و باعثبروز تهدیداتی برای بهداشت جامعه خواهد شد.

وی گفت: ضرورت دارد تا اعضای گروه «جی ۵» همکاری‌ها و ظرفیت‌های مرزی خود را افزایش داده و برای ارتقای این همکاری، از سیستم نظارتی مناسب‌تر همراه با عملیات یکپارچه هشداردهی، آمادگی و پاسخ دهی برای تهیه برنامه‌های احتمالی و برقراری خدمات پیشگیری در مرز‌ها، بهره‌مند شوند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: گروه «جی ۵» چارچوب بسیار خوبی برای تحقق این اهداف را فراهم می‌کند.

هاشمی افزود: همکاری‌های درون کشوری تنها مکانیزمی است که از طریق آن قادر خواهیم بود تهدیدات بهداشت عمومی و نگرانی‌های مشترک را کنترل و پیشگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مسوولیت‌ها را تقسیم کرده‌ایم و نیازمند آن هستیم که در منطقه خود به ورای بیماری‌های واگیر دار حرکت کنیم، تصریح کرد: باور دارم که با تلاش بی‌وقفه در متحدسازی وزارت‌های بهداشت کشورهای گروه «جی ۵» چنین دستاوردی دور از انتظار نخواهد بود.

هاشمی خاطرنشان کرد: کشورهای عضو گروه «جی ۵» باید قدم‌های موثرتری به جلو برداشته و فعالیت‌های عملی بیشتری را در سال‌های آتی در جهت امنیت بهداشت عمومی در مرزهای مشترک خود به انجام رسانیم.

وزیر بهداشت به وزرای بهداشت کشورهای گروه «جی ۵» پیشنهاد داد، کار‌شناسان رسمی خود را از وزارتخانه‌های مرتبط بهداشت جهت همکاری در دبیرخانه گروه «جی ۵» منصوب و به دبیرخانه معرفی کنند.

وی یادآور شد: این کار‌شناسان می‌توانند به صورت حضوری و یا مجازی، هر سه ماه یکبار در یکی از کشورهای عضو با یکدیگر ملاقات داشته و گزارش پیشرفت و دستور کار جلسات وزاری بهداشت گروه «جی ۵» را در راستای اهداف مجمع جهانی سلامت و کمیته منطقه‌ای تهیه کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه گروه «جی ۵» نمونه بارزی از همکاری‌های جنوب - جنوب است، یادآور شد: این گروه با همکاری کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، جمهوری اسلامی ایران و دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت با هدف اجرایی کردن مقررات بهداشتی بین المللی مصوب سال ۲۰۰۵(IHR ۲۰۰۵) تشکیل شده است.

وی، ارتقای امنیت بهداشت عمومی و عملیاتی کردن مقررات بهداشتی بین المللی ۲۰۰۵(IHR ۲۰۰۵) را دو محور اصلی مورد بحثدر جلسه گروه «جی ۵» عنوان کرد.

هاشمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در روزهای آخر سپتامبر ۲۰۱۴ میزبان اجلاس گروه «جی ۵» با شرکت کار‌شناسان عالی رتبه از کشورهای عضو این گروه بوده است، خاطرنشان کرد: این اجلاس فرصت بی‌نظیری را برای شرکت کنندگان در راستای تبادل تجربیات مفید کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی فراهم می‌آورد.

وی از همکاری دفا‌تر اروپایی و شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت و نیز سازمان خواروبار کشاورزی به دلیل ایجاد این فرصت و پیگیری‌های جدی آن‌ها در این خصوص قدردانی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز