خبرگزاری کار ایران

بازی کثیف «سعدحریری»

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۸۹۸

«سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان که هفته گذشته درسفری غیر منتظره عازم عربستان شد، {استعفای خود را از سمت نخست وزیری لبنان در یک برنامه زنده تلویزیونی از شبکه«العربیه»اعلام کرد.}

محمد نیشابوری، فعال سیاسی و سردبیر روزنامه تجارت، درباره استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان در این روزنامه می‌نویسد: وی با اعلام استعفای خود، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد. البته پیش از این هم چنین رفتارهایی را سعدحریری از خود بروز داده بود.

یادمان نرفته که چند سال پیش با سفر به ایران و دریافت خدمات مالی فراوان به محض ورود به بیروت همین رفتارهای غیر سیاسی و غیر دیپلماتیک را از خود بروز داده بود.

سعدحریری چنان ناتوان از اداره دولت مستقر در بیروت بوده است که طی یک سال گذشته بارها مورد نقد احزاب و پارلمان لبنان قرار گرفته است.

نکته جالب دراعلام استعفای او، حضور وی در ریاض و اعلام این استعفا از دل خاک عربستان است.

ظاهرا او ریاض را با بیروت اشتباه گرفته بود. این جوان ناپخته درعرصه سیاسی با سوار شدن بر موج احساسات مردمی‌ و سیاسی بعد از ترور پدرش راه صد ساله سیاست را یک شبه پیمود. بی‌تجربگی وی طی سال‌های گذشته بارها لبنان را درگیر حواشی سیاسی و دیپلماتیک در عرصه داخلی و بین الملل کرد.

ظاهرا سعدحریری بهانه‌ای درخور برای استعفا نداشته جز آنکه نسبت به ایران تهمت‌های ناروا بزند.

او خوب می‌داند که اگر کمک‌های ایران نبود اکنون لبنان و همه اراضی‌اش اکنون جزو سرزمین‌های اشغال شده رژیم اسراییل بود.

حتی ارتش لبنان هم به این حمایت و اثرات آن اقرار دارد. از سوی دیگر اضطراب و دست‌وپاچگی حریری در زمان اعلام استعفا در برنامه زنده شبکه العربیه ریاض حاکی از آن بود که تحت فشار شدید حاکمان آل سعود قرار داشته است.

آنها یا با تهدید و ارعاب یا با وعده، حریری را وادار به این بازی دو سر باخت کرده‌اند.

البته باید به همه این موارد بی‌سابقه بودن چنین رفتاری توسط یک مقام رسمی‌ درعرصه جهانی را هم اضافه کرد.

رسانه‌ها تا ساعت‌ها بعد دیدن وشنیدن سخنان حریری در بهت وحیرت بودند.

اگر چه حریری با همه حماقت‌هایش در تاریخ ماندگار خواهد شد، اما این رفتار نابخردانه روز شنبه برای همیشه از او چهره‌ای ناکارآمد و ساده لوح را در عرصه سیاسی به نمایش می‌گذارد.

ما در تاریخ دیده بودیم که مقام رسمی‌ یک کشور در حین سفر یا حضور در کشوری دیگر توسط مقام بالاتر عزل شوند، اما اینکه فردی با چنین جایگاه سیاسی در پایتخت کشور دیگر اعلام استعفا کند، در تاریخ سیاسی جهان بی‌سابقه بوده است.

اکنون باید منتظر ماند و عواقب وخیم چنین تصمیم ابلهانه‌ای را به نظاره نشست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز