خبرگزاری کار ایران

پذیرش دانشجو در سه رشته مرتبط با طب سنتی

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۸۳۶

بهتر است همه افرادی که در رشته‌های مرتبط با علم پزشکی تحصیل می‌کنند حداقل دو واحد درس به عنوان مبانی و کلیات طب سنتی به صورت اجباری در دروس خود نیز داشته باشند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به وجود هفت دانشکده مصوب طب سنتی در کشور گفت: سه رشته دستیاری تخصصی طب سنتی، داروسازی طب سنتی و تاریخ پزشکی در این دانشکده‌ها در حال پذیرش دانشجو است.

به گزارش ایلنا، «محمود خدا دوست» بر وجود دانشکده طب سنتی در ۱۰ مرکز کلان منطقه‌ای در کشور تاکید کرد و افزود: علاوه بر مراکز موجود در شهر‌های شیراز، تبریز، قم که اکنون رشته طب سنتی دارند و نیز شهرهای اهواز و همدان که جزء ۱۰ مرکز کلان منطقه‌ای هستند، باید دانشکده طب سنتی ایجاد شوند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت همچنین بر تشکیل دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی ارتش تاکید کرد.

خدادوست، رشته مراقبت بالینی طب سنتی و ماساژ درمانی را از جمله رشته‌های مرتبط با طب سنتی عنوان کرد و گفت: سیاستگذاری همه رشته‌های مرتبط با طب سنتی باید در معاونت طب سنتی صورت گیرد.

وی افزود: همچنین بهتر است همه افرادی که در رشته‌های مرتبط با علم پزشکی تحصیل می‌کنند حداقل دو واحد درس به عنوان مبانی و کلیات طب سنتی به صورت اجباری در دروس خود نیز داشته باشند.

معاون طب سنتی بر وجود تسهیلات خاص برای جذب و علاقه‌مندی اعضای هیات علمی در رشته‌های مرتبط با طب سنتی تاکید کرد و گفت: در حوزه آموزش باید تا حد امکان جذب دستیاران طب سنتی و دارو سازی سنتی افزایش یابد و به بومی گزینی در این رشته‌ها توجه ویژه شود.

خدادوست همچنین اجازه فعالیت افراد متخصص در طب سنتی در بخش‌های خصوصی و کلینیک‌های طب سنتی را لازم و ضروری دانست.

معاون طب سنتی، استانداردسازی روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و روز آمد کردن طب سنتی را یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.

خدادوست گفت: تحقق این سیاست در یک فضای دانشگاهی و آکادمیک است، بنابراین رسالت اصلی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید آموزش در طب سنتی باشد.

وی بر فرهنگ استفاده صحیح از طب سنتی تاکید کرد و افزود: رسانه ملی، ابزاری مناسب برای معرفی منطقی قابلیت‌های طب سنتی به دور از افراط و تفریط است.

خدادوست ادامه داد: همچنین می‌توان قابلیت‌های طب سنتی را در کتب درسی همه مقاطع تحصیلی گنجاند.

معاون طب سنتی با اشاره به نشست طب سنتی و مکمل سازمان جهانی بهداشت که در چین برگزار شد، گفت: بدنبال ارائه گزارش از وضعیت طب سنتی ایران در این نشست، مقرر شد ایران به عضویت کشورهای دارای طب سنتی بپیوندد.

خدا دوست، پیام اصلی طب سنتی ایران را حفظ تندرستی براساس اصول شش گانه سبک زندگی سالم عنوان کرد و افزود: طب سنتی بر اساس گروههای سنی مختلف و مناطق مختلف زندگی برای هر یک از اصول شش گانه که شامل آب وهوا، خوردنی و آشامیدنی‌ها، خواب و بیداری، فعالیت‌های بدنی و ورزش، پاک سازی و دفع مواد زائد بدن و حالات روحی و روانی است، تدابیر و توصیه‌هایی دیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز