خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران:

انجام آزمایش پاپ اسمیر بیش از نیاز کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۳۷

متاسفانه قطع رابطه مالی بین پزشک و بیمار در کشور ما فقط یک شعار بیهوده است و اگر پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم به این شکل جلو برود، وضعیت خوشایندی در انتظار سلامت مردم نخواهد بود.

ایلنا: رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران با عنوان این مطلب که در حال حاضر آزمایش «پاپ اسمیر» بیش از نیاز کشور انجام می‌شود، نسبت به سوءاستفاده برخی آزمایشگاههای تشخیص طبی برای انجام این روش تشخیصی انتقاد کرد و افزود: همکاران غیرپاتولوژیست به دید یک کالا به بیماری نگاه می‌کنند.

به گزارش ایلنا، فرید کرمی صبح شنبه در نشست خبری پانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران که قرار است از ۱۵ تا ۱۷ آبان ماه جاری در مرکز همایشهای رازی برگزار شود، اظهارداشت: چون هزینه‌های سلامت از جیب مردم پرداخت می‌شود، در نتیجه شاهد افزایش بی‌رویه برخی آزمایشهای تشخیصی هستیم که انجام آن‌ها هیچ ضرورتی ندارد.

وی با انتقاد از نقش کم رنگ بیمه‌ها در پوشش بیمه‌ای خدمات پزشکی، افزود: متاسفانه قطع رابطه مالی بین پزشک و بیمار در کشور ما فقط یک شعار بیهوده است و اگر پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم به این شکل جلو برود، وضعیت خوشایندی در انتظار سلامت مردم نخواهد بود.

این پاتولوژیست با اشاره به انجام بی‌رویه آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان گردن رحم زنان در کشور، گفت: متاسفانه انجام آزمایش پاپ اسمیر بیش از نیاز کشور انجام می‌شود و این با اصول علمی مغایر است. زیرا، سرطان گردن رحم جزو اولویتهای نظام سلامت کشور نیست که بخواهیم بر انجام آن در هر سنی اصرار و تاکید کنیم.

کرمی در ادامه به سوءاستفاده برخی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی برای انجام آزمایش پاپ اسمیر مایع اشاره کرد و افزود: هزینه این آزمایش دو برابر هزینه پاپ اسمیر معمولی است ولی هیچ تفاوت معناداری در انجام این دو آزمایش وجود ندارد.

به گفته وی، هزینه پاپ اسمیر معمولی ۲۳ هزار تومان و پاپ اسمیر مایع از ۴۵ تا ۸۰ هزار تومان متغییر است.

کرمی افزود: هزینه‌ای که پاپ اسمیر مایع در سال ۸۹ به نظام سلامت کشور تحمیل کرده، بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان بوده است.

رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران در ادامه با انتقاد از تغییر آیین نامه‌ای که توسط آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت انجام شده است، گفت: تا قبل از این آیین نامه که در روزهای آخر عمر دولت دهم به امضای وزیر بهداشت رسید، انجام آزمایش‌های سیتولوژی و پاتولوژی فقط در آزمایشگاههایی انجام می‌شد که پاتولوژیست داشتند اما بعد از تغییر آیین نامه، پذیرش نمونه‌های سیتولوژی و پاتولوژی در همه آزمایشگاه‌ها مجاز شد.

وی با اشاره به اینکه در ثبت موارد سرطان پاتولوژیست‌ها ‌‌نهایت همکاری را داشتند گفت: تا سه ماه پیش دستورالعمل حاکم بر سیستم پذیرش نمونه‌ها انجام و تایید نمونه را توسط آزمایشگاه‌های معمولی ممنوع کرده بود اما متأسفانه با امضای وزیر سابق بهداشت پذیرش نمونه‌های پاتولوژی توسط آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مجاز شد.

کرمی افزود: این مجوز با موارد علمی مغایرت دارد و سیستم ثبت سرطان را مختل می‌کند در این زمینه حتی اعضای بورد آسیب‌شناسی وزارت بهداشت معترض شده‌اند اما هنوز اتفاقی نیفتاده و پذیرش نمونه‌ها توسط آزمایشگاه‌های معمولی تایید می‌شود.

وی ادامه داد: استدلال وزارت بهداشت تقویت نظام ارجاع اعلام شد اما این را باید گفت که از یک طرف نمونه‌های پاتولوژی با نمونه‌های معمولی آزمایشهای خون، سرم و هورمون متفاوت است و نمی‌توان به راحتی آن را نمونه‌گیری کرد و از سوی دیگر این تصمیم توجیهی ندارد که متخصصان پاتولوژیست کم هستند.

کرمی تصریح کرد: ۱۵۰۰ متخصص پاتولوژیست وجود دارد که این تعداد برابر با کل اروپا است و از هر دو آزمایشگاه در تهران یک آزمایشگاه پاتولوژی وجود دارد بنابراین دغدغه کمبود پاتولوژیست و مشکل بیماران منطقی نیست.

وی افزود: این آزمایشگاه‌های تشخیص طبی اطلاعات جامعی از بیماران ندارند در نتیجه محل ثبت با محل زندگی بیمار متفاوت است و به دلیل اینکه سربرگ آزمایشگاه اصلی جدا می‌شود بیمار و پزشک نمی‌داند که به کدام آزمایشگاه مراجعه کند و در صورت آزمایش مجدد به چه کسی ارجاع داده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز