خبرگزاری کار ایران

توسط دانشمندان صورت گرفت؛

کشف قدیمی‌ترین شهاب سنگ دنیا با عمر 4500 میلیارد سال

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۷۸۴

دانشمندان موفق به شناسایی یک صخره فضایی بسیار عجیب شده اند که قدیمی‌ترین شهاب سنگ دنیا تلقی شده و زمان تشکیل آن به دوران شکل‌گیری کره زمین باز می‌گردد.

به گزارش ایلنا به نقل از نیواطلس، دانشمندان موفق به شناسایی یک صخره فضایی بسیار عجیب شده اند که قدیمی‌ترین شهاب سنگ دنیا تلقی شده و زمان تشکیل آن به دوران شکل‌گیری کره زمین باز می گردد.
 
شکل گیری این شهاب سنگ مربوط به ایامی است که در آن فوران‌های آتشفشانی از سیارات و سیارک های موجود در منظومه شمسی رخ می داد.
 
در حدود 4568 میلیارد سال قبل انفجارهای متعددی در خورشید آغاز شد و این امر منجر به شکل گیری یک هاله گازدار و متشکل از گرد و غبار شد که در نهایت به هم پیوسته و سیارات دیگر منظومه شمسی و همین طور اقمار آنها مانند ماه را تشکیل دادند.
 
البته این فرایند حدود یک میلیون سال به طول انجامید و در این میان سیارک‌هایی هم شکل گرفتند که در نقاط مختلف منظومه شمسی در حرکت بودند.
 
در شرایطی که تعدادی از این سیارک‌ها و شهاب سنگ‌ها شناسایی شده ، بررسی یکی از آنها به نام (NWA) 11119 که در شمال غرب آفریقا و در کشور موریتانی کشف شده نشان می دهد عمر آن به زمان شکل گیری منظومه شمسی بازمی‌گردد.  
 
شهاب سنگ یادشده دارای خصوصیات منحصر به فردی نیز هست و از جمله در مقایسه با شهاب سنگ های دیگر که عموما کدر هستند، رنگ‌های روشن‌تری دارد و برخی کریستال‌های سبز رنگ هم در آن مشاهده می‌شود.
 
سی تی اسکن پیشرفته این شهاب سنگ که مقدار زیادی سیلیس در آن وجود دارد، از تعلق آن به بیش از 4500 میلیارد سال قبل خبر می‌دهد. تحلیل ایزوتوپ‌های اکسیژن این شهاب سنگ هم عدم تعلق آن به کره زمین را ثابت می‌کند. ولی هنوز مشخص نشده این شهاب سنگ باستانی چگونه به کره زمین منتقل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز