خبرگزاری کار ایران

مشروط بر گذراندن دوره‌های علمی؛

دندانپزشکان عمومی می‌توانند ایپملنت کار کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۱۶

کسانی که نمی‌توانند کار ایمپلنت انجام دهند باید شرایطی را فراهم کنیم تا وارد حوزه ایمپلنت شوند / رشته ایمپلنت همانند برخی رشته‌ها مانند پروتز به صورت جامع واصولی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود.

ایلنا: رئیس کمیته علمی انجمن ایمپلنتولوژی ایران گفت: دندانپزشکان عمومی هم می‌توانند ایپملنت کار کنند البته مشروط بر اینکه دوره‌های مدون و علمی آن را گذرانده باشند و اکنون برای این کار مشغول مذاکره با وزارت بهداشت هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسین بهنیا در نخستین نشست خبری انجمن ایمپلنتولوژی ایران گفت: یکی از مناطق خیلی حساس برای کار ایمپلنت دندان‌های جلو هستند که منطقه زیبایی دندان محسوب می‌شوند بنابراین اگر فردی دندان جلوی خود را از دست بدهد جایگزین کردن آن با مشکلاتی روبرو است. زیرا ممکن است استخوان آن ناحیه تحلیل برود و این مشکل بخصوص برای بیمارانی که در هنگام خندیدن لثه‌شان پیدا می‌شود حساستر است.

استاد جراحی دهان، فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: ۳۰ درصد از افراد در دنیا زمانی که می‌خندند لثه‌هایشان پیدا می‌شود و این حالت بیشتر در خانم‌ها وجود دارد.

بهنیا بر لزوم انجام کار ایمپلنت از سوی افراد متبحر تأکید کرد و افزود: اینکه چگونه استخوان باید بازسازی شود و این کار با چه مواد و تکنیکی صورت گیرد از موارد بسیار مهمی است که حتماً در کنگره بین المللی ایمپلنتولوژی به آن پرداخته خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: پزشکانی که تبحر کافی ندارند حداقل زمانی که تشخیص می‌دهند مشکل در منطقه زیبایی است و فرد به هنگام خندیدن لثه‌اش پیدا می‌شود به بیمار دست نزنند و کار درمانی او را انجام ندهند.

استاد جراحی دهان، فک و صورت دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: رؤسای انجمن‌های ذینفع را در این زمینه دعوت کرده و در حال دعوت هستیم که به این موضوع بپردازیم و بررسی آن همچنان روی میز است.

بهنیا با تأکید بر اینکه باید جلوی آسیب به بیماران را بگیریم، افزود: آسیب به بیمار هم می‌تواند از سوی متخصص و حتی غیرمتخصص وارد شود و از آنجایی که در دانشگاه‌ها شرایطی برای یادگیری نیست مشکل به دلیل کمبود دانش مضاعف می‌شود از همین رو باید آن را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشغول تدوین استراتژی در این زمینه هستیم، افزود: به دنبال این هستیم تا بتوانیم با وزارت بهداشت برنامه مشترکی داشته باشیم.

وی بابیان اینکه رشته ایمپلنت همانند برخی رشته‌ها مانند پروتز به صورت جامع واصولی در دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود، گفت: نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا هیچ برنامه‌ریزی درست و حسابی در مورد تدریس آموزش ایمپلنت در دانشگاه‌ها نداریم زیرا علمی است که تازه آمده و پیش‌بینی نشده است که وارد دندانپزشکی شود.

بهنیا با تأکید بر اینکه باید سیاستی را به خرج دهیم که در کار ایمپلنت بلد را از نابلد تشخیص بدهیم، افزود: کسانی که نمی‌توانند کار ایمپلنت انجام دهند باید شرایطی را فراهم کنیم تا وارد حوزه ایمپلنت شوند.

وی در مورد تبلیغاتی که در مورد ایمپلنت می‌شود، گفت: سؤال این است آیا فردی که پول داده و وارد رادیو و تلویزیون شده است آیا آگاهی درستی به مردم می‌دهد و به فرهنگ‌سازی کمک می‌کند و یا اینکه تنها به نفع شخصی خودش کار می‌کند که اس‌ام اس‌ها دراین زمینه خارج از اینگونه برنامه‌ها نیست.

بهنیا خاطر نشان کرد: در صدا و سیما هر کسی که می‌خواهد پول می‌دهد و می‌آید صحبت می‌کند بدون اینکه کنترلی روی آن‌ها باشد که این باعثسردرگمی بیماران می‌شود از همین رو بهتر است صدا و سیما اعتباراتش را طور دیگری تأمین کند و از انجمن‌های علمی پزشکی برای حضور در برنامه‌ها و آگاهی دادن به مردم بهره بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز