خبرگزاری کار ایران

بیماران بعدازخط اول درمان ازسوی بیمه‌ها‌‌ رها می‌شوند؛

مرگ ۵۰۰۰ نفر درسال بر اثر عوارض هپاتیت / دریافت کنندگان خون قبل از سال ۷۵ در معرض خطرند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۷۲

هزینه درمان بیماران به ۵ تا ۶ میلیون تومان در ماه افزایش پیدا می کند / همه خطوط درمان بیماران هپاتیت C باید تحت پوشش بیمه‌ها باشند اما این چنین نیست و بیماران بعد ازخط اول درمان ازسوی بیمه‌ها‌‌ رها می‌شوند.

ایلنا: رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: به نظر می‌رسد سالانه نزدیک به ۵۰۰۰ نفر بر اثر عوارض ناشی از بیماری هپاتیت B و C فوت می‌کنند.

" مؤید علویان " در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بااشاره به اینکه بیماری هپاتیت ناشی از عوامل ویروسی است، افزود: هپاتیت A از راه خوراکی منتقل می‌شود اما از آنجایی که هپاتیت A از طریق آب آلوده به وجود می‌آید خوشبختانه به دلیل دسترسی به آب آشامیدنی سالم هپاتیت A دیگر در کشور مطرح نیست.

علویان با بیان اینکه هپاتیت B و C بیماری مزمن کبدی ایجاد می‌کند و ممکن است موجب تخریب کبد شود، افزود: هپاتیت B به دلیل اینکه واکسن دارد قابل پیشگیری است، در دنیا رو به کاهش است.

ابتلای کمتر از یک میلیون نفر به ویروس هپاتیتB

رئیس شبکه هپاتیت کشور خاطر نشان کرد: نزدیک به ۴۰۰ میلیون در دنیا و کمتر از ۱میلیون نفردر کشور مبتلا به ویروس هپاتیت B هستند.

وی شیوع هپاتیت B را در بیشتر نقاط کشور درگذشته بیش از ۵ درصد عنوان کرد و افزود: در حالی که شیوع این بیماری اکنون در همه استان‌ها به جز استان‌های گرگان و سیستان و بلوچستان کمتر از ۲ درصد است و این نشان می‌دهد که پیشگیری‌ها و واکسیناسیون که بعد از سال ۷۳ در کشور ا جرا شد توانسته است از میزان شیوع بیماری به شدت بکاهد.

وی در ادامه به بیماری هپاتیت C اشاره کرد و افزود: تا سال ۱۹۹۰ این بیماری شناخته شده نبود و لذا مهم‌ترین راه انتقال این ویروس درافرادی بوده است که قبل از آن سال‌ها خون آلوده در یافت کرده بودند.

علویان یادآور شد: از سال ۱۳۷۵ به بعد خون‌ها از نظر هپاتیت C غربالگری و بعد تزریق می‌شوند و به همین دلیل امروز ابتلای به این بیماری از راه انتقال خون دیگر مطرح نیست.

دریافت کنندگان خون قبل از سال ۷۵ در معرض بیماری هپاتیت C

به گفته رئیس شبکه هپاتیت کشور افرادی که قبل از سال ۷۵ خون دریافت کردند ممکن است در معرض این بیماری قرار گرفته باشند.

وی اعتیاد تزریقی را شایع‌ترین راه ابتلا به بیماری هپاتیت C اشاره کرد و افزود: گروههای دیگری مثل بیماران هموفیلی، تالاسمی، و بیماران دیالیزی در معرض خطر بیشتری از این بیماری بوده و هستند و این بیماران ریسک بالاتری دارند.

هپاتیت C در جمعیت بیماران هموفیلی حدود ۲۰درصد شیوع دارد

وی تصریح کرد: در مجموع به نظر می‌رسد هپاتیت C در جمعیت عادی کشور زیر نیم درصد و در جمعیت بیماران هموفیلی حدود ۲۰ درصد و در بین تالاسمی‌ها زیر ۱۰ درصد و در جمعیت دیالیزی‌ها حدود ۱۰ درصد شیوع داشته باشد.

ابتلای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در کشور به بیماری هپاتیت C

رئیس شبکه هپاتیت کشور خاطر نشان کرد: تخمین زده می‌شود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در کشور به بیماری هپاتیت C مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه میزان شیوع بیماری هپاتیت C در کشورهای همسایه شیوع بیشتری نسبت به ایران دارد، افزود: به طوری که شیوع این بیماری در تاجیکستان و آذربایجان ۷ در صد و در پاکستان و افغانستان حداقل ۵ درصد شیوع دارد.

تاثیر۷۰ درصدی اعتیاد تزریقی و رفتار پرخطر جنسی در ابتلا به هپاتیت c

علویان با تاکید بر اینکه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از اعتیاد تزریقی و رفتار پرخطر جنسی در ابتلا به بیماری هپاتیت c دخیل هستند، افزود: آ نچه به نظر می‌رسد جمعیت کشور به خصوص جوانان را تهدید می‌کند رفتارهای پرخطر همانند اعتیاد و روابط جنسی خارج از چهارچوب است که می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری هپاتیت c را بالا ببرد البته خال کوبی‌های غیر بهداشتی نیز در بروز این بیماری تاثیرگذار است.

داروهای جدید پوشش بیمه‌ای مناسبی ندارند

رئیس شبکه هپاتیت کشور در مورد درمان بیماران هپاتیتی گفت: درمان بیماری هپاتیت C در حال تغییر است در حالی که در گذشته درمان این بیماری از طریق داروهای تزریقی بود امروزه داروهای قوی تری به بازار آمده‌اند که متاسفانه این داروهای جدید پوشش بیمه‌ای مناسبی ندارند.

وی با اشاره به اینکه هزینه درمان بیماری هپاتیت c زیاد است، افزود: بیمه‌ها قسمتی از درمان بیماران هپاتیتی را تحت پوشش قرار می‌دهند که این کافی نیست و از همین رو این بیماران با مشکلات هزینه‌ای برای درمان روبرو هستند.

افزایش هزینه درمان بیماران به ۵ تا ۶ میلیون تومان در ماه

علویان تصریح کرد: اگر بیمه، داروهای این بیماران را پوشش ندهند حداقل هزینه درمان آن‌ها در ماه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می رسد که این قیمت مربوط به خط اول درمان است و در خطوط دوم و سوم درمان که بیماری مقاوم تر می‌شود این رقم خیلی بیشتر می‌شود به طوری که به ۵ تا ۶ میلیون در ماه افزایش پیدا می‌کند.

بیماران بعد ازخط اول درمان، از سوی بیمه‌ها‌‌ رها می‌شوند

وی با بیان اینکه بیمه‌ها بیشتر خط اول درمان را پوشش می‌دهند، افزود: این در حالی است که همه خطوط درمان بیماران هپاتیت C باید تحت پوشش بیمه‌ها باشند اما این چنین نیست و بیماران بعد ازخط اول درمان از سوی بیمه‌ها‌‌ رها می‌شوند.

علویان با اشاره به اینکه خط اول درمان ۶۰ تا۷۰ درصد در درمان بیماری موثرست، افزود: بیماری هپاتیت c طی ۲۰ تا ۳۰ سال پیشرفت می‌کند و باعثنارسایی کبد می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز