خبرگزاری کار ایران

در دومین جلسه میز هم اندیشی سمن‌های ایرانی مطرح شد؛

تقاضای توقف بررسی پیش نویس قوانین و مقررات سازمانهای مردم نهاد در مجلس

کد خبر : ۱۲۴۲۵۰

ما با این موضوع که هیات نظارت که فقط یک عضو آن از میان نمایندگان NGO هاست مسولیت دادن مجوز و یا انحلال یک NGO را داشته باشد مخالفیم و در طرح اولیه ما چنین چیزی وجود نداشت.

ایلنا: ۲۶ ماده از قانون سازمانهای مردم نهاد در سال ۹۱ به تصویب رسیده است و اکنون ادامه آن در دستور کار مجلس قرار دارد. اما نمایندگان این سازمان‌ها با ادامه بررسی و تغیرات صورت گرفته بر روی آن توسط مجلس موافق نیستند.

بنیاد امید ایرانیان دیروز ۵ آذر؛ دومین جلسه «میز هم اندیشی سمن‌های ایرانی» را با موضوع بررسی نقاط قوت و ضعف قانون جامع سازمان‌های مردم نهاد برگزار کرد.

در ابتدای این هم اندیشی؛ محمد رضا عارف؛ رئیس این بنیاد و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن تبریک به تیم مذاکره کننده ژنو هفته بسیج و روز حذف خشونت علیه زنان را گرامی داشت.

عضو تشخیص مصلحت نظام ایجاد نقش پر رنگ‌تر برا یNGO‌ها را مشارکت دادن مردم در امور کشور قلمداد کرد و اظهار داشت که حل مسائل اجتماعی تنها با کمک این سازمان‌ها امکان پذیر خواهد بود

وی در ادامه خواستار دخالت حداقلی نهادهای دولتی در این بخش و ایجاد ق انون جامعی در این زمینه شد.

در بخش دوم این جلسه محرم یوسفی سادات؛ عضو هیات اجرایی کمیته پیگیری قوانین و مقررات سازمان‌های مردم نهاد؛ به ارائه گزارش در رابطه با اقداماتی که تاکنون در زمینه تصویب قوانین مربوط به این سازمان‌ها شده است پرداخت.

وی ادامه داد: بحثمربوط به Ngo‌ها از سال ۷۴ شروع شده و احساس نیاز به قانون در این زمینه در آن هنگام شکل گرفت. این امر در زمان دولت اصلاحات رنگ بیشتری به خود گرفت. در اواخر سال ۷۹ در وزرات کشور جلساتی با حضور نمایندگان این سازمان‌ها تشکیل و لایحهٔ جامع سازمانهای مردم نهاد نوشته شد اما متاسفانه در سال ۸۱ این لایحه در سطح یک آیین نامه داخلی تقلیل یافت و حتی اصلاحاتی هم در آن صورت گرفت. سپس در سال ۸۹ با رایزنی‌های که انجام شد این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت و ۲۶ ماده آن تصویب شد اما با توجه به اصلاحات و مواردی که روی آن صورت گرفته شد، نویسندگان این طرح خواستار توقف بررسی این طرح شدند اما اکنون دوباره این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفته و اصطلاحات و تغییرات بسیار مهمی روی آن صورت گرفته است که موردتایید نویسندگان این طرح نیست.

یوسف سادات ادامه داد: مثلا ما با این موضوع که هیات نظارت که فقط یک عضو آن از میان نمایندگان NGO هاست مسولیت دادن مجوز و یا انحلال یک NGO را داشته باشد مخالفیم و در طرح اولیه ما چنین چیزی وجود نداشت.

در ادامه خانم‌ نژاد بهرام، جامعه‌شناس، به صحبت در باره نقش واسطه NGO‌ها بین مردم و دولت پرداخت.

در ادامه این نشست نمایندگان NGO‌های مختلف که در این هم اندیشی حضور داشتند به بحثو تبادل نظر در مورد طرح مورد بررسی در مجلس پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز