خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن سکته مغزی ایران خبر داد؛

امکان پیشگیری از سکته‌ مغزی ۱۵ سال قبل از وقوع

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۳۵

در ایران دستورالعملی وجود ندارد که رگ گردن تمام افراد جامعه مورد بررسی قرار بگیرد بنابراین معمولاً درافرادی که زمینه تنگی عروق گردنی دارند اگر این تنگی بالای ۷۰درصد باشد بیماران مورد نظر کاندیدای عمل جراحی می‌شوند.

ایلنا: رئیس انجمن سکته مغزی ایران از امکان پیشگیری از بروز سکته مغزی ۱۰ تا ۱۵سال قبل از وقوع آن در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، " محمدرضا قینی " افزود: بروز سکته مغزی برای افراد یک حادثه ناگوار است و بسیاری از افراد مبتلا به عوامل خطر ۱۰ تا ۱۵ سال بعد دچار سکته مغزی می‌شوند بنابراین امکان پیشگیری قبل از سکته مقدور و ممکن است.

وی گفت: در افراد مبتلا به سکته‌های مغزی زمینه‌های خطری نظیر دیابت، فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی، تنگی عروق گردن و همچنین مصرف دخانیات به عنوان فاکتورهای خطر محسوب می‌شوند که نیاز به کنترل جدی دارند.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به اینکه تصلب شرایین یا آترواسکلروز علت بروز تنگی عروق گردن(کاروتید) است، گفت: بررسی‌های انجام شده از بیماران مبتلا به سکته‌های مغزی نشان می‌دهد ۵درصد آنان به کاروتید مبتلا هستند و به طور کلی۲۶درصد آنان بر اثر این تنگی به سکته مغزی مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: در ایران دستورالعملی وجود ندارد که رگ گردن تمام افراد جامعه مورد بررسی قرار بگیرد بنابراین معمولاً درافرادی که زمینه تنگی عروق گردنی دارند اگر این تنگی بالای ۷۰درصد باشد بیماران مورد نظر کاندیدای عمل جراحی می‌شوند.

به گفته قینی، عمل جراحی با استفاده از بالنی در راستای باز کردن تنگی رگ انجام می‌شود که در اصطلاح به آن اقدام مداخله‌ای گفته می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب هشدار داد: ارث، رژیم غذایی، عوامل محیطی و مصرف دخانیات در بروز تنگی عروق گردنی و در ‌‌نهایت سکته‌های مغزی نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در تمام مجامع علمی و بهداشتی جهانی تأکید بر پیشگیری از ابتلا به عوامل خطر از اهمیت خاصی برخوردار است نه اینکه افراد پس از وقوع سکته مغزی تازه به فکر درمان باشند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری اولین همایش آتروترومبوز که روز جمعه ۲۲ آذر ماه جاری و با همکاری انجمن آترواسکلروز ایران، انجمن سکته مغزی، انجمن قلب ایران و انجمن اینترونشنال کاردیولوژی در هتل آزادی تهران برگزارمی شود، گفت: انتقال یافته‌های جدید به همکاران و همچنین اطلاع رسانی درباره این بیماری و تازه‌های پیشگیری و درمان برای همگان از طریق رسانه‌ها بر اهمیت این همایش می‌افزاید.

قینی همچنین افزود: روسای انجمنهای قلب و عروق، کاردیولوژی اینترونشنال، آترواسکلروز و همچنین انجمن سکته مغزی ایران به دنبال حل مسائل و مشکلات مربوط به عروق قلب و مغز هستند و علت حضور این انجمن‌ها در این همایش نیز همین است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز