خبرگزاری کار ایران

باغ را آتش می‌زنند تا ساختمان بسازند

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۸۶۴

نعمت احمدی، وکیل دادگستری گفت: «عملا شهرداری در بروز چنین اتفاقی مقصر است. علاوه بر آن، مسکن و شهرسازی، شورای شهر و دادستان نیز در صورت ورود نکردن به مسأله مقصر هستند. همچنین با توجه به اینکه این باغ جزء اموال عمومی محسوب می‌شود، هر کدام از شهروندان نیز می‌توانند برای جلوگیری از تخریب باغ اقدام کنند.»

«هر دم از این باغ بری می‌رسد نغزتر از نغزتری می‌رسد». در میان تمامی اخبار عجیب و غریبی که امروزه می‌شنویم، ماجرای آتش زدن باغی به مساحت 3 هزار متر در شمال شهر تهران به منظور ساخت و ساز، دردناک و یادآور این شعر نظامی است. زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا خبر از خشک شدن درختان و آتش زدن عمدی باغ عقاب در بلوار ارتش داد. این باغ که متعلق به اداره اوقاف است، در چند سال اخیر روش‌های مختلفی برای خشک کردن آن وتلاش برای اقدام به ساخت و ساز در آنجا صورت گرفته است. بدون شک از بین رفتن چنین باغی در شرایط فعلی شهر تهران که وضعیت آلودگی آن بسیار جدی و خطرناک است، می‌تواند شرایط را برای زندگی در این شهر به مراتب سخت‌تر و وخیم‌تر سازد. داتیکان در گفتگو با نعمت احمدی، وکیل و حقوقدان این اتفاق را از منظر حقوقی مورد بررسی قرار داد.

نعمت احمدی در ابتدا با اشاره به اینکه این باغ به عنوان اموال عمومی محسوب می‌شود اظهار داشت: «این موضوع باید منعکس شود که این باغ به عنوان اموال عمومی محسوب می‌شود. صرف نظر از مالکیت آن که متعلق به اوقاف است، با توجه به اینکه جز فضای سبز است، به عنوان اموال عمومی به حساب می‌آید.»

احمدی در جواب این سؤال که در شرایط فعلی چه نهاد یا سازمانی باید برای جلوگیری از نابودی باغ ورود کند، گفت: «در شرایط فعلی تمامی افرادی که در کمیسیون ماده 5 عضو هستند باید به مسأله ورود کنند. علاوه بر کمیسیون ماده 5، شهرداری نیز به عنوان متولی فضای سبز شهر باید موضوع را به دادسرای مربوط به اموال و اراضی که در میدان ونک واقع است، ببرد. جدای از همه این‌ها دادستان تهران نیز به عنوان مدعی‌العموم باید به مسأله ورود کند.»  

این وکیل دادگستری در ادامه گفت: «چون این باغ به عنوان حقوق عمومی محسوب می‌شود، دادستان تهران باید ورود کند. در این هوای آلوده شهر تهران اگر یک باغ از سوی نهاد مقدسی همچون اوقاف نابود شود و به جای فضای سبز در آنجا ساختمان ایجاد شود، شرایط تنفس و حیات در شهر سخت‌تر خواهد شد. از این رو باید جلو این اقدام گرفته شود.»

احمدی در ادامه به نابودی باغ‌های تهران در چند سال اخیر اشاره کرد و در این خصوص گفت: «اگر یک بازه زمانه 18 ساله را در نظر بگیریم، در این مدت بخش زیادی از سرانه فضای سبز تهران نابود شده است. در این مدت به مراتب شاهد آن بوده‌ایم که مجوز تغییر کاربری در خصوص بسیاری از فضاهای سبز صادر شده و بسیاری از باغات خشک شده‌اند. در حالی که بر اساس قانون، قطع یک درخت جرم محسوب می‌شود. حتی تغییر کاربری فضاهای متروکه نیز خلاف قانون است. با این حال در این سال‌ها شهرداری به وفور اجازه تغییر کاربری بسیاری از فضاهای سبز را صادر کرده و هیچ اقدامی نیز از سوی نهادهای مسئول صورت نگرفته است.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز