خبرگزاری کار ایران

کارشناس ستاد مبارزه با دخانیات:

سن شروع مصرف دخانیات در کشور ۱۳ تا ۱۵ سال است

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۹۴۶

تصاویر هشدار دهنده روی پاکت‌های سیگار بر روی کاهش مصرف تأثیر داشته اما چون مدت زیادی است که تغییر داده نشده‌اند اثر لازم را برای کسانی که عادت به مصرف دارند دیگر ندارد و باید در دوره‌های شش ماهه تا یکساله تغییر کنند.

کار‌شناس مسئول ستاد مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت گفت: سن شروع مصرف دخانیات در تمام دنیا رو به کاهش بوده و در ایران هم این گونه بوده است طبق آخرین بررسی‌ها سن شروع مصرف در کشور ۱۳ تا ۱۵ سال است اما در برخی تحقیقات سن پایین‌تر هم نشان داده شده است.

به گزارش ایلنا، ‌خدیجه محصلی کار‌شناس مسئول ستاد مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات در وزارت بهداشت برگزار شد، در مورد هزینه‌های درمان و ترک سیگار گفت: تمام خدمات ترک سیگار در کشور رایگان انجام می‌شود این در حالی است که داروهای ترک سیگار و برچسب نیکوتین وارداتی هستند به همین دلیل یکی دو سال اخیر نتوانسته‌ایم ‌آن‌ها را وارد کنیم.

وی گفت: آدامس نیکوتین هم وارداتی است و هم تولید داخلی است همچنین علف ترک دخانیات که در کشور به تازگی ساخته شده از مواردی است که در درمان ترک سیگار استفاده می‌شود.

محصلی گفت: برای پوشش بیمه در بخش خصوصی هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم تا داروهای این حوزه را پوشش دهند چرا که داروهای ترک سیگار اکنون جزء داروهای اساسی کشور شناخته شده‌اند اما بسیار گرانقیمت هستند.

ولی‌زاده، کار‌شناس ارشد مبارزه بادخانیات وزارت بهداشت نیز گفت: خدمات مشاوره ترک دخانیات در بسیاری از کشور‌ها راه‌اندازی شده و نشان می‌دهد که مقرون به صرفه است و افراد می‌توانند از طریق خطوط تلفن اطلاعات را دریافت کنند.

وی افزود: از طریق این خدمات مشاوره مصرف‌کنندگان سنگین به مراکز مشاوره ترک دخانیات ارجاع داده می‌شوند این برنامه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا بتوانیم در کنار شبکه‌های بهداشتی خدمات مشاوره تلفنی ارائه دهیم.

ولی‌زاده گفت: تا کنون نتوانسته‌‌ایم زیرساخت‌های لازم آن را فراهم کنیم اما زمانی که این زیرساخت‌ها آماده شد و ۱۱۰ کار‌شناس مربوطه مستقر شدند این کار را آغاز خواهیم کرد.

کار‌شناس ارشد ستاد کشوری مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت در مورد تأثیراتی که الصاق تصاویر هشدار دهنده روی پاکت‌های سیگار در مصرف کننده داشته گفت: این تصاویر بر روی کاهش مصرف تأثیر داشته اما چون مدت زیادی است که تغییر داده نشده‌اند اثر لازم را برای کسانی که عادت به مصرف دارند دیگر ندارد و باید در دوره‌های شش ماهه تا یکساله تغییر کنند.

وی گفت: پیام‌های جدید را بر روی پاکت‌های سیگار و توتون قلیان خواهیم داشت و بررسی لازم را انجام می‌دهیم تا تصاویری با بیشترین اثرگذاری را درج کنیم.

ولی‌زاده گفت: به دلیل فشارهای صنعت دخانیات در ابتدای کار مجبور شدیم فضا را از پاکت‌ها بگیریم شاید تأثیر زیادی نداشته باشند اما این کار یک قدم به جلو بوده است و در فازهای بعدی تصاویر موثرتری را به کار می‌گیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز