خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نیترات موجود در آب از عوامل موثر در بروز سرطان دستگاه گوارش

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۳۰۱

تاثیر آسپرین بر سرطان دستگاه گوارش می‌تواند ۳۰ تا ۵۰ درصد در درمان و یا جلوگیری از سرطان دستگاه گوارش کمک کند.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیترات موجود در آب را از عوامل موثر در بروز سرطان دستگاه گوارش عنوان کرد.

پیام آزاده در گفت‌وگو با ایلنا گفت: شایع ترین نوع سرطان که در کشور ما رتبه اول را به خود اختصاص داده؛ سرطان معده است که یکی از علل اصلی بروز این سرطان مصرف فست فود است.

آزاده استعمال دخانیات را از علل دیگر بروز سرطان عنوان کرد وافزود: البته عوامل دیگری مانند کودهای شیمیایی؛ مواد نگهدارنده و حتی آب‌هایی که جهت رشد گیاهان استفاده می‌شود نیز در این زمینه حائز اهمیت هستند.

وی آلودگی هوا و یا نیترات موجود در آب را از عوامل موثر در بروز سرطان دستگاه گوارش عنوان کرد و افزود: البته نباید از مسایلی مانند ژنتیک و ارثچشم‌پوشی کرد چون نمی‌توانیم قطعاً بگوییم که مثلاً نیترات موجود در آب باعثبروز سرطان در فردی شده است.

آزاده در پاسخ به این سوال که آیا پژوهش می‌تواند در این حوزه به کمک بیاید، گفت: در حوزه پژوهش بودجه مناسبی در نظر گرفته نمی‌شود و اصولاً پژوهش‌ها مطالب جدیدی را به ما ارائه نمی کنند.

وی به پژوهش‌های انجام شده در مورد سیگار اشاره کرد و افزود: چندین سال قبل پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف سیگار باعثابتلا به سرطان می‌شود و به نظر من دیگر نیازی نیست در این موضوع هزینه‌های گزافی صرف پژوهش شود و بهتر است که وارد حوزه پیشگیری و یا درمان آن بشویم و بر روی آن سرمایه گذاری کنیم.

آزاده با اشاره به کنفرانس سالانه بیماری سرطان که امسال در شهر مادرید برگزار شد، گفت: یکی از موضوع‌های آن تاثیر آسپرین بر سرطان دستگاه گوارش بود که می‌تواند ۳۰ تا ۵۰ درصد در درمان و یا جلوگیری از سرطان دستگاه گوارش کمک کند.

وی همچنین سرطان پوست را از شایع‌ترین سرطان‌ها دانست وافزود: این نوع سرطان به دسته تقسیم می شود، دسته اول؛ سرطان‌های نجیب یا آرام نام دارند که مدل خفیف سرطان پوست است و بالای ۹۰ درصد از آنها بدون شیمی درمانی و پرتو درمانی قابل بهبود هستند، اما دسته دوم سرطان پوست(ملانوم) بسیار خطرناک و حتی مرگبار است.

وی تصریح کرد: در یکی دوسال اخیر درمان‌هایی برای این نوع از سرطان پیدا شده که به آنها درمان هدفمند گفته می‌شود اما داروهای آن بسیار گرانقیمت بوده و هزینه‌های بسیار سنگینی را در بر دارد.

به گفته وی این نوع سرطان پوست همانند سرطان‌های ریه و معده و همچنین سرطان کلیه صعب العلاج است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز