خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی سابق وزیر بهداشت:

مردم از نحوه برخورد پرسنل بهداشت و درمان شکایت دارند

کد خبر : ۱۳۲۴۰۰

اصل شکایت مردم نه از نحوه خدماتی که ارائه می‌شود بلکه به نحوه برخورد با آن‌ها مربوط است / باید انواع روشهای درمانی به بیمار اعلام شود و این خود بیمار باشد که روش درمانی را انتخاب کند.

ایلنا: دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار گفت: مریض در درمان شریک نیست و به صورت مشتری تلقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ " فاطمه رخشانی " در نشست خبری دومین کنگره ملی آموزش به بیمار که امروز برگزار شد، گفت: استاندارد‌ها، مدل و روشهای آموزشی به بیمار، آموزش بیمار و اقتصاد سلامت، فن آوری اطلاعات و آموزش بیمار، مهارت‌های ارتباطی در آموزش بیمار و نقش‌های انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در آموزش بیمار از جمله محورهای کنگره است.

وی با اشاره به اینکه ۲۹۹ مقاله برای دبیرخانه کنگره ارسال شده است، افزود: تقریبا کمترین مقالات ارسالی را در قسمت انجمن‌ها و سمن‌ها داریم که این نشان می‌دهد نقش کمی را برای آموزش به بیمار ایفا کرده‌اند.

رخشانی با اشاره به افزایش تامین هزینه‌های درمانی از جیب مردم گفت: تنها راه برای کاهش هزینه‌های درمانی این است که بیمار مسئول مراقبت از خود نیز باشد که این کار مستلزم آموزش به بیمار است.

به گفته وی، در آموزش به بیمار وضعیت به گونه‌ای نخواهد بود که یک بیمار برای اطمینان از بیماری خود به دلیل اینکه پزشک را قابل نمی‌داند به چندین پزشک دیگر مراجعه می‌کند.

رخشانی با تأکید بر اینکه این بیمار است که باید برای سلامتی خودش تصمیم گیری کند، افزود: ‌ باید انواع روش‌های درمانی به بیمار اعلام شود و این خود بیمار باشد که روش درمانی را انتخاب کند اما متاسفانه این کار در کشور ما انجام نمی‌شود و کار پزشکی از بالا به پایین است به طوری که مریض در درمان شریک نیست و به صورت مشتری تلقی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید تمام پرسنل بهداشت و درمان کشور با مردم مهربان باشند، افزود: گاهی از آموزش دادن به بیمار هم گذشته‌ایم و اصلا به مراجعه بیماران اهمیت نمی‌دهیم و اصل شکایت مردم هم نه از نحوه خدماتی که ارائه می‌شود بلکه به نحوه برخورد با آن‌ها مربوط است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز