خبرگزاری کار ایران

رشد صعودی مصرف پیتزای نیمه آماده در خاورمیانه!

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۴۳۶

افزایش تقاضای افراد برای غذاهای آماده، رشد درآمد و تغییر سبک زندگی از ساده به پرمشغله و... از جمله دلایلی است که در خاورمیانه باعث محبوبیت و افزایش مصرف پیتزای نیمه آماده شده است.

بازار پیتزا در خاورمیانه از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۱۹ رشد بسیار زیادی داشته و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ روند افزایشی داشته باشد. دلیل این میزان از رشد در خاورمیانه، افزایش تقاضای افراد برای غذاهای آماده، رشد درآمد و تغییر سبک زندگی از ساده به پرمشغله است. البته چالش بزرگی که بازار پیتزای منجمد در خاورمیانه با آن روبرو است کمبود امکانات حمل‌ونقل و زیرساخت‌های مناسب است که با توجه به افزایش روز به روزِ تقاضا در این منطقه، چالشی جدی محسوب می‌شود.

دسته‌بندی انواع پیتزای نیمه آماده در خاورمیانه

پیتزا در این منطقه به سه دسته‌ی کلی «پیتزا با خمیر ضخیم»، «پیتزا با خمیر نازک» و «پیتزای شکم پر» تقسیم می‌شود که محبوب‌ترین آن‌ها پیتزا با خمیر ضخیم است. همچنین از نظر مواد به کار رفته، پیتزاهایی که با گوشت پخته شده اند از طرفداران بسیاری برخوردارند. اما جدا از این مساله مهم‌ترین نکته برای انتخاب پیتزا در منطقه‌ی خاورمیانه، قیمت آن است. هرچه قیمت تمام شده پیتزا پایین‌تر باشد مردم از آن استقبال بیشتری می‌کنند. پیتزاهایی با خمیر ضخیم و پر از مواد مختلف در ایران نیز بسیار محبوب هستند.

معمولا در این پیتزاها از گوشت چرخ شده همراه با ادویه‌ی فراوان، سوسیس، کالباس، قارچ، پیاز،‌ زیتون و سس گوجه استفاده می‌شود. علاقه‌ی عجیب مردم خاورمیانه و همچنین ایران، به مصرف ادویه‌های مختلف، طعم جدیدی به پیتزاها داده است که در هیچ منطقه‌ی دیگری یافت نمی‌شود. مطمئنا اگر پیتزای نیمه آماده را در یک کشور عربی تهیه کنیم طعم ادویه‌هایی را در آن حس می‌کنیم که قبل‌تر در غذاهای سنتی عربی تجربه کرده بودیم. همینطور اگر پیتزای گوشت نیمه آماده‌ای را در ترکیه تهیه کنیم بی‌شک با طعمی شبیه به طعم کباب ترکی مواجه خواهیم شد. بنابراین فرهنگ و ذائقه هر کشور در طعم آن تاثیرگذار است.

بازار غذای منجمد و نیمه آماده در ترکیه

با توجه به افزایش درآمد مردم در ترکیه، رشد اقتصادی کشور و همچنین افزایش جمعیت زنان شاغل، انتظار می‌رود بازار استفاده از مواد غذایی نیمه آماده و منجمد در این کشور رشد چشمگیری داشته باشد. از سوی دیگر افزایش جمعیت در این کشور و به واسطه‌ی آن، رشد جمعیت کارگران جوان از دیگر عوامل تاثیرگذار بر رشد نیاز مصرف کننده به غذاهای منجمد و نیمه آماده است.

تهیه‌ی غذای روزانه در ترکیه نیز مانند هر جامعه‌ی دیگری در سال‌های گذشته به صورت سنتی و با استفاده از مواد غذایی تازه انجام می‌شده، اما با تغییر سبک زندگی مردم و سازگاری بیشتر با فرهنگ اروپایی، روش‌های تهیه‌ی غذا هم تغییر کرده و مردم به سمت مصرف غذاهای منجمد و نیمه آماده روی آورده‌اند.

در این میان مصرف غذای نیمه آماده که به سرعت برای خوردن آماده می‌شود، مانند پیتزا یا ناگت، بیشتر از مواد غذایی نیمه آماده و منجمدی است که مانند مخلوط سبزیجات نیاز به پخته شدن و ترکیب با مواد غذایی دیگر دارند. با توجه به موارد ذکر شده، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که رشد بازار غذاهای نیمه آماده در ترکیه، در بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۶، بسیار سریع و قابل توجه باشد.

افزایش مصرف پیتزای نیمه آماده در ترکیه

ترکیه نیز مانند دیگر کشورها از آغاز سال ۲۰۲۰ با ویروس کرونا درگیر شد و به واسطه‌ی آن سبک زندگی مردم نیز تغییر کرد. اما عادات غذایی مردم، که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، با ورود ویروس کرونا دستخوش تغییر نشد و فقط سبک تهیه‌ی غذاها با کمی تغییر روبرو شد. همانطور که می‌دانید پیتزا یکی از محبوب‌ترین غذاها در جهان است و تقریبا هیچ شخصی وجود ندارد که علاقه‌ای به پیتزا نداشته باشد.

مردم ترکیه که به دلیل تغییر سبک زندگی و مدرن شدن جامعه به مصرف غذاهای نیمه آماده و منجمد عادت کرده‌ بودند، در دوران شیوع ویروس کرونا و شروع قرنطینه‌ها، بیشتر به مصرف غذاهای نیمه آماده تمایل پیدا کردند. همانطور که حدس می‌زنید، پیتزا در صدر جدول غذاهای نیمه آماده حضور دارد.

تهیه‌ی پیتزا در منزل کار سختی نیست اما استفاده از پیتزای نیمه آماده به مراتب آسان‌تر است و به همین دلیل استفاده از آن در بین مردم افزایش پیدا کرد. با استفاده از پیتزای نیمه آماده می‌توان در مدت زمان کوتاهی، حدود ۲۰ دقیقه، یک پیتزای خوشمزه تهیه کرد. همچنین افراد می‌توانند با استفاده از تاپینگ‌های مورد علاقه خودشان پیتزایی مخصوص تهیه کنند که نمونه‌ی آن در هیچ رستورانی پیدا نمی‌شود. پس طبیعی است که این محصول منجمد با استقبال زیادی روبرو شود و در سبد غذایی هر خانواده‌ای حضور داشته باشد.

یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف پیتزای نیمه آماده در ترکیه، وجود جمعیت زیادی از جوانان شاغل است. این دسته از افراد نیاز به غذایی دارند که در زمان کمی آماده شده و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های فکری و بدنی را فراهم کند. همچنین به دلیل جوان بودن این قشر، تمایل برای تجربه‌ی طعم‌های جدید و حتی ایجاد طعم‌های جدید بسیار زیاد است. پس بهترین انتخاب پیتزای نیمه آماده است که در مدت زمان کوتاهی می‌پزد، امکان اضافه شدن مواد غذایی متفاوت به عنوان تاپینگ را دارد و از همه مهم‌تر نان و پروتئینی که در آن وجود دارد قند و انرژی لازم برای انجام چند ساعت فعالیت سنگین و مداوم را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز