خبرگزاری کار ایران

آمار صادرات ایران به عربستان

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۳۴۷

صادرات ایران در دوماهه نخست سال جاری به کشورهای حوزه خلیج فارس عمدتا با افزایش همراه بوده و در عین حال صادرات به عربستان نیز کاملا قطع شده است.

به گزارش ایلنا، تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی دوماهه نشان می‌دهد که صادرات ایران به هفت کشور حاشیه خلیج فارس عمدتا با افزایش همراه بوده و آماری از تجارت احتمالی ایران با عربستان نیز توسط گمرک ارائه نشده است و به نظر می‌رسد که در سال جاری هیچ‌گونه مبادلات تجاری بین ایران و عربستان نبوده است.

صادرات ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش همراه بوده است که در این میان بیشترین میزان کالاهای صادراتی ایران به امارات متحده عربی و کمترین آن به بحرین صادر شده است.

در این مدت بیش از سه میلیون تن کالا از ایران به امارات متحده عربی صادر شده که ارزش آن به یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته دو میلیون و ۸۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۹۴۷ میلیون دلار به امارات صادر شده بود و به این ترتیب صادرات به امارات در این مدت از لحاظ وزنی ۸.۳ درصد و از لحاظ ارزش ۴۴.۶۷ درصد افزایش یافته است.

عراق دومین شریک تجاری بزرگ ایران در حاشیه خلیج فارس است که در این مدت دو میلیون و ۴۸۰ هزار تن کالا را از ایران دریافت کرده و بابت آن یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار به صادرکنندگان ایرانی پرداخت کرده است. صادرات ایران به عراق در مدت مشابه سال گذشته دو میلیون و ۴۱۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۴۵ میلیون دلار بود که مقایسه این آمار حاکی از افزایش ۲.۵۴ درصدی از لحاظ وزن و ۱۱.۰۹ درصدی از لحاظ ارزش است.

کشور عمان بعد از عراق بیشترین ارزآوری صادراتی در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس را داشته است، به طوریکه در این مدت دوماهه حدود ۵۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار از ایران دریافت کرده است؛ در صورتی که واردات عمان از ایران در دو ماهه نخست سال گذشته ۲۸۵ هزار تن به ارزش حدود ۸۸ میلیون دلار بوده است و به این ترتیب صادرات ایران به عمان نیز در سال جاری ۸۳ و ۶۰ درصد به ترتیب از لحاظ وزن و ارزش افزایش یافته است.

هرچند که روابط سیاسی بین ایران و کویت چندان مساعد نیست، اما با این وجود ایران توانسته است که در این مدت دو ماهه ۷۶۲ هزار تن کالا به ارزش ۵۵.۵ میلیون دلار به این کشور صادر کند. ایران در سال گذشته تنها ۳۶۸ هزار تن کالا به کویت صادر کرده بود که ارزش دلاری آن نیز رقمی در حدود ۴۳ میلیون دلار بوده است و مقایسه آمار صادرات ایران به کویت در این دو سال نشان از افزایش ۱۰۶ درصدی وزنی و ۲۸ درصدی ارزش دارد.

هرچند که صادرات ایران به قطر در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس چندان چشمگیر نیست، اما در این مدت با توجه به بهبود روابط سیاسی میان ایران و قطر، صادرات به این کشور با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است، به طوریکه ایران در دو ماهه نخست سال گذشته ۱۳۱ هزار تن کالا به ارزش کمتر از ۹ میلیون دلار به قطر صادر کرده بود، اما در دو ماهه نخست امسال صادرات به این کشور ۲۱۶ هزار تن به ارزش بیش از ۴۷ میلیون دلار رسیده است، در واقع صادرات ایران به قطر با افزایش ۶۴ درصدی از لحاظ وزن صادرات و ۴۳۵ درصدی از لحاظ ارزش روبرو بوده است.

اما بحرین کشوری است که ایران کماکان تجارت با آن را حفظ کرده، اما رقم صادرات به این کشور نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کمتر است. ایران در دو ماهه نخست سال جاری ۹۱۸ تن کالا به ارزش حدود دو میلیون دلار به بحرین صادر کرده است و این در حالی است صادرات ایران به بحرین در مدت مشابه سال گذشته ۹۸۲ تن به ارزش یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است و به این ترتیب بحرین تنها کشوری در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس است که صادرات به آن در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

اما از همه این کشورها که بگذریم، هیچ رابطه تجاری بین ایران و عربستان در دو ماهه نخست سال جاری توسط گمرک ایران ثبت نشده و به این ترتیب می‌توان گفت که روابط تجاری ایران با عربستان به صفر رسیده و قطع شده است. به این ترتیب عربستان تنها کشوری در حوزه خلیج فارس است که ایران رابطه تجاری با آن ندارد.

منبع:‌ ایسنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز