خبرگزاری کار ایران

واکنش بهرام شهریاری به اظهارات شیرازی

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۸۷۷

بهرام شهریاری، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک کشور، به اظهارات شیرازی، رییس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در مورد دستورالعمل ثبت برندهای خارجی واکنش نشان داد.

شهریاری در این باره گفت: اظهار نظر اخیر آقای شیرازی در مورد دستورالعمل ثبت برندهای خارجی، سرتاسر پر از تناقضات آشکار بود بنده را به یاد پاسخ مقام معظم رهبری به سخنان انتقادی یکی از مسئولین قبلی کشور انداخت که فرمودند:« کسانی که دیروز همه امکانات کشور در اختیار آنها بود حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند و علیه کشور سخن بگویند بلکه باید پاسخگو باشند ».

به عنوان یکی از منسوبان وزیر وقت صنایع از روز نخست شروع بکار کارگروه این دستورالعمل و صاحب یک رای در کلیه جلسات کارگروه دستورالعمل حضور داشتند و به گفته یکی از اعضای همین کارگروه ایشان نه تنها هیچگاه در جایگاه انتقادی از این دستورالعمل در طول این یک سال و اندی برنیامدند بلکه از نگاه دیگر اعضا، یکی از حامیان اصلی برندهای خارجی در کارگروه نیز تلقی می شدند.

حمایت ایشان از برندها تا مرحله اجرای دستورالعمل کاملا آشکار بود . اصرار ایشان برای شنیدن سخنان واردکنندگان برندهای خارجی در کارگروه تا آنجا پیش رفت که کارگروه مجبور به پذیرش نمایندگان سی برند خارجی در یکی از جلسات خود شد.

جالب اینجاست که در آن جلسه نیز نمایندگان همین برندهای که امروز ایشان آنها را نامتعارف معرفی می کنند  اصرار بر حذف یا تعدیل ماده سه دستورالعمل یعنی شرط بیست درصد تولید داخل را داشتند که با مقاومت دبیر و دیگر اعضای کارگروه مواجه شدند.

تا آن مرحله از کار ایشان کاملا با برندهای خارجی هم صدا و همراه بودند و در تمام جلسات وقتی صحبت از تعطیلی فروشگاههای این برندها (که اتفاقا اتحادیه خود ایشان جواز فعالیت برای اکثر آنها صادر کرده بودند) می شد با  اشاره به تهدید معضل اجتماعی بیکاری فروشندگان این فروشگاهها، سعی در به تعویق انداختن این کار می کردند.

همراهی ایشان با برندهای خارجی پس از نا امید شدن در تغییر ماده سه دستورالعمل تا آنجا پیش رفت که در یک طرح ضربتی که در مرکز پژوهشهای اتحادیه پوشاک تهران به مدیریت وقت آقای صدق آمیز طراحی شد مقرر گردید با سرمایه گذاری یکی از اصلی ترین شرکتهای وارد کننده پوشاک که نمایندگی بیش از بیست برند پوشاک و کفش را در اختیار دارد، کارخانه ای در نزدیکی تهران راه اندازی شود تا تعهد تولید بیست درصد در آنجا حل شود.

مصاحبه‌های مکرر جنابان شیرازی و صدق آمیز  در آن مقطع را همگی ما بخاطر داریم اما بنده به ناچار برای یاداوری جناب شیرازی به یکی از این مصاحبه ها که به تاریخ ۲۲ خرداد ۹۶ در پایگاه خبری عصر کالا بنقل از خبرگزاری صدا و سیما  انجام شده اشاره می‌کنم.

تولید صادرات محور برندهای معروف پوشاک جهان در ایران

رئیس پژوهشکده اتحادیه پوشاک از تولید صادرات محور پرفروش‌ترین برندهای معروف پوشاک جهان در ایران خبر داد.

محمد جواد صدق آمیز با اشاره به تولید 150 هزار تکه پوشاک در 8 ماه اخیر در کشور افزود: این برند‌ها متعلق به کشورهای اسپانیا، ایتالیا و ترکیه است که پس از تولید در ایران به کشورهای مبدا منتقل و سپس در سراسر جهان توزیع می‌شود.

وی با اشاره به انتقال تکنولوژی و ایجاد شرایط فنی تولید این نوع محصولات در کشور گفت: برندهای با کیفیت متوسط و حجم و تولید بالا و پرفروش در جهان، در ایران تولید می‌شود.......

این طرح بعدا بدلیل عدم آشنایی آقایان با مقوله واقعی تولید (نه تئوری ) در مرکز پژوهشها با شکست و آبروریزی همراه شد تا آنجا که جناب شیرازی مجبور به  حذف کامل آقای صدق آمیز از مرکز پژوهشها  شدند و طبیعتا شکاف عمیقی هم در ارتباطشان با نمایندگان برندهای خارجی بوجود آورد تا آنجاکه امروز ایشان به یکی از منتقدین دستورالعمل تبدیل شدند و از برندهای که تا دیروز بعنوان برندهای با کیفیت  در مصاحبه‌های خود از آنها یاد می‌کردند به کلمه برندهای نامتعارف رو بیاورند.

اما اوج تناقض در مصاحبه جناب شیرازی با خبرگزاری فارس آنجا شکل می‌گیرد که گفته‌اند:

قبل از صدور دستورالعمل واردات پوشاک فقط ناله تولید کننده داخلی به آسمان می‌رفت، اما با اجرا شدن دستورالعمل مذکور، ناله عرضه کنندگان پوشاک هم به آسمان هفتم رسیده است.

سوالی که بعداز خواندن این جمله برای خواننده پیش می آید این است که چرا قبل از اجرای این دستورالعمل و زمانی که ناله تولید کنندگان به آسمان می رفت همکاران آقای شیرازی در سطح عرضه بدون هیچ دغدغه ای به فروش خود مشغول بودند؟

مگر آن موقع این عزیزان چه پوشاکی را در فروشگاه‌های خود می‌فروختند که از أوضاع رضایت داشتند و ناله‌ای رو به آسمان هفتم نداشتند؟

قاعدتا اگر پوشاک تولید داخل را می‌فروختند که لزومی نداشت بنده و دیگر همکاران تولید کننده داخلی ناله به آسمان ببریم!

جناب آقای شیرازی با کمی تامل می‌شود فهمید که این عزیزان که امروز شما علم اعتراض برای آنها برافراشته‌اید آن روز مشغول فروش پوشاک بقول خودتان نامتعارف ترک (و چینی) بودند و از وضعیت آشفته بازار کمال رضایت را داشتند.

همان روزهایی که صاحبان فروشگاههای خرده فروشی و عمده فروشی پوشاک خارجی که اتفاقا از اتحادیه شما جواز فعالیت دارند به یمن دلار ارزان، به تولیدات داخلی پشت کردند و کانتینر کانتینر پوشاک ترک و چینی را بصورت قانونی و غیرقانونی بخاطر سود بیشتر وارد می کردند و با کمال رضایت می‌فروختند.

همان روزهایی که همکاران شما  با سرازیر کردن پوشاک خارجی ارزان قیمت  و بی کیفیت، تغییر سلیقه مصرف کنندگان ایرانی را رقم زدند.

نمی‌دانم شاید تمام تلاش شما این است که با تضعیف دستورالعمل و شبهه در کارایی آن دوباره به همان روزهای شیرین و پرمنفعت برای این عزیزان برگردید اما باید بدانید هستند افرادی در اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران که تمام قد در مقابل اینکار ایستاده و اجازه نخواهند داد تا سوداگران منفعت طلب با واردات غیرقانونی خود باعث تعطیلی بیشتر کارخانجات و بیکاری جوانان این کشور شوند.

اما سوال آخر : چرا جنابعالی علیرغم این سطح از مخالفت با دستورالعمل در طول یک سال و نیم گذشته به نشانه اعتراض، از کارگروه استعفا ندادید یا حتی یک جلسه را به نشانه اعتراض ترک نکردید؟  

نمی‌دانم شاید هیچوقت تصور به اجرای آن نداشتید و فکر نمی کردید اینبار با حضور تشکل‌های دیگری مثل اتحادیه تولید و صادرات، انجمن صنایع پوشاک و سایر تشکل‌های همسو در دبیرخانه مشترک تشکل های صنعتی و صنفی پوشاک، این دستورالعمل به مرحله اجرا در بیاید.

شاید هم چون این دستورالعمل امروز گریبان پوشاک چینی قاچاق را گرفته دست به اعتراض زده اید. چرا که در تمام طول مصاحبه خود اصلا نامی از پوشاک بنجل چینی نبرده اید و هدف اصلی مصاحبه خود را برروی پوشاک نامتعارف ترک متمرکز کرده اید در حالیکه آمارها نشان می دهند عمده پوشاک قاچاق وارداتی از کشور چین است نه ترکیه.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز