خبرگزاری کار ایران

صبانیرو، اولین تولیدکننده توربین های بادی در کشور و منطقه خاورمیانه

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۴۲۸

مدیر تولید و تحقیق و توسعه شرکت صبا نیرو (یکی از شرکتهای تابعه هلدینگ گروه صنعتی سدید) از تحقق داخلی سازی ۷۵ درصدی ساخت توربین های بادی در این شرکت خبر داد و گفت: تعمیق داخلی سازی ساخت توربین ها، طی چند سال اخیر در دستور کار صبا نیرو بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از  سایت خبری تحلیلی معدن ۲۴ ، حمیدرضا سخنور افزود: فعالیت شرکت صبا نیرو از سال ۱۳۸۰ آغاز شده و تاکنون به تولید توربین های بادی مشغول است.

وی بیان کرد: هر توربین بادی تولید صبا نیرو، از برج هایی با ارتفاع ۴۰ متر، پره هایی به طول ۲۲.۹ متر و قطر روتور ۴۷ متری تشکیل شده که محرک سیستم، روتور بوده و با نیروی باد حرکت می کند و در نهایت برق ۵۰ هرتز به شبکه انتقال می دهد.

وی یادآور شد: در سالهای ابتدایی فعالیت شرکت، از آنجایی که فناوری های موجود خارجی بود و ما به دنبال بومی سازی بودیم، گروه صنعتی سدید با یکی از بهترین شرکتهای توربین سازی جهان یعنی شرکت وستاس دانمارک وارد مذاکره شد و یک ست قالب پره همراه با تجهیزات مونتاژ و ساخت و تولید پره وارد کشور شد و در ادامه خط تولید پره و خط مونتاژ ناسل یا ماشین خانه به همراه واحد مدیریت بر امور پیمانکاران، به مجموعه اضافه شد.

وی توضیح داد: هر توربین بادی از برج فولادی بوزن ۳۳ تن، روتور با وزن کلی ۷ تن شامل سه پره هر کدام بوزن خالص ۱۱۰۰ کیلوگرم و با احتساب بیرینگ و ملحقات آن حدود ۱۴۵۰ کیلوگرم و یک هاب بوزن ۲.۵ تن و ناسل یا ماشین خانه ای بوزن ۲۲ تن تشکیل شده که برای نصب آن جرثقیل ۱۶۰ تنی مورد نیاز است.

مدیر تولید و تحقیق و توسعه شرکت صبا نیرو اظهار کرد: همزمان با وارد کردن فناوری ساخت و مونتاژ، آموزش پرسنل برای مونتاژ ناسل و پره نیز آغاز و واحد ساخت داخل فعال شد تا داخلی سازی تحت کنترل واحد مهندسی انجام شود.

وی اضافه کرد: صبا نیرو پس از آن با پیمانکاران متعددی وارد مذاکره شد و پس از برآورد توان آنها در ساخت قطعات مختلف ریخته گری، ماشینکاری، جوشکاری و غیره امروز به داخلی سازی ۷۵ درصدی دست یافته است و مجموع فعالیتهای مزبور در نهایت موجب ارتقای فناوری ۶۶۰ کیلو وات به ۷۱۰ کیلووات گردید.

سخنور خاطرنشان کرد: این شرکت تاکنون موفق شده پروژه های مختلفی، مانند نصب و راه اندازی 143 واحد توربین برای احداث نیروگاه 90 مگاواتی در مزارع بادی منجیل، هرزویل و سیاهپوش استان گیلان، پروژه تولید، نصب و راه اندازی 43 واحد توربین 660 کیلو واتی برای احداث مزرعه بادی بینالود استان خراسان رضوی و پروژه تولید و نصب ۳ دستگاه توربین به کارفرمایی بخش خصوصی را به انجام برساند و در حال مذاکره جهت عقد قراردادهای دیگری نیز در این خصوص است.

در حال حاضر نیز شرکت صبا نیرو پروژه طراحی و تولید 34 دستگاه توربین بادی 660 کیلووات و همچنین پروژه سرویس تعمیرات و نگهداری 45 دستگاه توربین بادی 660 کیلو واتی سایت منجیل را در دست اجرا دارد.

وی همچنین از تولید چهار دستگاه توربین توسط این شرکت و حمل آن از مسیر جاده ای نوردوز به کشور ارمنستان در سالهای گذشته خبر داد که در مراسمی با حضور وزیر وقت نیروی ایران و وزیر انرژی ارمنستان به بهره برداری رسید.

مدیر تولید و تحقیق و توسعه شرکت صبا نیرو بیان کرد: در کشور عراق، همچنین سایر کشورهای حوزه CIS نیز صبانیرو در حال رایزنی جهت اخذ پروژه است.

وی همچنین در خصوص ارائه خدمات پس از فروش از سوی این شرکت، گفت: توربین ها پس از ۱۰ تا ۱۵ سال کارکرد نیاز به سرویس و اورهال دارند، صبانیرو تاکنون ۶۶ دستگاه توربین را در سایت منجیل و بینالود اورهال کرده است.

سخنور در انتها با اشاره به فناوری ساخت موجود در این شرکت خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌ها مذاکراتی با برخی شرکت های بزرگ جهان برای دستیابی به فناوری مگاواتی، انجام شده است و این موضوع در دست پی گیری است.

شرکت صبا نیرو متعلق به گروه صنعتی سدید، نخستین سازنده توربین‌های بادی در ایران و خاورمیانه، از سال ۱۳۸۰ در زمینه تولید توربین به فعالیت پرداخته و با دریافت تکنولوژی توربین‌های ۶۶۰ کیلو وات از شرکت وستاس دانمارک، در این حوزه مشغول به فعالیت بوده و با در اختیار داشتن استانداردهای مورد نیاز؛ تاکنون بیش از ۱۲۰ مگاوات از توربین های تولید خود را در استان های خراسان رضوی ،گیلان، اصفهان، تبریز و کشور ارمنستان نصب و راه اندازی کرده و نقش مهمی در توسعه انرژی بادی ایران بر عهده گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز