خبرگزاری کار ایران

خورش تخم مرغ یک غذای متفاوت و بسیار مقوی

asdasd
کد خبر : ۹۱۶۲۷۴

خورش تخم مرغ یکی از غذا‌های سنتی استان سیستان و بلوچستان است این غذا شبیه به قلیه تخم مرغ استان خوزستان است، اما خیلی ساده‌تر از آن تهیه می‌شود.

به گزارش ایلنا، تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. نیاز‌های تغذیه‌ای افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است. تخم مرغ منبع بسیار غنی از پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها و حبوبات غنی‌تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامتی بدن است. ۱۲.۵ درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می‌دهد که هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد.

ولی بیشتر در سفیده تخم مرغ و به نام آلبومین موجود است. تخم مرغ، بیشتر ویتامین‌های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را دارد و منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B و ویتامین A می‌باشد. همچنین ویتامین D و ویتامین E را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند. تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است. به خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر است که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم است.

مواد لازم

تخم مرغ: ۴ عدد

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

گشنیز خرد شده: ۱۰۰ گرم

پیاز متوسط: ۱ عدد

زردچوبه: به مقدار لازم

ادویه جنوب: به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم

فلفل: به مقدار لازم

روغن مایع: به مقدار لازم

مراحل پخت

ابتدا پیاز را خرد کرده در روغن تفت می‌دهیم.

سپس گشنیز را خرد کرده به همراه ادویه، زردچوبه، فلفل و نمک و رب گوجه به آن اضافه می‌کنیم.

نصف لیوان آب به آن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا جوش بیاید.

در آخر تخم مرغ‌ها را که قبلا به صورت آب پز تهیه کرده ایم به آن اضافه می‌کنیم.

منبع: غذالند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز