خبرگزاری کار ایران

جاذبه های کمتر دیده شده‌ رفسنجان کدامند؟+عکس

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۸۳۱

رفسنجان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد. این شهر علاوه بر پسته‌های مشهورش چند مکان دیدنی معروف هم دارد که کمتر دیده شده‌اند و در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

به گزارش ایلنا، رفسنجان شهری پر از باغ‌های پسته، منطقه‌ای مملو از معدن و منابع طبیعی و شهری با مردمان مهربان و خون‌گرم است. قبل از معرفی جاذبه‌های کمتر دیده شده این شهر استان کرمان، ابتدا کمی بیشتر درباره این شهر بخوانید.

رفنسجان به علت داشتن خاک مناسب، یکی از بهترین مناطق جهان برای کاشت پسته است، در حدی که پسته رفسنجان شهرت جهانی دارد. ارتفاع این از سطح دریا ۱۴۶۹ متر است و حدود ۴۵ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. البته دلیل آوازه این شهر در جهان فقط به خاطر پسته نیست، در ۵۵ کیلومتری جنوب این شهر کارخانه‌های مس سرچشمه (معروف به چشم فیروز‌‌ای) قرار دارد که بزرگ‌ترین معدن مس ایران، بزرگ‌ترین معدن مس روباز جهان و سومین معدن مس بزرگ جهان است. همچنین این شهر میزبان بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان با حدود ۹۰ اتاق به نام خانه حاج آقا علی است.

شهر رفسنجان از شمال با زرند، از غرب با شهربابک، از جنوب‌ غربی با سیرجان، از جنوب با بردسیر و از شرق با کرمان همسایه و فاصله آن تا شهر کرمان ۱۱۰ کیلومتر است. جمعیت شهرستان بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۹۵,۱۷۵ نفر است. شهرستان رفسنجان وسعتی در حدود ۷۶۷۸ کیلومتر مربع دارد و در شمال غرب استان کرمان قرار گرفته است.

 

 

‌ رفسنجان جاذبه‌های زیادی دارد،‌ ولی درباره برخی از آن‌ها کمتر صحبت می‌شود. در این مقاله به‌طور خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم تا اگر قصد سفر به رفسنجان را داشتید، از این جاذبه‌ها نیز دیدن کنید:

جاذبه‌های داخل شهر رفسنجان

- کاروان‌سرای قطب‌آباد: این کاروان‌سرا که به نام «کاروان‌سرای وهاب‌زاده» نیز معروف است، یکی دیگر از آثار تاریخی باقی‌ مانده در شهرستان رفسنجان است. تاریخ‌شناسان قدمتی بیش از ۴۰۰ سال را برای آن در نظر گرفته‌اند.

- کاروان‌سرای کبوتر خان رفسنجان: این کاروان‌سرا یکی دیگر از بناهای تاریخی در شهرستان رفسنجان است که قدمتی از دوران صفویان دارد. البته برخی از کارشناسان با توجه به سنگ‌نوشته‌ای که بالای سردر این کاروان‌سرا به چشم می‌خورد، قدمت آن را متعلق به اوایل دوران زندیه می‌دانند.

- خانه حاج ‌آقا علی: این خانه با زیربنایی بیش از هفت هزار متر مربع بزرگ‌ترین خانه‌ خشتی و سنتی جهان است. این خانه توسط یکی از تجار معروف رفسنجان به نام حاج آقا علی، معروف به زعیم‌الله رفسنجانی در سال ۱۱۳۶ هجری خورشیدی ساخته شده است. این ساختمان در شش کیلومتری رفسنجان و در نزدیکی روستای قاسم‌آباد قرار دارد.

جاذبه های کمتر دیده شده‌ رفسنجان کدامند؟+عکسجاذبه های کمتر دیده شده‌ رفسنجان کدامند؟+عکس

خانه حاج آقا علی هشتاد و شش اتاق (با انواع مختلف هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) دارد. چهار حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و سه هشتی هم قسمت‌های مختلف این خانه به هم متصل می‌کنند.

- موزه ریاست جمهوری رفسنجان: این موزه برای جمع‌آوری هدیه‌های رسمی و غیررسمی در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در نظر گرفته شده ‌است. این هدایا شامل اشیای ملی و اسناد روابط سیاسی ایران است که جز اسناد ملی ایران محسوب می‌شوند و تحت نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار دارد. موزه ریاست جمهوری رفسنجان در سال ۱۳۷۰ طراحی و در سال ۱۳۷۸ توسط رییس جمهور وقت افتتاح شد.

- رفسنجان‌ حصار: سازه‌هایی که در اصل حصار و دروازه‌های قدیمی رفسنجان هستند و ۲۰۰ سال قبل به دستور امیر مفخم بختیاری حاکم وقت کرمان ساخته شدند.

-‌کاروانسرای شاه عباسی رفسنجان: این کاروان‌سرا در مرکز شهر رفسنجان (میدان شهید میرافضلی) قرار داشته و زیربنایی حدود ۳۰۰۰ متر مربع دارد. این بنا متعلق به اواخر دوره صفوی است.

سایر جاذبه‌های شهر رفسنجان به این ترتیب هستند: آب‌انبار مرادی در خیابان بهشتی جنب موزه مردم‌شناسی، موزه خوش‌نویسی، مجموعه مسجد بازار،‌ آب‌انبار حاج ‌آقا علی، معبد آناهیتا، بادگیر معین (باقی‌مانده از عمارت معین در خیابان شریعتی).

جاذبه‌های خارج از شهر رفسنجان

- دره راگه: این دره در نزدیکی شهر رفسنجان و در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری آن قرار دارد. در کویر اطراف شهر دره‌ای به طول ۲۰ کیلومتر و عمق ۷۰ متر وجود دارد که با عرضی ۱۸۰ متری، دره راگه را به یکی از معروف‌ترین دره‌های ایران تبدیل کرده است.

جاذبه های کمتر دیده شده‌ رفسنجان کدامند؟+عکس

نکته جالب توجه این دره،‌ جاری بودن رودخانه دائمی «گیودری» در عمق این دره است. بر اساس نظر زمین‌شناسان قدمت دره راگه حدود ۲۰ هزار سال است. این دره به دلیل فرسایش‌های آبرفتی شکل گرفته و به خاطر ادامه فرسایش،‌ شکل‌ برخی از قسمت‌های دره هنوز هم در حال تغییر است. حیات‌وحش منحصر به فرد دره راگه شامل عقاب، دراج و کبک می‌شود، همچنین این دره یکی از پناهگاه‌های آهو در استان کرمان است.

-غارها و صخر‌‌ه‌های رودخانه علی آباد راگه: پدیده‌‌هایی طبیعی و نادر که در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی رفسنجان در روستای متروکه علی‌آباد راگه قرار دارند.

-درخت کهنسال پسته اودرج: این درخت شاید قدیمی‌ترین درخت پسته ایران باشد که در فاصله ۳۵ کیلومتری رفسنجان و در دهکده تاریخی اودرج قرار دارد. درخت پسته اودرج عمری بیش از ۱۵۰۰ سال، ارتفاعی حدود ۱۵ متر و قطر تنه‌ای در حدود ۳٫۵ متر دارد.

- روستای داوران: این روستا در ۳۰ کیلومتری شرق رفسنجان و در میان جاده رفسنجان-زرند قرار دارد. روستای داوران به دلیل سرسبزی، واقع شدن در ارتفاع، داشتن باغ‌های متعدد میوه، ‌غار، دو برج باستانی و امامزاده بی‌بی‌ گوهر به‌عنوان یکی از جاذبه‌های شهرستان رفسنجان به حساب می‌آید.

- کوه پورکان: این کوه در شمال شرقی شهربابک و در غرب شهرستان رفسنجان قرار دارد که بیشتر قله‌های آن ارتفاعی بیش از ۲۵۰۰ متر دارند.

-یخدان (یخچال) عباس‌آباد حاجی: این یخچال متعلق به دوره قاجار است که دیوار بلندی به ارتفاع ۱۲ متر دارد. این یخدان در فاصله ۴ کیلومتری شرق رفسنجان و در روستای عباس‌آباد حاجی، ساخته شده است. چاله یخ آن عمقی حدود ۱۰ الی ۱۵ متر دارد و پلان کلی یخدان دایره‌ای شکل است. در ساخت این یخدان از خشت خام و گِل استفاده شده است تا از زمستان تا اواخر فصل تابستان یخ را با حداقل میزان آب‌شدگی، نگه دارد.

- چشمه معدنی حسین‌آباد: چشمه معدنی حسین‌آباد در فاصله ۳۶ کیلومتری جنوب‌غربی رفسنجان قرار دارد. آب این چشمه از نوع آب‌های کلروه‌سدیک و سولفاته کلسیک گوگردی است. خواص درمانی آن باعث بهوبد بیماری‌های رماتیسمی، پوستی، بیماری‌های زنان و مجاری ادرار می‌شود.

-چشمه معدنی آباد آوران: چشمه معدنی آباد آوران در ۵۸ کیلومتری شمال‌شرقی رفسنجان قرار گرفته و نقطه آغاز چشمه در دهانه‌ی کوهی به نام «دره زرد» است. خواص درمانی آب این چشمه دفع مواد ازته، اثر قوی بر در دستگاه گوارش و درمان بیمار‌ی‌های عصبی است.

منبع:کجارو 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز