خبرگزاری کار ایران

ضربه به چشم می‌تواند آب مروارید ایجاد کند

کد خبر : ۱۱۷۶۶۲

قند خون بالا، افزایش سن سابقه خانوادگی، مصرف سیگار و تماس طولانی با نور خورشید(کار کردن زیاد در آفتاب) به ترتیب مهم‌ترین علل ایجاد آب مروارید شناخته می‌شود.

ایلنا: تماس زیاد با اشعه‌های مضر، التهابات داخل چشمی، قند خون بالا، بعضی بیماری‌های ژنتیکی و خانوادگی از علل آب مروارید در سنین جوان‌تر هستند.

به گزارش ایلنا، جراح و متخصص بیماریهای چشم و فلوشیپ استرابیسم در شهرستان فسا گفت: پرشدن آب مروارید در زمان‌های قبل بدلیل عدم وجود دستگاه‌های پیشرفته کنونی بوده و در حال حاضر با استفاده از لنزهای تا شونده بهتر است آب مروارید در مرحله‌ای که اختلال دید ایجاد کرده ولی پرنکرده(سفید یا سیاه نشده است) انجام شود تا از عمل جراحی بدون بخیه، بدون بیهوشی بتوان بهره برده و بهبودی دید زود‌تر حاصل شود.

محمد تقی نائینی بیان کرد: آب مروارید وقتی که باعثاختلال در دید فرد و تداخل با کار روزمره فرد داشته باشد باید عمل شود.

وی با بیان اینکه جملهٔ قدیمی‌ها که می‌گفتند آب مروارید بایستی پرشود جمله درستی نیست، اظهار داشت: در روشهای جدید بدون بخیه و بدون بیهوشی، درمان آب مروارید پرشده بسیار مشکل‌تر و پرعارضه‌تر است.

به گفته وی لازم است موقع تشخیص آب مروارید وجود یا عدم وجود آب سیاه همراه آن به دقت بررسی شود که در صورت وجود آب سیاه همراه آب مروارید، درمان و رسیدگی زود هنگام اهمیت زیادی دارد.

نائینی با اشاره به اینکه عدسی طبیعی چشم از آب و پروتئین تشکیل شده است، اظهارداشت: پروتئین آن به شکل منظم و مرتب چیده شده به طوریکه نور از آن عبور کرده و روی شبکیه برای دیدن توسط سلولهای حساس بینایی فوکوس می‌شود.

وی بیان کرد: وقتی این پروتئین به مرور زمان سفت وسخت شود یا تغییر شکل بدهد کدورتهایی در عدسی ایجاد می‌شود که جلوی عبور نور را گرفته یا آن را پخش می‌کند.

این پزشک جراح گفت: در صورت زیاد شدن این کدورت‌ها، آب مروارید تشکیل شده وکم کم دید افت می‌کند.

نائینی علت اصلی آب مروارید را سن بالا عنوان کرد و گفت: تماس زیاد با اشعه‌های مضر، التهابات داخل چشمی، قند خون بالا، بعضی بیماریهای ژنتیکی و خانوادگی از علل آب مروارید در سنین جوان‌تر هستند.

این جراح و متخصص بیماریهای چشم اظهار داشت: ضربه به چشم هم به صورت فوری و هم به مرور طی سال‌ها بعد می‌تواند آب مروارید ایجاد کند.

نائینی تصریح کرد: حساسیت زیاد و طولانی و استفاده از بعضی قطره‌های ضد حساسیت باعثآب مروارید زودرس می‌شود.

به گفته وی کورتن‌ها مثل پردنیزولون، دگزامتازون وبتامتازون، کم کاری تیروئید وپرکاری پاراتیروئید، کمبود ید و آنتی اکسیدان‌ها(ویتانین E، A، C) از دیگر علل ایجاد آب مروارید در سنین جوان‌تر هستند.

این جراح چشم بیان کرد: بعضی افراد به صورت خانوادگی در سن پایین دچار آب مروارید می‌شوند معمولا این خانواده‌ها هیچ بیماری داخلی نداشته فقط آب مروارید در سنین پایین در بین برادر وخواهرانشان دیده می‌شود.

وی مهم‌ترین علل ایجاد آب مروارید را به ترتیب قند خون بالا، افزایش سن سابقه خانوادگی، مصرف سیگار و تماس طولانی با نور خورشید(کار کردن زیاد در آفتاب) عنوان کرد.

این متخصص بیماریهای چشم اظهار داشت: آب مروارید در مراحل اولیه با نزدیک بین شدن فرد خود را نشان می‌دهد.

به گفته وی به مرور زمان که کدورت عدسی و آب مروارید بیشتر شود اختلال در دیدن و تشخیص رنگ‌ها، محو و دودی دیدن اطراف، دوبینی، احساس گرفتگی دید و پخش نور وتاری دید ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: تشخیص آب مروارید با معاینه چشم توسط چشم پزشک امکان پذیر است.

این پزشک گفت: در افرادی که نیاز به دید بهتر دارند(مثل رانندگی)، پخش شدید نور، دوبینی تک چشمی، چندبینی، اختلاف شماره زیاد بین دوچشم، عمل جراحی باید زود‌تر انجام شود.

به گفته وی در مواردی که آب مروارید باعثافزایش فشار داخل چشم شده است و افرادی که اطاق قدامی چشمشان باریک است نیز باید عمل جراحی آب مروارید زود انجام شود.

این پزشک بیان کرد: بهبودی دید بعد ازعمل جراحی آب مروارید بسته به توانایی چشم قبل از ایجاد آب مروارید، وجود یا عدم وجود بیماریهای دیگر چشمی، لک قرنیه، مشکل شبکیه دارد.

نائینی اضافه کرد: لنز داخل چشمی که کار گذاشته می‌شود برای دید دور بوده و برای دید نزدیک بایستی عینک استفاده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز