خبرگزاری کار ایران

یک مسؤل نظام سلامت اعلام کرد؛

دانش آموزان و دانشجویان نباید شب امتحان قرص ریتالین مصرف کنند

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۴۶۴

یک مسؤل نظام سلامت با اشاره به اینکه دانش آموزان و دانشجویان نباید به بهانه امتحان و افزایش هوشیاری به مصرف دارو و موادی از این قبیل، روی بیاورند، به تشریح ۲۰ عارضه مصرف قرص ریتالین در شب‌های امتحان پرداخت.

به گزارش ایلنا، علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد، به ایجاد عوارض جسمانی و روانی ناشی از مصرف این دارو تاکید کرد و اظهار داشت: عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی، از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها است.

وی با بیان اینکه این دارو معمولا برای بیمارانی که دچار نقص توجه هستند، تجویز میشود، عنوان کرد: مصرف قرص ریتالین مانند تمام داروها، دارای عوارض است و این عوارض در دانش آموزان و دانشجویان که در ایام امتحانات از دارو استفاده میکنند، شدیدتر است، چراکه ترک و مصرف ریتالین به تناوب، افراد را دچار اعتیاد به مصرف آن میکند.

اسدی با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان نباید به بهانه امتحان و افزایش هوشیاری به مصرف دارو و موادی از این قبیل، روی بیاورند، عنوان کرد: چنانچه دوز مصرف ریتالین کم و زیاد شود، بر ابعاد جسمانی و روانی فرد آسیب وارد میکند، اینگونه داروها برای درمان اختلالات شدید توجه و تمرکز تجویز میشود، بنابراین دارای ترکیبات قوی است، لذا مصرف و قطع خودسرانه آن به افسردگی و پرخاشگری فرد منجر میشود، بنابراین مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بیان کرد: داروی ریتالین دارای عوارض کوتاه مدت و درازمدت است، اختلالات روانی، خلقی، رفتاری و تکانه‌ای، انجام رفتارهای بیپروا و بی‌ محابا مانند رانندگی‌‌های شبانه برخی جوانان در اتوبان‌ها، بی‌توجهی به اطرافیان، سرخوشی، عدم تمرکز، پرش افکار، بی‌خوابی که منجر به خستگی و خماری میشود.

اسدی ادامه داد: همچنین افسردگی پس از اتمام دوره مصرف، افکار پارانوئید و سوء ظن نسبت به دوستان، اطرافیان و خانواده و پرخاشگری فیزیکی از مهمترین عوارض بلند مدت مصرف این مواد است، همچنین عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها است.

وی در خصوص راهکارهای مطالعه موثر در ایام امتحانات گفت: برخی از دانش آموزان و دانشجویان، در طول ترم، دروس و مطالب امتحانی را مطالعه نمیکنند و در شب امتحان به یک باره با حجم وسیعی از مطالب نخوانده روبرو میشوند که این پروسه اشتباهی است.

اسدی افزود: این افراد باید توجه داشته باشند که روشهای مطالعه علمی استفاده کنند و در ابتدا به صورت کلی مطالعهای داشته باشند، مطالب را دستهبندی کنند و در مرحله بعد نکات کلیدی را مرور کرده و حین مطالعه نیز یادداشت برداری کنند.

وی بر استراحت‌های چند دقیقهای و کوتاه مابین مطالعه دروس تاکید کرد و گفت: تغذیه مناسب و دوش آب ولرم می‌تواند بر شادابی و کسب انرژی فرد برای داشتن تمرکز حین مطالعه تاثیر زیادی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز