خبرگزاری کار ایران

۲۵ درصد سرطان‌های خون با چکاپهای دوره‌ای کشف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۸۵

برای انجام آزمایشات تخصصی، کشور ما کمبود تجهیزات ندارد. بلکه به عقیده بنده از تجهیزات به خوبی نگه‌داری نمی‌شود و از حیثسلامت دستگاه‌ها دچار مشکل می‌شویم.

ایلنا: مدیر کل انتقال خون استان تهران با توصیه به اینکه مردم چکاپ دوره‌ای را به طور استاندارد و به فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهند که این فاصله‌های زمانی برای افراد متخلف متفاوت است گفت: چکاپ دوره‌ای حائز اهمیت است. به عنوان مثال ما دو نوع سرطان خون داریم که در ۲۵ درصد موارد به صورت اتفاقی در پی همین آزمایش‌های دوره‌ای کشف می‌شوند.

به گزارش ایلنا، " فاطمه نادعلی " دبیرعلمی ششمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین ضمن تاکید بر اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای و آگاهی از وضعیت سلامتی گفت: در فاصله بین چکاپ‌ها ممکن است یک بیماری برای فرد پیش آمده باشد که علامت بالینی خاصی نداشته باشد و فرد با مراجعه به آزمایشگاه متوجه تغییری در اندیس‌ها و فرمول خونی شده باشد که دراین صورت به وجود یک مشکل در سیستم بدنش پی می‌برد.

وی ادامه داد: ‌ به عنوان مثال ما دو نوع سرطان خون نوع مزمن داریم که در ۲۵ درصد موارد به صورت اتفاقی در پی همین آزمایشهای دوره‌ای کشف می‌شوند. تشخیص زودهنگام به روند درمان و نجات افراد از بیماری بسیار کمک کننده است.

عضو هیئت مدیره جامعه علمی آزمایشگاهیان توصیه‌هایی برای کنترل بیماری دیابت داشت و گفت: کسانی که قند خون بالا دارند ولی هنوز علامت‌های دیابت را در خود مشاهده نکرده‌اند با چکاپ دوره‌ای زود‌تر متوجه خواهند شد و کنترل بیماری برایشان راحت‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: البته اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای نباید مردم را دچار وسواس و حساسیت کند. چکاپ دوره‌ای را به طور استاندارد و به فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهند که این فاصله‌های زمانی برای افراد متخلف متفاوت است.

نادعلی با اشاره به اینکه چکاپ اغلب شامل آزمایش‌ خون و ادرار است عنوان کرد: برای انجام آزمایشات تخصصی، کشور ما کمبود تجهیزات ندارد. بلکه به عقیده بنده از تجهیزات به خوبی نگه‌داری نمی‌شود و از حیثسلامت دستگاه‌ها دچار مشکل می‌شویم.

دبیرعلمی ششمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین در پاسخ به اینکه آیا برای واردات تجهیزات آزمایشگاهی مشکلات وجود دارد، اظهار کرد: برای خرید دستگاه‌ها به جز دسته‌ای که در تحریم‌ها قرار دارند با مشکل خاصی مواجه نیستیم. البته در بخش دولتی با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

وی از برگزاری ششمین کنگره آزمایشگاه و بالین در در روزهای ۲۳،۲۴ و ۲۵ بهمن ماه جاری در محل مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و گفت: همه ساله در نقاط مختلف دنیا و همچنین در کشور ما کنگره‌های علمی و پزشکی بسیاری برگزار می‌شود که مفید هستند. کنگره‌ای که ما تحت عنوان «آزمایشگاه و بالین» برگزار می‌کنیم از این لحاظ منحصر به فرد است زیرا هم بالین و هم آزمایشگاه در یک کنگره پوشش داده می‌شوند.

دبیرعلمی ششمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین افزود: این دو گروه بسیار به هم نزدیک بوده و با هم تعامل دارند که حاصل گفت‌وگوی آنان ارائه خدمات بهتر به بیماران است. در دوره‌های قبلی کنگره، مدیریت کنفرانسی که متخصصان بالینی و آزمایشگاهی همزمان در آن شرکت دارند برای مهمانان خارجی شرکت کننده جالب بود.

نادعلی اضافه کرد: خوشبختانه طبق سالهای گذشته از کنگره استقبال خوبی به عمل آمده، چنان که۱۳۳۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده و بیش از ۲۰۰۰ نفر برای حضور در کنگره ثبت نام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش ششمین کنگره آزمایشگاه و بالین در روزهای ۲۳،۲۴ و ۲۵ بهمن ماه جاری در محل مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز