خبرگزاری کار ایران

رئیس کل سازمان نظام پزشکی:

جامعه پزشکی را از نگرانی می‌رهانیم

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۸۲۸

باید حساسیت جامعه پزشکی را درک کنیم و همه عزم براین است که آنها را از نگرانی برهانیم / جامعه پزشکی برای ارائه خدمات باکیفیت باید در فضایی مبتنی بر آرامش حرفه‌ای اقدام کند.

ایلنا: رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: یکشنبه ۲۷ اردیبهشت شورای عالی نظام پزشکی در خدمت قوه قضائیه خواهیم بود تا از رهنمود‌ها و نظرات راهگشای ایشان در جهت حل مشکلات جامعه پزشکی بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علیرضا زالی با اشاره به نگرانی‌های اخیر جامعه پزشکی در زمینه ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی و مباحثمربوط به حبس پزشکان، گفت: باید حساسیت جامعه پزشکی را درک کنیم و همه عزم براین است که آنها را از نگرانی برهانیم.

وی با اشاره به اینکه اساساً خدمات پزشکی از نوع خدمات ریسک پذیر و مخاطره آمیز بوده و ممکن است عوارضی هم به دنبال داشته باشد، افزود: ممکن است این عوارض جانبی، اقدامات درمانی را تحت شعاع قرار دهد بنابراین از آنجایی که کار پزشکی مبتنی بر خطر و ریسک پذیری است باید مورد حمایت قرار بگیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: اضطراب و تشویش در جامعه پزشکی می‌تواند بر روی کیفیت خدمات تشخیصی درمانی اثرگذار باشد از همین رو جامعه پزشکی برای ارائه خدمات باکیفیت باید در فضایی مبتنی بر آرامش حرفه‌ای اقدام کند.

زالی بااشاره به ویرایش جدید قانون مجازات اسلامی دراردیبهشت سال ۹۲ گفت: این قانون در سال ۹۲ ابلاغ شد و مدیریت جدید سازمان نظام پزشکی از بعد از تصویب این قانون مستقر شد.

وی تصریح کرد: بعد از استقرار تیم جدید در سازمان نظام پزشکی کمیته فنی و حقوقی در این زمینه تشکیل شد تا در رابطه با ابهامات و چالش‌های فراسوی پزشکی با ویرایش جدید قانون مجازات اسلامی اقدامات لازم را انجام دهد.

زالی با اشاره به اینکه قرار است ویرایش جدید این قانون ۵ سال به صورت آزمایشی اجرا شود، افزود: با توجه به اینکه یک سال از اجرای این قانون گذشته است اما موردی از حبس پزشکان شاهد نبوده‌ایم.

وی افزود: البته کمتر از سه مورد رای به حبس برای پزشکان صادرشده که این سه مورد هم حل و فصل شده است.

وی با اشاره به اینکه در قانون جدید هدف قانونگذار حبس زدایی بوده است، افزود: برای اولین بار است که فصلی تحت عنوان مجازات‌های تکمیلی به مجموعه قوانین مجازات اسلامی اضافه شده است و برای اولین بار در سیستم قضایی بحثتعلیق احکام اجرایی به صورت مفاد قانونی درآمده که در ویرایش قبلی قانون وجود نداشته است.

زالی با اشاره به اینکه نگاه قانون گذار درماده ۳۷ بر تخفیف مجازات و معافیت است، افزود: پیشنهاد کردیم در این ماده در کنار تقلیل حبس، تبدیل مجازات هم اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه این پیشنهاد را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کردیم، افزود: با معاونت محترم قوانین مجلس نیز تبادل نظری صورت گرفت و اعلام آمادگی شده است تا در متن همین قانون مجازات، برای رفع نگرانی جامعه پزشکی کمک حقوقی انجام و جلسات مشترکی نیز در این زمینه برگزار شود.

وی خاطر نشان کرد: قا نون گذار در متن قانون مجازات اسلامی به صراحت و روشنی تصریح، تشویق و ترویج جزای نقدی جایگزین حبس را مورد اشاره قرار داده است.

زالی با اشاره به ظرفیت سازی ماده ۸۶ که به جای حبس از مجازات جایگزین نقدی استفاده می‌شود، گفت: ماده ۷۹ هم که به خدمات عمومی جایگزین حبس اشاره دارد یک ظرفیت جدیدی برای مشاغل و همچنین پزشکی است.

وی با بیان اینکه اجرای ماده ۷۹ بر اساس قانون بر مبنای آئین نامه‌ای است که درهیات دولت به تصویب می‌رسد.، افزود: در سال گذشته مکاتبه‌ای با رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه، وزیر بهداشت، وزیر دادگستری و وزیر کشور داشتیم و پیشنهاداتمان را برای استفاده از ظرفیت ماده ۷۹ ارائه کردیم.

زالی ادامه داد: به دنبال این مکاتبات در اوایل سال جلسه خوبی با وزیر دادگستری داشتیم که نگرانی جامعه پزشکی به ایشان منتقل شد و به دنبال این جلسه، کمیته سه جانبه‌ای با حضور وزارت دادگستری، سازمان نظام پزشکی و معاونت حقوقی سازمان بهداشت تشکیل و پیشنهادات به وزیر بهداشت و وزیر دادگستری منتقل شد.

وی با اشاره به اینکه در طول چند سال اخیر رئیس قوه قضائیه شخصاً و بدون واسطه در جریان جزئیات نگرانی جامعه پزشکی هستند، افزود: خود ایشان کار گروه ویژه‌ای را برای رفع نگرانی جامعه پزشکی تشکیل دادند که در آینده نزدیک با اقدام امید بخش قوه قضائیه رفع نگرانی از جامعه پزشکی انجام می‌شود.

وی ضمن تشکر از رئیس قوه قضائیه گفت: یکشنبه ۲۷ اردیبهشت شورای عالی نظام پزشکی در خدمت رئیس قوه قضائیه خواهیم بود تا از رهنمود‌ها و نظرات راهگشای ایشان در جهت رفع مشکلات جامعه پزشکی بهره ببریم.

زالی به ظرفیت‌های جدید ایجاد شده برای جامعه پزشکی در مواد ۴۹۵ و ۴۹۷ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد، افزود: با نگاهی که در قوای سه گانه می‌بینیم در ‌‌نهایت این مردم هستند که برنده می‌شوند و پزشکان با شجاعت حرفه‌ای به ارائه خدمات می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه در برخی رسانه‌ها سازمان نظام پزشکی متهم به این شد که در جریان ماده ۶۱۶ و حبس پزشکان نیست، افزود: سازمان نظام پزشکی از نیمه سال ۹۲ اقداماتی را برای رفع نگرانی‌های پزشکان انجام داده است اما هیچ یک از آنان تاکنون رسانه‌ای نشده بود.

زالی با اشاره به اینکه در این زمینه شاهد اقدام تامل برانگیزی بودیم، افزود: اجرای طرح تحول سلامت نیازمند حضور با طراوات و با نشاط جامعه پزشکی؛ اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی است. و شیرینی طرح در گرو آرامش خاطر صاحبان حرف پزشکی است.

وی افزود: ایجاد موجی که ۷۲ ساعت قبل از اجرای طرح تحول سلامت که نیازمند همکاری جامعه پزشکی است به وجود آمد بی تردید تامل برانگیز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز