خبرگزاری کار ایران

در دوران قرنطینه خانگی دست به کار شوید

دستور پخت 2 نان خوشمزه خانگی

asdasd
کد خبر : ۸۹۲۶۵۰

پخت نان یکی از بهترین کارهایی است که خانم ها می توانند در دوران قرنطینه خانگی به همراه اعضای خانواده انجام دهند تا هم از وسواس آلوده بودن نان های بیرون در امان باشند و هم به نوعی سرگرمی برای فرزندان و خود ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا: وسواسی که ویروس کرونا به جان همه انداخته موجب شده تا بسیاری از بانوان دست به کار شوند و در دوران قرنطینه خانگی به پخت انواع نان در خانه روی بیاروند. حال اگر شما هم می خواهید جزء این افراد باشید بهتر است از دستورپخت های ذکر شده در زیر برای تهیه 2 نوع نان خوشمزه و پرطرفدار خانگی استفاده کنید.

نان همبرگری برای کودکان

مواد لازم  :

تخم‌مرغ: یک عدد

 آرد : سه پیمانه

روغن مایع :سه چهارم پیمانه

 بهبود دهنده آرد: نصف قاشق مرباخوری

شکر: یک قاشق مرباخوری

خمیر مایه : یک قاشق غذاخوری

آب ولرم: یک پیمانه

نمک: یک سوم قاشق مرباخوری

دستور پخت 2 نان خوشمزه خانگی

دستور پخت :

نصف قاشق خمیر مایه را با شکر خوب مخلوط کنید.آب ولرم را به آرامی به این مخلوط اضافه کرده و هم بزنید. حواس‌تان باشد این مخلوط را با قاشق غیرفلزی مخلوط کنید. قابلمه بزرگی را روی گاز بگذارید تا آب آن کمی گرم شود. سپس ظرف این مخلوط را داخل آب بگذارید تا در اثر حرارت ملایم، مواد کاملا مخلوط شوند. سپس زیر آب را خاموش کنید . در ظرف را بگذارید تا مواد داخل در اثر گرمای آبی که ظرف داخل آن است، پف کرده و اصطلاحا به عمل آیند.

در ظرفی دیگر روغن، تخم‌مرغ،  باقی‌مانده مایه خمیر، بهبوددهنده را مخلوط کنید. در پایان، نمک را به هم اضافه کنید. مواد را کاملا هم بزنید تا مخلوط یکنواختی به دست بیاید. آنها را به مواد داخل ظرف اول اضافه کنید.این آرد را 10 دقیقه ورز بدهید. خمیر را داخل کیسه فریزر گذاشته و به مدت یک ساعت ونیم داخل یخچال بگذارید تا اصطلاحا استراحت کند.

فر را روی دمای 220 درجه سانتیگراد گرم کنید. کف سینی فر را کمی چرب کرده یا کاغذ روغنی کف آن بگذارید. خمیر را چانه کنید. شکل چانه‌ها به دلخواه شما و فرزندتان که منتظر نان همبرگری است، بستگی دارد. روی چانه‌ها را کمی چرب کنید. روی آنها نایلون بکشید تا نیم ساعت دیگر استراحت کنند. نایلون را برداشته و روی آنها کنجد، سبزی معطر یا هر افزودنی دیگری که می‌خواهید اضافه کنید. سینی را داخل فر بگذارید. زمان مناسب بستگی به میزان پف کردن و آماده شدن نان‌ها دارد.

نکته‌های طلایی:

1- در مرحله اضافه کردن آرد به مواد، آرد را به تدریج اضافه کنید تا خمیر سفت نشود. آرد اگر یک دفعه اضافه شود، آرد گلوله می‌شود.

2- در زمان ورز دادن خمیر اگر خمیر به دست می‌چسبد کمی آرد به آن اضافه کنید تا مشکل برطرف شود.

3- روی سینی پایینی فر یک لیوان آب بریزید تا بخار هم ایجاد شود و نان‌ها با کیفیت بهتری پخته شوند.

 

نان تابه‌ای برای صبحانه

مواد لازم:

شیر: نصف پیمانه

 ماست: نصف پیمانه

آرد سفید: دو و نیم پیمانه

 روغن مایع : یک چهارم پیمانه

خمیر مایه خشک: یک قاشق غذاخوری

بکینگ پودر: یک قاشق غذاخوری

نمک: نصف قاشق چای‌خوری

شکر: نصف قاشق چایخوری

دستور پخت 2 نان خوشمزه خانگی

دستور پخت :

آرد، نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید. این مخلوط اول ماست.مخلوط دوم، ماست ، شیر و روغن است. شکر و خمیرمایه را هم با هم مخلوط کرده و آنها را با کمک الک روی مخلوط دوم بپاشید. اکنون به آرامی مخلوط اول را با این مواد اضافه کنید و در حین اضافه کردن مخلوط‌ها را هم بزنید تا آرد گلوله نشود. سپس مخلوط به دست آمده را 10 دقیقه با دست ورز بدهید.

اگر حس کردید به دست می‌چسبد در حین ورز دادن به آن آرد اضافه کنید. زمانی که خمیر یکنواخت و نرمی به دست آمد، آن را چانه کنید و داخل ظرفی قرار داده و روی آن را بپوشانید و به مدت یک ساعت درجای گرم قرار دهید تا پف کند. بعد از مدتی خمیر را با وردنه باز کنید. لوله خمیر را به دلخواه‌تان با چاقو قسمت کرده و روی آنها را کمی چرب کنید. چانه‌ها برای پختن آماده است.

روی نان تابه ای می توانید کنجد، سیاه‌دانه و گردوی رنده شده اضافه کنید.

 اگر نان را داخل فر می‌گذارید، فر را روی 200 درجه سانتیگراد گرم کنید. در همین فاصله روی چانه‌ها کمی آرد بریزید. روی آنها را بپوشانید تا بیشتر آماده شوند.  سپس آنها را داخل سینی فر پهن کنید.

 اگر داخل ماهیتابه نان می‌پزید، کف آن را با قلم‌مو چرب کنید و چانه را با وردنه صاف کرده و داخل آن پهن کنید. حال در ماهیتابه را بگذارید و بعد از سرخ شدن یک طرف نان، آن را با کفگیر برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ شود.

نکته طلایی:

1-نانی که آموزش داده شد، طعم معمولی دارد. اما اگر دل‌تان می‌خواهد نان شیرین باشد، میزان شکر اضافه شده را می‌توانید تا سه قاشق افزایش دهید.

2- حتما حین پختن نان‌ها روی چانه‌ها نایلون بکشید تا خشک نشود و بعد به تدریج چانه‌ها را داخل ماهیتابه قرار دهید.

3- پیش از هر بار قرار دادن چانه جدید داخل ماهیتابه، آن را از روی گاز برداشته کف آن را چرب کنید و بعد چانه جدید آماده شده را داخل آن بگذارید.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز