خبرگزاری کار ایران

گفت وگو با رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران:

«ارتقای کیفیت زندگی سالم» از ایده های آینده این سازمان است/ دانش و فناوری در آموزش های مجازی گسترش خواهد یافت/ شاهد نوآوری هایی در مرکز «دم» خواهید بود/ دستیابی به جدیدترین درمان بیماری ها در پژوهشکده زخم یارا در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۰۲۲

رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران گفت: «ارتقای کیفیت زندگی سالم» از ایده های آینده این سازمان است.

ایسنا/ علوم پزشکی تهران – سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تقریباً از سال ۵۹ – ۶۰ به صورت مستقل وارد عرصه شد، همزمان حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شکل گرفت و به تدریج به برهه های مختلفپختگی خاص خود رسید تا جایی که امروز بسیاری از نیازهای کشور در برهه های مختلف در این سازمان شناسایی و مورد پژوهش قرار می گیرد و در جهت رفع این نیازها اقدامات شایسته ای به انجام رسانده است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران علاوه بر تشریح اهداف و برنامه هایی که این سازمان در دستور کار داشته و دارد، به برنامه های آینده این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت زندگی سالم، تلاش گسترده در زمینه ارتقای فناوری و دانش در آموزش های مجازی و نوآوری در مرکز درمان در منزل از جمله برنامه هایی است که براساس نیاز جامعه، در آینده به طور جدی به آن پرداخته خواهد شد.

دکتر سیدمهدی طبایی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا علوم پزشکی تهران، درباره  وظایف سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: این سازمان به عنوان  نهادی پیشرو و نوآور سالهاست که در عرصه های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی با تلاش  مجموعه ای از نیروهای جوان، نخبه، دانشجو و متعهد درحال فعالیت است.

اولویت ها؛ برآوردن نیازها در برهه های مختلف  

وی افزود: در برهه های زمانی مختلف با توجه به نیازها، اولویت هایی برای فعالیت در جهاد دانشگاهی درنظرگرفته شده است به عنوان مثال در سال هایی به دلیل نیاز جامعه و خلائ هایی که وجود داشته، فعالیت های حوزه فرهنگی این نهاد پر رنگ تر بوده است.

مدیریت دقیق اهداف، برنامه، درآمدها و هزینه ها از الزامات اساسی است

وی درباره پیشینه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: این سازمان تقریباً از سال ۵۹ – ۶۰ به صورت مستقل وارد عرصه شد، همزمان حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شکل گرفت و به تدریج به پختگی خاص خود رسید. ساختار جهاد دانشگاهی به نوعی است که با مدیریت در عرصه های مختلف کشور، تفاوت های ماهوی و ظاهری دارد؛  جهاد دانشگاهی، عملاً نهادی نیست که وابستگی مالی کامل به دولت داشته باشد بلکه باید بر اساس قواعد و مقررات دولتی و رویکردی نوآورانه و پیشرو در رقابت با عرصه خصوصی فعالیت کند .بنابراین در چنین نهادی مدیریت دقیق اهداف،برنامه ،درآمدها و هزینه ها از الزامات اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: در فصل کاری جدید جهاد دانشگاهی و طی ۴ سال گذشته، با توجه به  اولویت های کاری ، در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برنامه ریزی شد .اولین نکته این بود که بتوانیم اصلاحی در ساختارها، اهداف و رویکردهای واحد علوم پزشکی تهران داشته باشیم.

حرکت در مسیر تحقق شعار «پویا، پیشرو و نوآور در خلق زندگی سالم»

طبایی ادامه داد:  در همان ابتدا همدلی و همراهی خوبی در میان معاونان، مدیران و اعضای مجموعه ایجاد گردید و هدف های اساسی واحد علوم پزشکی تهران مرور و در نهایت حرکت ها و فعالیت ها در مسیر تحقق شعار «پویا، پیشرو و نوآور در خلق زندگی سالم» برنامه ریزی شد.

طبایی در مورد معنا و مفهوم «زندگی سالم»، توضیح داد: مراد از زندگی سالم، توجه به همه ابعاد حوزه های بهداشتی، درمانی، سلامت روان، سلامت فرهنگی و اجتماعی است. همه این موارد به عنوان تعریف جامع و پذیرفته شده  مجامع علمی و بین المللی از یک انسان سالم مدنظرمان بوده  و این شعار در همه بخش های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی سرلوحه کار قرار گرفت و تمام برنامه ریزی ها و اقدامات بعدی با توجه به این شعار پایه گذاری شد. البته در هر مجموعه ای با توجه به پیشینه فعالیت ها، پتانسیل ها و ظرفیت های خاصی وجود دارد بنابراین برای تحقق این شعار حوزه هایی را برای توسعه انتخاب کردیم که مزیت نسبی در واحد داشتند.

وی خاطرنشان ساخت: به منظور خلق زندگی سالم، افزایش کیفیت دوره های آموزشی، تدوین و راه اندازی دوره های جدید آموزش های تخصصی مهارتی ، راه اندازی آموزش های بین المللی و توسعه آموزش های مجازی و از راه دور با توجه به نیازهای کشور و مراکز دانشگاهی مدنظر قرار گرفت. در این  چهار سال حوزه آموزشی با حضور مدیران و نیروهای جوان و خلاقی که انگیزه کافی برای تغییر و تحول داشتند، اقدامات مختلف و اساسی انجام شد که این فعالیت ها در نوع خود چشمگیر بوده و مجموع فرآیندهای کیفی و کمی در این حوزه، براساس آمار و ارقام موجود بسیار قابل توجه است .

وی گفت: به عنوان مثال در این حوزه با توجه به رویکرد تخصص گرایی، اولین مرکز آموزش تخصصی دندانپزشکی در کشور راه اندازی شد که به عنوان یک مرکز پیشرو، نوآور و کم نظیر، مهارت های تخصصی بالینی که نیازمند دانشجویان و فارغ التحصیلان حوزه دندانپزشکی است را در طی دوره های مختلف آموزش می دهد. این دوره با حضور فراگیران خارجی و داخلی، تحت نظر اساتید دانشگاه ها و بعضاً با مشارکت گروه های آموزشی و انجمن های علمی در حال برگزاری است.

حوزه فرهنگی، یکی از فعال ترین حوزه های دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

رییس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در حوزه فرهنگی ، جهاد دانشگاهی فعالیت خود را به ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی برای دانشجویان معطوف کرد، در این حوزه کانون های متنوع دانشجویی تعریف شد و سعی شد مشارکت دانشجویان با توجه به نیازها، علایق و سلیقه های مختلف فرهنگی دیده شود. امروز حوزه فرهنگی این سازمان با هدف افزایش فعالیت های دانشجویی به عنوان یکی از فعال ترین حوزه های دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح بوده و کانون هایی در عرصه های مختلف اعم از علمی، خیریه، اجتماعی ،فرهنگی ، مهارتی و مذهبی فعالیت های موثر و گسترده ای دارند.

وی خاطرنشان کرد: جمع کثیری از دانشجویان علاقه مند به مشق مدیریت و فعالیت در این حوزه، در این کانون ها گردهم جمع شده و به نوعی مدیریت و فضاهای باز فرهنگی را تمرین می کنند. برنامه ریزی و حتی سیاستگذاری ها تا حد عمده ای توسط خود دانشجویان انجام می گیرد و نقش جهاد دانشگاهی به عنوان بسترسازی و پشتیبانی برای ایجاد این تعاملات فرهنگی در خور توجه بوده است. در این حوزه، هسته های دانشجویی بسیار قوی، قدرتمند و علاقه مندی داریم که حضور فعالی داشته و آینده جهاد دانشگاهی به نوعی در گرو حضور  و فعالیت  این دانشجویان است.

برگزاری موفق ۱۷ دوره همایش نکوداشت مقام استاد

وی با اشاره به اینکه: از جمله برنامه های شاخص حوزه فرهنگی این نهاد می توان به برگزاری موفق ۱۷ دوره همایش نکوداشت مقام استاد اشاره کرد گفت: این همایش به عنوان نمادی برای ترویج فرهنگ تقدیر و تشکر از مقام معلمی اساتید دانشگاه توسط دانشجویان برگزار می شود.

«پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا» یک ساختار پژوهشی جدید مبتنی بر نیازهاست

وی همچنین به برنامه ها و رسالت های سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در حوزه پژوهش اشاره و بیان کرد: چون در گذشته پژوهشکده های تاسیس شده نظیر پژوهشکده علوم بهداشتی و پژوهشکده سرطان پستان با توجه به ظرفیت ها و سیاستگذاری های وقت از واحد علوم پزشکی تهران منفک شده بودند متاسفانه خلاء بسیاری عمیقی در این زمینه وجود داشت و همین مساله مقداری کار را سخت تر می کرد. از همین روی تلاش مضاعفی برای احیا کردن و تاسیس یک ساختار پژوهشی جدید مبتنی بر نیازهای اساسی کشور شکل گرفت. در این عرصه با کمک مجموعه مدیران و محققین جهاد دانشگاهی توانستیم ضمن هدفگذاری دقیق و هوشمندانه ای ساختار جدیدی تحت عنوان «پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا » را به کشور معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه چالش و مشکل زخم های مزمن در کشور معضلی بسیار مهم و قابل توجه می باشد ولی به دلایل مختلف کمتر به آن پرداخته شده است، ادامه داد: انتخاب موضوع زخم های مزمن به عنوان یک اولویت مهم ترین بخش از این فرایند بود که به نظرم به درستی انتخاب شد چراکه علیرغم نیازی که در عرصه بهداشت و درمان کشور برای این موضوع وجود داشت ولی تاکنون گروه یا نهادی به صورت سیستماتیک و خاص به این مساله ومعضل نپرداخته بود.

سرپرست پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا خاطرنشان ساخت: بیماری های مختلفی هستند که با توجه به هرم سنی و سبک زندگی ، امروزه شیوع بیشتری پیدا کرده و در آینده هم جمعیت مبتلا به این بیماری ها بسیار افزایش خواهد یافت؛ بیماری هایی مثل دیابت، مشکلات عروقی، سکته های مغزی و آسیب های ناشی از حوادث که زمینه ساز ایجاد زخم های مزمن در جامعه هستند و این زخم ها می تواند ناتوانی های عمده ای را به بار آورد از جمله اینکه می تواند باعث از کار افتادگی و قطع عضو و ایجاد اختلالات عمده شده و به نوعی کیفیت زندگی و بنیان خانواده ها را تهدید کند؛  این زخم ها اگر به موقع تشخیص داده نشده و تحت درمان مناسب قرار نگیرند و آموزش های لازم در این خصوص به بیمار و خانواده ها داده نشود می تواند عوارض جبران ناپذیری را داشته باشد.  البته ورود جهاد دانشگاهی در معرفی و شناساندن این معضل بسیار مهم ولی سخت بود؛ به نوعی که  اوایل این کار خیلی برای کسی پذیرفته شده نبود که فعالیت در حوزه زخم چرا باید در اولویت های جهاددانشگاهی باشد.

در عرض ۵ سال، ۴۵ درصد بیماران مبتلا به زخم مزمن دیابتی دچار مرگ می شوند

عضو هیات جهاددانشگاهی افزود: همانطور که گفته شد یکی از علل زخم های مزمن، دیابت است که بار اقتصادی بسیاری به کشور تحمیل کرده و هزینه های پیدا و پنهان بسیاری را در سیستم بهداشت و درمان و خانواده  ها به بار آورده که کمتر دیده و شناخته شده است به عنوان مثال طبق آمارهای جهانی در عرض ۵ سال، ۴۵ درصد بیماران مبتلا به زخم مزمن دیابتی دچار مرگ می شوند .اهمیت این آمار زمانی دوچندان می شود که بدانیم این میزان مرگ و میر بیماران زخم های مزمن دیابتی بسیار بیشتر از مرگ و میر در شایعترین سرطان ها است . به عنوان مثال سرطان پستان به عنوان شایع ترین سرطان در میان زنان و سرطان پروستات به عنوان شایع ترین سرطان در میان آقایان، مرگ و میری به مراتب کمتر از زخم های دیابتی دارند.

زخم یک نشانه بالینی از یک اتفاق مهم در بدن است

دانشیار بیماری های پوست جهاد دانشگاهی پیشگیری از ابتلای به زخم های دیابتی را از ضروریات دانست و اظهار کرد: لازم است در مرحله اول به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا با ارایه آموزش های لازم به کسانی که دیابت دارند یا در خطر ابتلا به این بیماری هستند، کمتر دچار عارضه زخم شوند. چنانچه این افراد دچار زخم دیابتی بشوند، یک هشدار بزرگ این است که این بیماران علاوه بر درمان زخم، نیاز به اقدامات درمانی وسیع تری دارند. به عبارت دیگر زخم یک نشانه بالینی از یک اتفاق مهم در بدن است و ممکن است سایر ارگان های حیاتی مثل قلب، کلیه و چشم نیز به نوعی درگیر شده باشند. همه این مسایل باعث تهدید حیات آن فرد می شود

وی ادامه داد: در زمینه درمان زخم و ترمیم بافت، گروه های پژوهشی ما در حوزه های علوم پایه و بالینی اقدامات خوبی را در این حوزه ها شروع کردند و برای یافتن راه های جدید پیشگیری،تشخیص و درمان زخم های مزمن برنامه ریزی و تلاش گسترده ای را رقم زده اند.

تشریح برنامه های آینده پژوهشکده زخم و ترمیم بافت علوم پزشکی تهران

وی به یکی از برنامه های آینده پژوهشکده زخم و ترمیم بافت علوم پزشکی تهران اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از اقلام درمانی که مورد نیاز این بیماران است، وارداتی هستند و کشورمان در این حوزه تا حد زیادی دچار عقب ماندگی است. یکی از برنامه های آتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران این است که کمک کند بخشی از این نیازها به صورت تولیدات ملی عرضه شود. در حال حاضر محققان ما پروژه هایی در سطح ملی برای ساخت زخم پوش های پیشرفته در درمان زخم ها را در دستور کار دارند. نمونه های خارجی این زخم پوش ها وجود دارد که در حال حاضر به علت تحریمهای موجود دسترسی به این اقلام برای بیماران دشوارتر شده است امیدواریم در طول ۲ تا ۳ سال آینده با بومی سازی این گونه محصولات در جهادانشگاهی شاهد رفع نیاز نسبی در این حوزه باشیم. حوزه های درمانی زخم جهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران جز مراکزی کم نظیر است  به گونه ای که مرکز جامع درمان زخم ما با حضور تیمی متشکل از متخصصان مختلف پزشکی فعالیت می کند. بیماری که دچار معضل زخم است با مراجعه به این مرکز میتواند کلیه خدمات تشخیصی، حمایتی، درمانی و آموزشی را با توجه به نیازی که دارد، دریافت کند.

دکتر طبایی ادامه داد: پژوهشکده زخم و ترمیم بافت، ایده ای است که اکنون به مرز پختگی رسیده و این پژوهشکده به عنوان یک پژوهشکده مصوب استقرار پیدا کرده است. با توجه به بسترهای جهاد دانشگاهی، فعالیت های ما برای گسترش موضوع زخم در کشور از سال های پیش هدفگذاری شده و این کار در حال انجام است. در برخی از واحدهای استانی، مراکز زخم تأسیس شده و هم راستا با مجموعه پژوهشکده، خدمات ارایه می کنند و آموزش ها در این زمینه گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

آموزش مهارتی ۶۰۰ پرستار، پزشک و کادر درمانی در گروه آموزشی درمان زخم های مزمن

وی تصریح کرد: در انجام پژوهش در حوزه زخم هدف ما انجام پروژه های کاربردی با رویکرد دستیابی به راه حل های نوین یا تکنولوژی های جدید در درمان مناسب تر بیماران زخم است  و در حوزه آموزش زخم نیز در دو سطح آموزش های عمومی و تخصصی فعالیت می کنیم. آموزش تخصصی به این معنی که درمان بیمار زخم نیاز به مهارتی دارد که در اغلب رشته های تخصصی خیلی خاص به آن پرداخته نمی شود و به همین دلیل در حال حاضر گروه آموزشی درمان زخم های مزمن جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یکی از قوی ترین گروه ها در کشور با استانداردهای بین المللی  است و تاکنون بالغ بر ۶۰۰ پرستار ،پزشک و کادر درمان  در این عرصه آموزش های مهارتی لازم را دیده و در سراسر کشور خدمات ارایه می دهند.

رییس پژوهشکده ترمیم و زخم بافت یارا گفت: همگام با اولین سالی که این ایده مطرح شد، کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت پایه گذاری  گردید، این کنگره محلی برای ارایه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در این زمینه است و آموزش ها و مهارت هایی در قالب کارگاه ها و جلسات علمی در آن ارایه می شود . هدفگذاری ما در این کنگره پژوهشگران و متخصصینی هستند که به نوعی با حوزه زخم در ارتباطند . از سوی دیگر برای آموزش های عمومی نیز سعی کردیم که از طریق صدا و سیما، شهرداری، رسانه های مکتوب و مجازی تا حد ممکن آگاهی بخشی و اطلاع رسانی کنیم تا مردم بیماری هایی که ایجاد زخم های مزمن می کنند را بشناسند و جدی بگیرند و به فکر پیشگیری و درمان به موقع آنها باشند.

راه اندازی یک مرکز جامع ترمیم زخم در هر استان، از اولویت های اصلی جهاد دانشگاهی است

وی افزود: نیاز ما برای ارایه خدمات تخصصی در حوزه زخم بسیار فراتر از فعالیت های کنونی در کشور بوده و لازم است  در هر استان حداقل به عنوان نمونه یک مرکز جامع ترمیم زخم داشته باشیم؛ این امر جزو اولویت های اصلی جهاد دانشگاهی است.

طبایی  با بیان این که بسیاری از افراد و مراکز به دلایل مختلف علاقه ندارند به این حوزه وارد شوند و فعالیت کنند گفت: ولی جهاد دانشگاهی به دلیل رسالتی که دارد باید به این حوزه وارد می شد و اگر چنین نمی کردیم شاید تا سالها همچنان این حوزه مغفول می ماند.

جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اولین مرکز تحقیقات لیزر کشور را تأسیس کرد

سرپرست مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی درباره بخش لیزر سازمان علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اولین مرکز تحقیقات لیزر کشور را تأسیس کرد و امروز یکی از فعالیت های شاخص این سازمان در حوزه لیزر است. ما توانستیم از وزارت بهداشت موافقت قطعی مرکز تحقیقات لیزر را دریافت کنیم. دریافت موافقت قطعی برای مراکز تحقیقاتی نیاز به فعالیت پژوهشی چشمگیر در ۳ سال اخیر دارد که این امر به همت پژوهشگران توانمند این سازمان  انجام شد و امیدواریم بتوانیم با گسترش فعالیت هایی که مرتبط با رفع نیازهای اساسی در حوزه بهداشت و درمان است، در آینده فعالیت های این بخش را گسترش دهیم.

نوآوری ها در مرکز درمان در منزل به زودی به ثمر می نشیند

وی در مورد مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، گفت: مرکز درمان در منزل «دم »  از مراکز قدیمی جهاد دانشگاهی  است که در این سالها توسعه چشمگیری داشته و به عنوان اولین و بزرگترین مرکز ارایه کننده خدمات درمانی در منزل فعالیت خود را گسترش داد و اکنون با قدرت و ظرفیت بیشتری این کار را انجام می دهد. برنامه ریزی هایی برای نوآوری در این مرکز انجام شده که امیدواریم در یک تا دو سال آینده به ثمر بنشیند و طرح ارایه خدمات در منزل بر پایه نرم افزارهای مبتنی بر گوشی های هوشمند به زودی راه اندازی شود.

مرکز فوق تخصصی درمان واریس سازمان علوم پزشکی تهران در کشور کم نظیر است

وی به تأسیس مرکز فوق تخصصی واریس در سازمان علوم پزشکی تهران اشاره و یادآور شد: در حوزه مرتبط با پژوهشکده زخم، مرکز فوق تخصصی درمان واریس راه اندازی شد که این مرکز در کشور کم نظیر است و به صورت تخصصی به درمان واریس به عنوان یکی از علل مهم ایجاد زخم مزمن می پردازد.  در حوزه آلرژی و ایمونولوژی نیز مرکزی فعال است که زیرساخت های پژوهشی مناسبی برای آن در نظر گرفتیم و به عنوان یک مرکز تحقیقاتی ایمونولوژی و آلرژی فعالیت های خود در آینده را گسترش خواهد داد.

طبایی تصریح کرد: افزایش فعالیت ها در ارایه خدمات تخصصی در حوزه ژنتیک پزشکی در دست بررسی است که با یک طرح ملی از امسال گسترش پیدا خواهد کرد، این فعالیت ها که مرتبط با غربالگری های ژنتیکی معلولان در کشور می باشد، اقدام عظیمی است که امیدواریم محقق شود.

کمترین نیروی مازاد و بیشترین بهره وری در حوزه عملکرد 

دکتر طبایی در خصوص حوزه پشتیبانی و مدیریت منابع این سازمان گفت: معضلی که بعضا در مراکز دولتی بسیار درگیر آن هستیم، کم بودن بهره وری و وجود نیروهای مازاد و ناکارآمد است که در حال حاضر سازمان علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از واحدهای جهاد دانشگاهی کشور خوشبختانه کمترین نیروی مازاد و بیشترین بهره وری را در حوزه عملکرد دارد.

تعداد نیروهای انسانی نسبت به چهار سال گذشته چندان افزایش پیدا نکرده است

وی با توجه به عملکردها و نتایج، مدیریت مالی و انسانی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را موفق دانست و اظهار کرد: علی رغم افزایش حجم فعالیت ها، تعداد نیروهای انسانی نسبت به چهار سال گذشته چندان افزایش پیدا نکرده است، این امر بدین معنی است که با همان تعداد نیرویی که در اختیار داشتیم، توانسته ایم فعالیت های جدیدی را رقم بزنیم.  این امر نشان می دهد با کمک برنامه های مناسبی که معاونین و مجموعه مدیران علوم پزشکی تهران طراحی و اجرا کرده اند، بهره وری در این واحد بیشتر شده  و این مساله از جمله نقاط قوت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است.

وی گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد هزینه ها به نوعی از طریق درآمدهای اختصاصی تأمین می شود، مدیریت کردن درآمد و هزینه جزو شاخص های اصلی فعالیت ها در این سالها بود که با یک برنامه ریزی مناسب و منظم در حوزه بودجه ریزی در واحد، هزینه ها کنترل شد و درآمدها و بهره وری ها با توجه به ایجاد رویه های جدید و صدور بخشنامه های تشویقی بسیار افزایش پیدا کرد.

جهاد علوم پزشکی تهران از نظر مالی دارای تراز مثبت است

وی ادامه داد:  جهاد علوم پزشکی تهران جزو مجموعه هایی است که از نظر مالی دارای تراز مثبت بوده و خوشبختانه بدهی کلان ندارد. در این سالها افزایش تملکات دارایی چشمگیر بوده و وضعیت ملکی و تجهیزاتی تا حد ممکن ترمیم شده است

در این سال ها سعی کردیم از لحاظ رفاهی و پرسنلی وضعیت اعضا این نهاد را  تا حد امکان بهبود ببخشیم ، جهادعلوم پزشکی تهران جزو واحدهایی بود که توانست مقوله کارانه را در حوزه کاری اعضا مد نظر قرار دهد و در چند سال اخیر امکان پرداخت پاداش کارکنان را نیز فراهم نماید.

این عضوهیات علمی جهاد دانشگاهی در پاسخ به این پرسش که در زمینه آموزش، پژوهش و درمان سازمان علوم پزشکی تهران تا چه میزان به روز و مطابق علم دنیا در حرکت است؟ گفت: رمز ماندگاری در عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی و درمانی این است که بتوانیم همیشه نیازهای آینده را پیش بینی کنیم و همگام با این نیازها، خدمات مناسب ارایه کنیم . فعالیت های پژوهشی در این سازمان نیز همگام با دنیا و براساس ایده های شکل گرفته در تعامل با دانشگاه ها و گروه های پژوهشی و محققین مختلف  است.

تلاش گسترده در زمینه ارتقای فناوری و دانش در آموزش های مجازی

وی ادامه داد: در معاونت آموزشی در حوزه هایی که مبتنی بر فناوری پیشرفته آی تی است، کار می شود چون نسل بعدی آموزش های ما احتمالاً آموزش هایی است که خیلی مبتنی بر حضور در سر کلاس نیست و بخشی از این ممکن است در دنیای مجازی طراحی و اجرا شود البته کشور ما در این حوزه تا حدی نسبت به دنیا عقب است، ولی دیر یا زود باید این نیاز را پاسخ دهیم که همکاران ما در این حوزه در حال تلاش گسترده هستند. در این خصوص مجموعه تخصصی ما در حوزه فناوری های آموزشی در حال طراحی اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلف برای آموزش مهارت های مورد نیاز آینده هستند.

«کیفیت زندگی سالم» از جمله ایده های آینده جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به موضوع  «کیفیت زندگی سالم» به عنوان یکی از ایده های آینده جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مسایل آینده جامعه ما پیر شدن هرم جمعیتی است و این پیر شدن اقتضائاتی دارد که باید از امروز به فکر آن باشیم به این دلیل که تاکنون جمعیتی داشتیم که جوان، سالم، پویا و کارآمد بودند و می توانستند در چرخه اقتصاد و اجتماع نقشی فعال ایفا کنند. با توجه به کم شدن زاد و ولد و افزایش امید به زندگی، در بیست تا سی سال آینده یک جمعیت عظیم پیر در کشور خواهیم داشت که اینان نیازهای خاص خود را در عرصه اجتماعی، فرهنگی،آموزشی ، بهداشت و درمان دارند.

وی ادامه داد: حوزه بهداشت و درمان بسیار اساسی و مهم می باشد و لازم است که برخی از خدماتی که در آینده مورد نیاز این جمعیت هست را پیش بینی کنیم و بر روی آن کارهای پژوهشی انجام دهیم تا بتوانیم الگوهای عملیاتی برای ارایه خدمت به این جمعیت در سال های آینده به کشور ارایه کنیم.

در برنامه های آتی فعالیت های منسجم  و تخصصی در حوزه آلرژی ها و درمان آلرژی های تنفسی و پوستی افزایش پیدا خواهد کرد

نکته دوم بحث تخصصی ایمونولوژی و آلرژی است، با توجه به سبک زندگی، آلاینده های محیطی موجود در شهرها باعث افزایش مشکلات  مرتبط با آلرژی و حساسیت در جامعه شده و این موضوعی است که مورد نیاز آینده می باشد لذا در برنامه های آتی فعالیت های منسجم  و تخصصی در حوزه آلرژی ها و درمان آلرژی های تنفسی و پوستی افزایش پیدا خواهد کرد.

هدف در درجه نخست رفع نیازهای اساسی کشور است

وی در مورد اهداف بلند مدت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در عرصه منطقه ای و جهانی، گفت: ما اگر بخواهیم در منطقه و جهان دیده شویم باید اقداماتی مبتنی بر اصول علمی و حرفه ای انجام دهیم. هدف ما در درجه نخست رفع نیازهای اساسی کشور است و اگر به این نیازها به صورت علمی، جامع و منطقی پاسخ دهیم قاعدتاً در سطح بین المللی هم دیده خواهیم شد. البته دیده شدن در عرصه های بین المللی و ارایه خدمات بین المللی در حوزه های مختلف آموزشی، درمانی و پژوهشی نیاز به یکسری زیرساخت ها، استانداردها  و ارتباطات در کشور دارد بنابراین می طلبد اقداماتی که ما به صورت محلی و داخلی انجام می دهیم با نگاه به استانداردهای بین المللی باشد تا در آینده قابلیت عرضه به کشورهای دیگر را هم داشته باشد.

تداوم فعالیت جریان دانشجویی عاملی برای زنده و مانا بودن جهاد دانشگاهی است

وی در مورد اقدامات جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برای نسل جوان یا دانشجویان مرتبط با این سازمان، گفت: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی، نهادی است که مستقر در دانشگاه بوده و مرتبط با دانشگاه است و به نوعی پلی است بین دانشگاه و اجتماع، جزو رسالت های اصلی ماست که دانشجویان با ظرفیت های جهاد دانشگاهی آشنا شوند. زنده و مانا بودن جهاد دانشگاهی در گرو این است که جریان دانشجویی همواره توانسته در جهاد دانشگاهی فعالیت کند و این جریان به نوآوری و به روز بودن این نهاد کمک کرده است لذا جهاد دانشگاهی با استفاده از این پتانسیل میتواند یک قدم نسبت به سازمان های همطراز خود ، در حوزه های خلاقانه و نوآور جلوتر باشد.  سازمان علوم پزشکی تهران نیز به عنوان واحدی از جهاد دانشگاهی این اولویت را مدنظر دارد. بخشی از رسالت ما فراهم آوری بستری برای تمرین کار جمعی، مدیریت، حس نوع دوستی و اخلاق مداری است.

تعهد، نظم و انضباط و برنامه ریزی دقیق و پاکدستی سه شاخصه اخلاقی مهم مدیریتی

طبایی در مورد مهم ترین نکات اخلاقی که رعایت آن توسط مدیران جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را ضروری می داند، اظهار کرد: مهم ترین نکته در عرصه مدیریت «تعهد» است، تعهد به مجموعه، هدف و کاری که انجام می دهیم. نکته دوم «نظم و انضباط و برنامه ریزی دقیق» و نکته سوم «پاکدستی» است؛ این سه شاخصه، بسیار مهم هستند و مدنظر همه مدیران مجموعه است.

درآمدهای سازمان علوم پزشکی تهران صرف توسعه امور پژوهشی و فرهنگی در کشور می شود

وی در خصوص همکاری نهادها و سازمان های مختلف دولتی و خصوصی با جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، بیان کرد: جهاد دانشگاهی سازمانی متعلق به عموم کشور است، سازمان خصوصی نیست و کسی نفع شخصی از این سازمان نمی برد، درآمدهای این سازمان صرف توسعه امور پژوهشی و فرهنگی در کشور می شود بنابراین برای رسیدن به اهداف خود که در راستای نیازهای کشور است، همکاری و همراهی سایر ارگان های کشور را حتماً نیاز دارد؛ در این سالها این همراهی و همگامی در عرصه های مختلف وجود داشته است چون کسانی که از نزدیک با نهاد جهاد دانشگاهی کار کردند، این نهاد را متعهد، پاکدست،خلاق و نوآور می دانند. هر چند که ظرفیت های این نهاد خیلی بیشتر از این است که اکنون وجود دارد و لازم است از این ظرفیت ها بیشتر در کشور استفاده شود. معتقدم اگر رویکردها اینگونه باشد که جهاد دانشگاهی چندان دولتی نشود، در آینده این نهاد با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد، می تواند برای کشور پیشرفت های بسیاری را به ارمغان آورد.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران  خاطرنشان ساخت: با تحقق برنامه ها و فعالیت های گسترده این واحد در سال های اخیر ارتقا تشکیلاتی این واحد به سازمان ظرفیت بزرگتری را فراهم کرده است تا  پژوهشکده ها و ساختار های تازه تأسیس شده به عنوان سرمایه های پایدار در داخل این مجموعه حفظ شود و زمینه ساز اقدامات بزرگتر برای فعالیت های مختلف گردد.

ایشان در پایان ضمن تشکر از تلاش ها و فعالیت های صادقانه و متعهدانه کلیه اعضا، مدیران و معاونان  این مجموعه در طول ۴ سال گذشته ابراز امیدواری کرد که با حضور و تلاش این سرمایه های ارزشمند راه پیشرفت و توسعه این واحد مستدام بماند.

ایسنا علوم پزشکی تهران – سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تقریباً از سال ۵۹ – ۶۰ به صورت مستقل وارد عرصه شد، همزمان حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شکل گرفت و به تدریج به پختگی خاص خود رسید تا جایی که امروز بسیاری از نیازهای کشور در برهه های مختلف در این سازمان شناسایی و مورد پژوهش قرار می گیرد و در جهت رفع این نیازها اقدامات شایسته ای به انجام رسانده است.

رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران علاوه بر تشریح اهداف و برنامه هایی که این سازمان در دستور کار داشته و دارد، به برنامه های آینده این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت زندگی سالم، تلاش گسترده در زمینه ارتقای فناوری و دانش در آموزش های مجازی و نوآوری در مرکز درمان در منزل از جمله برنامه هایی است که براساس نیاز جامعه، در آینده به طور جدی به آن پرداخته خواهد شد.

دکتر سیدمهدی طبایی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا علوم پزشکی تهران، درباره  وظایف سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: این سازمان به عنوان  نهادی پیشرو و نوآور سالهاست که در عرصه های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی با تلاش  مجموعه ای از نیروهای جوان، نخبه، دانشجو و متعهد درحال فعالیت است.

اولویت ها؛ برآوردن نیازها در برهه های مختلف  

وی افزود: در برهه های زمانی مختلف با توجه به نیازها، اولویت هایی برای فعالیت در جهاد دانشگاهی درنظرگرفته شده است به عنوان مثال در سال هایی به دلیل نیاز جامعه و خلائ هایی که وجود داشته، فعالیت های حوزه فرهنگی این نهاد پر رنگ تر بوده است.

مدیریت دقیق اهداف، برنامه، درآمدها و هزینه ها از الزامات اساسی است

وی درباره پیشینه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: این سازمان تقریباً از سال ۵۹ – ۶۰ به صورت مستقل وارد عرصه شد، همزمان حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی شکل گرفت و به تدریج به پختگی خاص خود رسید. ساختار جهاد دانشگاهی به نوعی است که با مدیریت در عرصه های مختلف کشور، تفاوت های ماهوی و ظاهری دارد؛  جهاد دانشگاهی، عملاً نهادی نیست که وابستگی مالی کامل به دولت داشته باشد بلکه باید بر اساس قواعد و مقررات دولتی و رویکردی نوآورانه و پیشرو در رقابت با عرصه خصوصی فعالیت کند .بنابراین در چنین نهادی مدیریت دقیق اهداف،برنامه ،درآمدها و هزینه ها از الزامات اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: در فصل کاری جدید جهاد دانشگاهی و طی ۴ سال گذشته، با توجه به  اولویت های کاری ، در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برنامه ریزی شد .اولین نکته این بود که بتوانیم اصلاحی در ساختارها، اهداف و رویکردهای واحد علوم پزشکی تهران داشته باشیم.

حرکت در مسیر تحقق شعار «پویا، پیشرو و نوآور در خلق زندگی سالم»

طبایی ادامه داد:  در همان ابتدا همدلی و همراهی خوبی در میان معاونان، مدیران و اعضای مجموعه ایجاد گردید و هدف های اساسی واحد علوم پزشکی تهران مرور و در نهایت حرکت ها و فعالیت ها در مسیر تحقق شعار «پویا، پیشرو و نوآور در خلق زندگی سالم» برنامه ریزی شد.

طبایی در مورد معنا و مفهوم «زندگی سالم»، توضیح داد: مراد از زندگی سالم، توجه به همه ابعاد حوزه های بهداشتی، درمانی، سلامت روان، سلامت فرهنگی و اجتماعی است. همه این موارد به عنوان تعریف جامع و پذیرفته شده  مجامع علمی و بین المللی از یک انسان سالم مدنظرمان بوده  و این شعار در همه بخش های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی سرلوحه کار قرار گرفت و تمام برنامه ریزی ها و اقدامات بعدی با توجه به این شعار پایه گذاری شد. البته در هر مجموعه ای با توجه به پیشینه فعالیت ها، پتانسیل ها و ظرفیت های خاصی وجود دارد بنابراین برای تحقق این شعار حوزه هایی را برای توسعه انتخاب کردیم که مزیت نسبی در واحد داشتند.

وی خاطرنشان ساخت: به منظور خلق زندگی سالم، افزایش کیفیت دوره های آموزشی، تدوین و راه اندازی دوره های جدید آموزش های تخصصی مهارتی ، راه اندازی آموزش های بین المللی و توسعه آموزش های مجازی و از راه دور با توجه به نیازهای کشور و مراکز دانشگاهی مدنظر قرار گرفت. در این  چهار سال حوزه آموزشی با حضور مدیران و نیروهای جوان و خلاقی که انگیزه کافی برای تغییر و تحول داشتند، اقدامات مختلف و اساسی انجام شد که این فعالیت ها در نوع خود چشمگیر بوده و مجموع فرآیندهای کیفی و کمی در این حوزه، براساس آمار و ارقام موجود بسیار قابل توجه است .

وی گفت: به عنوان مثال در این حوزه با توجه به رویکرد تخصص گرایی، اولین مرکز آموزش تخصصی دندانپزشکی در کشور راه اندازی شد که به عنوان یک مرکز پیشرو، نوآور و کم نظیر، مهارت های تخصصی بالینی که نیازمند دانشجویان و فارغ التحصیلان حوزه دندانپزشکی است را در طی دوره های مختلف آموزش می دهد. این دوره با حضور فراگیران خارجی و داخلی، تحت نظر اساتید دانشگاه ها و بعضاً با مشارکت گروه های آموزشی و انجمن های علمی در حال برگزاری است.

حوزه فرهنگی، یکی از فعال ترین حوزه های دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

رییس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در حوزه فرهنگی ، جهاد دانشگاهی فعالیت خود را به ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی برای دانشجویان معطوف کرد، در این حوزه کانون های متنوع دانشجویی تعریف شد و سعی شد مشارکت دانشجویان با توجه به نیازها، علایق و سلیقه های مختلف فرهنگی دیده شود. امروز حوزه فرهنگی این سازمان با هدف افزایش فعالیت های دانشجویی به عنوان یکی از فعال ترین حوزه های دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح بوده و کانون هایی در عرصه های مختلف اعم از علمی، خیریه، اجتماعی ،فرهنگی ، مهارتی و مذهبی فعالیت های موثر و گسترده ای دارند.

وی خاطرنشان کرد: جمع کثیری از دانشجویان علاقه مند به مشق مدیریت و فعالیت در این حوزه، در این کانون ها گردهم جمع شده و به نوعی مدیریت و فضاهای باز فرهنگی را تمرین می کنند. برنامه ریزی و حتی سیاستگذاری ها تا حد عمده ای توسط خود دانشجویان انجام می گیرد و نقش جهاد دانشگاهی به عنوان بسترسازی و پشتیبانی برای ایجاد این تعاملات فرهنگی در خور توجه بوده است. در این حوزه، هسته های دانشجویی بسیار قوی، قدرتمند و علاقه مندی داریم که حضور فعالی داشته و آینده جهاد دانشگاهی به نوعی در گرو حضور  و فعالیت  این دانشجویان است.

برگزاری موفق ۱۷ دوره همایش نکوداشت مقام استاد

وی با اشاره به اینکه: از جمله برنامه های شاخص حوزه فرهنگی این نهاد می توان به برگزاری موفق ۱۷ دوره همایش نکوداشت مقام استاد اشاره کرد گفت: این همایش به عنوان نمادی برای ترویج فرهنگ تقدیر و تشکر از مقام معلمی اساتید دانشگاه توسط دانشجویان برگزار می شود.

«پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا» یک ساختار پژوهشی جدید مبتنی بر نیازهاست

وی همچنین به برنامه ها و رسالت های سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در حوزه پژوهش اشاره و بیان کرد: چون در گذشته پژوهشکده های تاسیس شده نظیر پژوهشکده علوم بهداشتی و پژوهشکده سرطان پستان با توجه به ظرفیت ها و سیاستگذاری های وقت از واحد علوم پزشکی تهران منفک شده بودند متاسفانه خلاء بسیاری عمیقی در این زمینه وجود داشت و همین مساله مقداری کار را سخت تر می کرد. از همین روی تلاش مضاعفی برای احیا کردن و تاسیس یک ساختار پژوهشی جدید مبتنی بر نیازهای اساسی کشور شکل گرفت. در این عرصه با کمک مجموعه مدیران و محققین جهاد دانشگاهی توانستیم ضمن هدفگذاری دقیق و هوشمندانه ای ساختار جدیدی تحت عنوان «پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا » را به کشور معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه چالش و مشکل زخم های مزمن در کشور معضلی بسیار مهم و قابل توجه می باشد ولی به دلایل مختلف کمتر به آن پرداخته شده است، ادامه داد: انتخاب موضوع زخم های مزمن به عنوان یک اولویت مهم ترین بخش از این فرایند بود که به نظرم به درستی انتخاب شد چراکه علیرغم نیازی که در عرصه بهداشت و درمان کشور برای این موضوع وجود داشت ولی تاکنون گروه یا نهادی به صورت سیستماتیک و خاص به این مساله ومعضل نپرداخته بود.

سرپرست پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا خاطرنشان ساخت: بیماری های مختلفی هستند که با توجه به هرم سنی و سبک زندگی ، امروزه شیوع بیشتری پیدا کرده و در آینده هم جمعیت مبتلا به این بیماری ها بسیار افزایش خواهد یافت؛ بیماری هایی مثل دیابت، مشکلات عروقی، سکته های مغزی و آسیب های ناشی از حوادث که زمینه ساز ایجاد زخم های مزمن در جامعه هستند و این زخم ها می تواند ناتوانی های عمده ای را به بار آورد از جمله اینکه می تواند باعث از کار افتادگی و قطع عضو و ایجاد اختلالات عمده شده و به نوعی کیفیت زندگی و بنیان خانواده ها را تهدید کند؛  این زخم ها اگر به موقع تشخیص داده نشده و تحت درمان مناسب قرار نگیرند و آموزش های لازم در این خصوص به بیمار و خانواده ها داده نشود می تواند عوارض جبران ناپذیری را داشته باشد.  البته ورود جهاد دانشگاهی در معرفی و شناساندن این معضل بسیار مهم ولی سخت بود؛ به نوعی که  اوایل این کار خیلی برای کسی پذیرفته شده نبود که فعالیت در حوزه زخم چرا باید در اولویت های جهاددانشگاهی باشد.

در عرض ۵ سال، ۴۵ درصد بیماران مبتلا به زخم مزمن دیابتی دچار مرگ می شوند

عضو هیات جهاددانشگاهی افزود: همانطور که گفته شد یکی از علل زخم های مزمن، دیابت است که بار اقتصادی بسیاری به کشور تحمیل کرده و هزینه های پیدا و پنهان بسیاری را در سیستم بهداشت و درمان و خانواده  ها به بار آورده که کمتر دیده و شناخته شده است به عنوان مثال طبق آمارهای جهانی در عرض ۵ سال، ۴۵ درصد بیماران مبتلا به زخم مزمن دیابتی دچار مرگ می شوند .اهمیت این آمار زمانی دوچندان می شود که بدانیم این میزان مرگ و میر بیماران زخم های مزمن دیابتی بسیار بیشتر از مرگ و میر در شایعترین سرطان ها است . به عنوان مثال سرطان پستان به عنوان شایع ترین سرطان در میان زنان و سرطان پروستات به عنوان شایع ترین سرطان در میان آقایان، مرگ و میری به مراتب کمتر از زخم های دیابتی دارند.

زخم یک نشانه بالینی از یک اتفاق مهم در بدن است

دانشیار بیماری های پوست جهاد دانشگاهی پیشگیری از ابتلای به زخم های دیابتی را از ضروریات دانست و اظهار کرد: لازم است در مرحله اول به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا با ارایه آموزش های لازم به کسانی که دیابت دارند یا در خطر ابتلا به این بیماری هستند، کمتر دچار عارضه زخم شوند. چنانچه این افراد دچار زخم دیابتی بشوند، یک هشدار بزرگ این است که این بیماران علاوه بر درمان زخم، نیاز به اقدامات درمانی وسیع تری دارند. به عبارت دیگر زخم یک نشانه بالینی از یک اتفاق مهم در بدن است و ممکن است سایر ارگان های حیاتی مثل قلب، کلیه و چشم نیز به نوعی درگیر شده باشند. همه این مسایل باعث تهدید حیات آن فرد می شود

وی ادامه داد: در زمینه درمان زخم و ترمیم بافت، گروه های پژوهشی ما در حوزه های علوم پایه و بالینی اقدامات خوبی را در این حوزه ها شروع کردند و برای یافتن راه های جدید پیشگیری،تشخیص و درمان زخم های مزمن برنامه ریزی و تلاش گسترده ای را رقم زده اند.

تشریح برنامه های آینده پژوهشکده زخم و ترمیم بافت علوم پزشکی تهران

وی به یکی از برنامه های آینده پژوهشکده زخم و ترمیم بافت علوم پزشکی تهران اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از اقلام درمانی که مورد نیاز این بیماران است، وارداتی هستند و کشورمان در این حوزه تا حد زیادی دچار عقب ماندگی است. یکی از برنامه های آتی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران این است که کمک کند بخشی از این نیازها به صورت تولیدات ملی عرضه شود. در حال حاضر محققان ما پروژه هایی در سطح ملی برای ساخت زخم پوش های پیشرفته در درمان زخم ها را در دستور کار دارند. نمونه های خارجی این زخم پوش ها وجود دارد که در حال حاضر به علت تحریمهای موجود دسترسی به این اقلام برای بیماران دشوارتر شده است امیدواریم در طول ۲ تا ۳ سال آینده با بومی سازی این گونه محصولات در جهادانشگاهی شاهد رفع نیاز نسبی در این حوزه باشیم. حوزه های درمانی زخم جهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران جز مراکزی کم نظیر است  به گونه ای که مرکز جامع درمان زخم ما با حضور تیمی متشکل از متخصصان مختلف پزشکی فعالیت می کند. بیماری که دچار معضل زخم است با مراجعه به این مرکز میتواند کلیه خدمات تشخیصی، حمایتی، درمانی و آموزشی را با توجه به نیازی که دارد، دریافت کند.

دکتر طبایی ادامه داد: پژوهشکده زخم و ترمیم بافت، ایده ای است که اکنون به مرز پختگی رسیده و این پژوهشکده به عنوان یک پژوهشکده مصوب استقرار پیدا کرده است. با توجه به بسترهای جهاد دانشگاهی، فعالیت های ما برای گسترش موضوع زخم در کشور از سال های پیش هدفگذاری شده و این کار در حال انجام است. در برخی از واحدهای استانی، مراکز زخم تأسیس شده و هم راستا با مجموعه پژوهشکده، خدمات ارایه می کنند و آموزش ها در این زمینه گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

آموزش مهارتی ۶۰۰ پرستار، پزشک و کادر درمانی در گروه آموزشی درمان زخم های مزمن

وی تصریح کرد: در انجام پژوهش در حوزه زخم هدف ما انجام پروژه های کاربردی با رویکرد دستیابی به راه حل های نوین یا تکنولوژی های جدید در درمان مناسب تر بیماران زخم است  و در حوزه آموزش زخم نیز در دو سطح آموزش های عمومی و تخصصی فعالیت می کنیم. آموزش تخصصی به این معنی که درمان بیمار زخم نیاز به مهارتی دارد که در اغلب رشته های تخصصی خیلی خاص به آن پرداخته نمی شود و به همین دلیل در حال حاضر گروه آموزشی درمان زخم های مزمن جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یکی از قوی ترین گروه ها در کشور با استانداردهای بین المللی  است و تاکنون بالغ بر ۶۰۰ پرستار ،پزشک و کادر درمان  در این عرصه آموزش های مهارتی لازم را دیده و در سراسر کشور خدمات ارایه می دهند.

رییس پژوهشکده ترمیم و زخم بافت یارا گفت: همگام با اولین سالی که این ایده مطرح شد، کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت پایه گذاری  گردید، این کنگره محلی برای ارایه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در این زمینه است و آموزش ها و مهارت هایی در قالب کارگاه ها و جلسات علمی در آن ارایه می شود . هدفگذاری ما در این کنگره پژوهشگران و متخصصینی هستند که به نوعی با حوزه زخم در ارتباطند . از سوی دیگر برای آموزش های عمومی نیز سعی کردیم که از طریق صدا و سیما، شهرداری، رسانه های مکتوب و مجازی تا حد ممکن آگاهی بخشی و اطلاع رسانی کنیم تا مردم بیماری هایی که ایجاد زخم های مزمن می کنند را بشناسند و جدی بگیرند و به فکر پیشگیری و درمان به موقع آنها باشند.

راه اندازی یک مرکز جامع ترمیم زخم در هر استان، از اولویت های اصلی جهاد دانشگاهی است

وی افزود: نیاز ما برای ارایه خدمات تخصصی در حوزه زخم بسیار فراتر از فعالیت های کنونی در کشور بوده و لازم است  در هر استان حداقل به عنوان نمونه یک مرکز جامع ترمیم زخم داشته باشیم؛ این امر جزو اولویت های اصلی جهاد دانشگاهی است.

طبایی  با بیان این که بسیاری از افراد و مراکز به دلایل مختلف علاقه ندارند به این حوزه وارد شوند و فعالیت کنند گفت: ولی جهاد دانشگاهی به دلیل رسالتی که دارد باید به این حوزه وارد می شد و اگر چنین نمی کردیم شاید تا سالها همچنان این حوزه مغفول می ماند.

جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اولین مرکز تحقیقات لیزر کشور را تأسیس کرد

سرپرست مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی درباره بخش لیزر سازمان علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اولین مرکز تحقیقات لیزر کشور را تأسیس کرد و امروز یکی از فعالیت های شاخص این سازمان در حوزه لیزر است. ما توانستیم از وزارت بهداشت موافقت قطعی مرکز تحقیقات لیزر را دریافت کنیم. دریافت موافقت قطعی برای مراکز تحقیقاتی نیاز به فعالیت پژوهشی چشمگیر در ۳ سال اخیر دارد که این امر به همت پژوهشگران توانمند این سازمان  انجام شد و امیدواریم بتوانیم با گسترش فعالیت هایی که مرتبط با رفع نیازهای اساسی در حوزه بهداشت و درمان است، در آینده فعالیت های این بخش را گسترش دهیم.

نوآوری ها در مرکز درمان در منزل به زودی به ثمر می نشیند

وی در مورد مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، گفت: مرکز درمان در منزل «دم »  از مراکز قدیمی جهاد دانشگاهی  است که در این سالها توسعه چشمگیری داشته و به عنوان اولین و بزرگترین مرکز ارایه کننده خدمات درمانی در منزل فعالیت خود را گسترش داد و اکنون با قدرت و ظرفیت بیشتری این کار را انجام می دهد. برنامه ریزی هایی برای نوآوری در این مرکز انجام شده که امیدواریم در یک تا دو سال آینده به ثمر بنشیند و طرح ارایه خدمات در منزل بر پایه نرم افزارهای مبتنی بر گوشی های هوشمند به زودی راه اندازی شود.

مرکز فوق تخصصی درمان واریس سازمان علوم پزشکی تهران در کشور کم نظیر است

وی به تأسیس مرکز فوق تخصصی واریس در سازمان علوم پزشکی تهران اشاره و یادآور شد: در حوزه مرتبط با پژوهشکده زخم، مرکز فوق تخصصی درمان واریس راه اندازی شد که این مرکز در کشور کم نظیر است و به صورت تخصصی به درمان واریس به عنوان یکی از علل مهم ایجاد زخم مزمن می پردازد.  در حوزه آلرژی و ایمونولوژی نیز مرکزی فعال است که زیرساخت های پژوهشی مناسبی برای آن در نظر گرفتیم و به عنوان یک مرکز تحقیقاتی ایمونولوژی و آلرژی فعالیت های خود در آینده را گسترش خواهد داد.

طبایی تصریح کرد: افزایش فعالیت ها در ارایه خدمات تخصصی در حوزه ژنتیک پزشکی در دست بررسی است که با یک طرح ملی از امسال گسترش پیدا خواهد کرد، این فعالیت ها که مرتبط با غربالگری های ژنتیکی معلولان در کشور می باشد، اقدام عظیمی است که امیدواریم محقق شود.

کمترین نیروی مازاد و بیشترین بهره وری در حوزه عملکرد 

دکتر طبایی در خصوص حوزه پشتیبانی و مدیریت منابع این سازمان گفت: معضلی که بعضا در مراکز دولتی بسیار درگیر آن هستیم، کم بودن بهره وری و وجود نیروهای مازاد و ناکارآمد است که در حال حاضر سازمان علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از واحدهای جهاد دانشگاهی کشور خوشبختانه کمترین نیروی مازاد و بیشترین بهره وری را در حوزه عملکرد دارد.

تعداد نیروهای انسانی نسبت به چهار سال گذشته چندان افزایش پیدا نکرده است

وی با توجه به عملکردها و نتایج، مدیریت مالی و انسانی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را موفق دانست و اظهار کرد: علی رغم افزایش حجم فعالیت ها، تعداد نیروهای انسانی نسبت به چهار سال گذشته چندان افزایش پیدا نکرده است، این امر بدین معنی است که با همان تعداد نیرویی که در اختیار داشتیم، توانسته ایم فعالیت های جدیدی را رقم بزنیم.  این امر نشان می دهد با کمک برنامه های مناسبی که معاونین و مجموعه مدیران علوم پزشکی تهران طراحی و اجرا کرده اند، بهره وری در این واحد بیشتر شده  و این مساله از جمله نقاط قوت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است.

وی گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد هزینه ها به نوعی از طریق درآمدهای اختصاصی تأمین می شود، مدیریت کردن درآمد و هزینه جزو شاخص های اصلی فعالیت ها در این سالها بود که با یک برنامه ریزی مناسب و منظم در حوزه بودجه ریزی در واحد، هزینه ها کنترل شد و درآمدها و بهره وری ها با توجه به ایجاد رویه های جدید و صدور بخشنامه های تشویقی بسیار افزایش پیدا کرد.

جهاد علوم پزشکی تهران از نظر مالی دارای تراز مثبت است

وی ادامه داد:  جهاد علوم پزشکی تهران جزو مجموعه هایی است که از نظر مالی دارای تراز مثبت بوده و خوشبختانه بدهی کلان ندارد. در این سالها افزایش تملکات دارایی چشمگیر بوده و وضعیت ملکی و تجهیزاتی تا حد ممکن ترمیم شده است

در این سال ها سعی کردیم از لحاظ رفاهی و پرسنلی وضعیت اعضا این نهاد را  تا حد امکان بهبود ببخشیم ، جهادعلوم پزشکی تهران جزو واحدهایی بود که توانست مقوله کارانه را در حوزه کاری اعضا مد نظر قرار دهد و در چند سال اخیر امکان پرداخت پاداش کارکنان را نیز فراهم نماید.

این عضوهیات علمی جهاد دانشگاهی در پاسخ به این پرسش که در زمینه آموزش، پژوهش و درمان سازمان علوم پزشکی تهران تا چه میزان به روز و مطابق علم دنیا در حرکت است؟ گفت: رمز ماندگاری در عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی و درمانی این است که بتوانیم همیشه نیازهای آینده را پیش بینی کنیم و همگام با این نیازها، خدمات مناسب ارایه کنیم . فعالیت های پژوهشی در این سازمان نیز همگام با دنیا و براساس ایده های شکل گرفته در تعامل با دانشگاه ها و گروه های پژوهشی و محققین مختلف  است.

تلاش گسترده در زمینه ارتقای فناوری و دانش در آموزش های مجازی

وی ادامه داد: در معاونت آموزشی در حوزه هایی که مبتنی بر فناوری پیشرفته آی تی است، کار می شود چون نسل بعدی آموزش های ما احتمالاً آموزش هایی است که خیلی مبتنی بر حضور در سر کلاس نیست و بخشی از این ممکن است در دنیای مجازی طراحی و اجرا شود البته کشور ما در این حوزه تا حدی نسبت به دنیا عقب است، ولی دیر یا زود باید این نیاز را پاسخ دهیم که همکاران ما در این حوزه در حال تلاش گسترده هستند. در این خصوص مجموعه تخصصی ما در حوزه فناوری های آموزشی در حال طراحی اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مختلف برای آموزش مهارت های مورد نیاز آینده هستند.

«کیفیت زندگی سالم» از جمله ایده های آینده جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به موضوع  «کیفیت زندگی سالم» به عنوان یکی از ایده های آینده جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مسایل آینده جامعه ما پیر شدن هرم جمعیتی است و این پیر شدن اقتضائاتی دارد که باید از امروز به فکر آن باشیم به این دلیل که تاکنون جمعیتی داشتیم که جوان، سالم، پویا و کارآمد بودند و می توانستند در چرخه اقتصاد و اجتماع نقشی فعال ایفا کنند. با توجه به کم شدن زاد و ولد و افزایش امید به زندگی، در بیست تا سی سال آینده یک جمعیت عظیم پیر در کشور خواهیم داشت که اینان نیازهای خاص خود را در عرصه اجتماعی، فرهنگی،آموزشی ، بهداشت و درمان دارند.

وی ادامه داد: حوزه بهداشت و درمان بسیار اساسی و مهم می باشد و لازم است که برخی از خدماتی که در آینده مورد نیاز این جمعیت هست را پیش بینی کنیم و بر روی آن کارهای پژوهشی انجام دهیم تا بتوانیم الگوهای عملیاتی برای ارایه خدمت به این جمعیت در سال های آینده به کشور ارایه کنیم.

در برنامه های آتی فعالیت های منسجم  و تخصصی در حوزه آلرژی ها و درمان آلرژی های تنفسی و پوستی افزایش پیدا خواهد کرد

نکته دوم بحث تخصصی ایمونولوژی و آلرژی است، با توجه به سبک زندگی، آلاینده های محیطی موجود در شهرها باعث افزایش مشکلات  مرتبط با آلرژی و حساسیت در جامعه شده و این موضوعی است که مورد نیاز آینده می باشد لذا در برنامه های آتی فعالیت های منسجم  و تخصصی در حوزه آلرژی ها و درمان آلرژی های تنفسی و پوستی افزایش پیدا خواهد کرد.

هدف در درجه نخست رفع نیازهای اساسی کشور است

وی در مورد اهداف بلند مدت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در عرصه منطقه ای و جهانی، گفت: ما اگر بخواهیم در منطقه و جهان دیده شویم باید اقداماتی مبتنی بر اصول علمی و حرفه ای انجام دهیم. هدف ما در درجه نخست رفع نیازهای اساسی کشور است و اگر به این نیازها به صورت علمی، جامع و منطقی پاسخ دهیم قاعدتاً در سطح بین المللی هم دیده خواهیم شد. البته دیده شدن در عرصه های بین المللی و ارایه خدمات بین المللی در حوزه های مختلف آموزشی، درمانی و پژوهشی نیاز به یکسری زیرساخت ها، استانداردها  و ارتباطات در کشور دارد بنابراین می طلبد اقداماتی که ما به صورت محلی و داخلی انجام می دهیم با نگاه به استانداردهای بین المللی باشد تا در آینده قابلیت عرضه به کشورهای دیگر را هم داشته باشد.

تداوم فعالیت جریان دانشجویی عاملی برای زنده و مانا بودن جهاد دانشگاهی است

وی در مورد اقدامات جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برای نسل جوان یا دانشجویان مرتبط با این سازمان، گفت: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی، نهادی است که مستقر در دانشگاه بوده و مرتبط با دانشگاه است و به نوعی پلی است بین دانشگاه و اجتماع، جزو رسالت های اصلی ماست که دانشجویان با ظرفیت های جهاد دانشگاهی آشنا شوند. زنده و مانا بودن جهاد دانشگاهی در گرو این است که جریان دانشجویی همواره توانسته در جهاد دانشگاهی فعالیت کند و این جریان به نوآوری و به روز بودن این نهاد کمک کرده است لذا جهاد دانشگاهی با استفاده از این پتانسیل میتواند یک قدم نسبت به سازمان های همطراز خود ، در حوزه های خلاقانه و نوآور جلوتر باشد.  سازمان علوم پزشکی تهران نیز به عنوان واحدی از جهاد دانشگاهی این اولویت را مدنظر دارد. بخشی از رسالت ما فراهم آوری بستری برای تمرین کار جمعی، مدیریت، حس نوع دوستی و اخلاق مداری است.

تعهد، نظم و انضباط و برنامه ریزی دقیق و پاکدستی سه شاخصه اخلاقی مهم مدیریتی

طبایی در مورد مهم ترین نکات اخلاقی که رعایت آن توسط مدیران جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران را ضروری می داند، اظهار کرد: مهم ترین نکته در عرصه مدیریت «تعهد» است، تعهد به مجموعه، هدف و کاری که انجام می دهیم. نکته دوم «نظم و انضباط و برنامه ریزی دقیق» و نکته سوم «پاکدستی» است؛ این سه شاخصه، بسیار مهم هستند و مدنظر همه مدیران مجموعه است.

درآمدهای سازمان علوم پزشکی تهران صرف توسعه امور پژوهشی و فرهنگی در کشور می شود

وی در خصوص همکاری نهادها و سازمان های مختلف دولتی و خصوصی با جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، بیان کرد: جهاد دانشگاهی سازمانی متعلق به عموم کشور است، سازمان خصوصی نیست و کسی نفع شخصی از این سازمان نمی برد، درآمدهای این سازمان صرف توسعه امور پژوهشی و فرهنگی در کشور می شود بنابراین برای رسیدن به اهداف خود که در راستای نیازهای کشور است، همکاری و همراهی سایر ارگان های کشور را حتماً نیاز دارد؛ در این سالها این همراهی و همگامی در عرصه های مختلف وجود داشته است چون کسانی که از نزدیک با نهاد جهاد دانشگاهی کار کردند، این نهاد را متعهد، پاکدست،خلاق و نوآور می دانند. هر چند که ظرفیت های این نهاد خیلی بیشتر از این است که اکنون وجود دارد و لازم است از این ظرفیت ها بیشتر در کشور استفاده شود. معتقدم اگر رویکردها اینگونه باشد که جهاد دانشگاهی چندان دولتی نشود، در آینده این نهاد با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد، می تواند برای کشور پیشرفت های بسیاری را به ارمغان آورد.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران  خاطرنشان ساخت: با تحقق برنامه ها و فعالیت های گسترده این واحد در سال های اخیر ارتقا تشکیلاتی این واحد به سازمان ظرفیت بزرگتری را فراهم کرده است تا  پژوهشکده ها و ساختار های تازه تأسیس شده به عنوان سرمایه های پایدار در داخل این مجموعه حفظ شود و زمینه ساز اقدامات بزرگتر برای فعالیت های مختلف گردد.

ایشان در پایان ضمن تشکر از تلاش ها و فعالیت های صادقانه و متعهدانه کلیه اعضا، مدیران و معاونان  این مجموعه در طول ۴ سال گذشته ابراز امیدواری کرد که با حضور و تلاش این سرمایه های ارزشمند راه پیشرفت و توسعه این واحد مستدام بماند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز