خبرگزاری کار ایران

جدال مارها و آتش نشان ‌ها در خانه اصفهانی‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۴۶۷۶۹

از آغاز فروردین تا اول تیر امسال، ٢٣٦ مورد مار در خانه اصفهانی ها کشف شده اما درصد بالایی از آنها مار خاکی بوده اند بی‌آبی باعث دیده‌شدن مارها در خانه‌هاست؛شاید ٢روز دیگر این رفتار را در وزغ‌ها هم ببینیم.

به گزارش ایلنا، رخنه مارها به خانه و خودروهای اصفهانی‌ها؛ این خبری است که چند روز پیش سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اصفهان اعلام کرد و در توضیح آن گفت: «بخش زیادی از تماس‌ها با آتش‌نشانی اصفهان در هفته‌های گذشته درخصوص اعلام وجود مار در منازل یا خودروها بوده است.» بلافاصله پس از انتشار این خبر، گروهی از کارشناسان و فعالان شبکه‌های اجتماعی، افزایش و رخنه این مارها به منازل مسکونی را به خشک‌شدن زاینده‌رود نسبت دادند و عنوان کردند که این مارها آبی‌اند و پیش از این در زاینده‌رود زندگی می‌کردند که حالا به دلیل خشک‌شدن این رودخانه راهی منازل و خودروها شده‌اند. این ارتباط بین افزایش مارها و خشکی زاینده‌رود را اما کارشناسان سازمان محیط زیست اصفهان رد کردند و گفتند: «تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر رخنه مارها به منازل مسکونی در استان اصفهان به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه نشده است و مستنداتی مبنی بر افزایش مار در مناطق مسکونی در دست نیست.»

زاینده‌رود آبی ندارد که مار داشته باشد

«شاهین سپنتا»، فعال مدنی و موسس انجمن حمایت از حقوق حیوانات اصفهان اما معتقد است که از زاینده‌رودی با یک سال خشکی و بی‌آبی، موجود زنده‌ای نمانده است که حالا بتوان مارهای آبی را به آن نسبت داد. این فعال محیط ‌زیستی درباره خبر رخنه مارهای آبی به خانه‌های اطراف زاینده‌رود به «شهروند» می‌گوید: «زاینده‌رود مدتی طولانی است که خشک شده است و اگر اخیرا بی‌آب شده بود، می‌توانستیم بگوییم که به خشکی زاینده‌رود ربط دارد، ولی الان نزدیک یک سال است که زاینده‌رود خشک است.» سپنتا درباره سابقه زاینده‌رود و اینکه در سال‌های پیشین، تعداد مارهای آبی این رودخانه به چه شکل بوده است هم توضیح می‌دهد: «مارها معمولا در جایی که حالت برکه‌ای دارد، زندگی می‌کنند و این‌طور نیست که در مسیر پرشتاب آب هم شاهد مار آبی باشیم. همان موقع هم که زاینده‌رود پرآب بود، جاهایی که آب شدت کمتری داشت ماری دیده نمی‌شد. البته در سال‌های گذشته موارد مشابهی داشتیم و شاهد مارهای آبی در برخی نقاط راکد و برکه‌ای رودخانه بودیم.» این فعال محیط‌ زیستی اصفهان معتقد است که اگر گزارش‌ مردم درباره رخنه مارها به خانه‌هایشان افزایش یافته، نمی‌توان آن را به قطعیت به زاینده‌رود و مارهای آبی نسبت داد: «حدفاصل رودخانه تا مناطق مسکونی، پارک و خیابان است و اگر مار بخواهد به منازل برسد باید از این مسافت‌ها بگذرد. در این فاصله ممکن است توسط پرندگان شکار شود و بعید است که مار آبی این مسافت پارک، خشکی و خیابان را طی کند و وارد خانه‌های مردم شود. در برخی قسمت‌های شهر که خانه‌ها نزدیک به رودخانه است، ممکن است این اتفاق بیفتد ولی مثلا در مرکز شهر احتمال آن بسیار پایین است. من قبلا و زمانی که رودخانه آب داشت، می‌دیدم که پرندگانی مثل کلاغ، ماری را شکار می‌کنند و هنگام انتقال، از دهان آنها رها می‌شد و درون خانه‌ای می‌افتاد، اما اینکه خود مارها به خانه‌ها هجوم ببرند، حتی در دوره پرآبی زاینده‌رود هم چندان گزارش نمی‌شد.» عضو و موسس انجمن حمایت از حقوق حیوانات اصفهان به مردم پیشنهاد می‌دهد که اگر با موردی هم روبه‌رو شدند آن را به آتش‌نشانی اطلاع دهند: «تمام حیوانات و پرندگان زاینده‌رود در این سال‌ها تلف شدند و بعید است که این مارها مربوط به زاینده‌رود باشد، اما اگر هم مار آبی در خانه‌ای دیده شود، مردم باید بدانند که این مارها خطری ندارند و تفکیک آنها از لحاظ ظاهری کار دشواری نیست. درصورت مشاهده، بهترین کار تماس با آتش‌نشانی است که باید آتش‌نشانی آنها را به مناطق آبی منتقل کند.»

 گزارش‌ها درباه مشاهده مار در خانه روند عادی دارد

در این‌باره «احسان رعنایی» فعال محیط ‌زیست اصفهان هم موارد مشابهی را بیان می‌کند و می‌گوید: «من هم اخباری در این‌باره شنیده‌ام، ولی بعید است این موضوع به زاینده‌رود مربوط باشد، چون بیش از یک سال است که آبی در این مسیر جاری نشده است. البته من اطلاعات مستندی در این زمینه ندیده‌ام.»

علاوه‌ بر این، «محمد محمدی»، یکی از کارکنان اداره عملیات هلال‌احمر استان اصفهان هم با اشاره به همکاری این نهاد با آتش‌نشانی می‌گوید که در این مدت گزارش‌ها درباره مشاهده مار در خانه‌ها افزایش نیافته است. او در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «ما با آتش‌نشانی ارتباط داریم و چنین موردی گزارش نشده است. روند گزارش‌ها درباره مارها عادی است و حتی فکر می‌کنم کمتر هم شده است. فراموش نکنیم که الان بیشتر از یک سال است که زاینده‌رود خشک است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز