خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی ماءالشعیر و مالت:

خاموشی چراغ تولیدکنندگان نوشیدنی با مالیات ۱۵ درصدی/ موازی‌کاری سازمان‌ها بلای جان ماست

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۱۸۴

دبیر انجمن صنفی ماءالشعیر و مالت از مسئولان دولتی در خواست کرد با برطرف کردن موانع توسعه این صنعت از جمله قاچاق و موازی‌کاری بین بخش‌های دولتی زمینه مناسب و مساعدتری برای تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت فراهم کنند.

مریم رضوانی، پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین: حمیدرضا کمال‌علوی دبیر انجمن صنفی ماءالشعیر و مالت با بیان اینکه خوشبختانه امروزه سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه تامین نوشیدنی‌های مالت مورد نیاز صنعت ماءالشعیرسازی انجام شده است به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نوش آنلاین گفت: متاسفانه اغلب مالت‌هایی که امروزه در کشور تولید می‌شود، بیشتر مورد مصرف دامی‌است و برای صنعت ما مناسب نیاست.

او افزود: ما باید به مرحله‌ای برسیم که صفر تا صد مواد اولیه مورد نیاز صنعت‌مان را از داخل تامین کنیم و با استفاده از جوانان آماده، این بخش تولید را خودمان جوابگو باشیم.

نیاز صنعت ماءالشعیر و مالت به اعتبارات و تسهیلات

کمال علوی در ادامه این گفت‌وگو از وزرای جدید دولت تدبیر و امید درخواست کرد که زمینه مناسب و مساعدتری بخصوص برای تولیدکنندگان صنعت ماءالشعیر و مالت فراهم کنند و افزود: تولیدکننده می‌تواند چراغ کشور را روشن کند، نه اینکه تنها چراغ صنعت را روشن نگه دارد. امیدوارم دولت محترم و وزرای جدید تا جایی که امکان دارد، اعتبارات و تسهیلاتی به تولیدکننده در این بخش صنعت نوشیدنی ارایه دهند تا در آینده نزدیک ارزآوری قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و سهم بیشتری در چرخیدن اقتصاد کشور ایفا کند.

کالای قاچاق با چند برابر قیمت در قفسه فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد

این عضو اتاق بازرگانی یکی از مشکلات امروز صنعت مالت و ماءالشعیر را بحث قاچاق دانست و ادامه داد: امروزه وقتی  ما بازار را رصد می‌کنیم کالاهای قاچاق را در قفسه فروشگاه‌ها می‌بینیم. نمی‌خواهم بگویم حجم کالای قاچاق زیاد است اما در قفسه فروشگاه‌ها همین کالاهای قاچاق با قیمت‌های چند برابر قیمت محصولات امروز ما فروخته می‌شود و متاسفانه مصرف‌کننده هم این کالاها را خریداری می‌کند. امیدوارم دولت بتواند با تدابیر مناسب‌تری جلوی این محصولات قاچاق را بگیرد.

ضرورت حضور انجمن‌های صنفی در تصمیم گیرهای کلان صنعت نوشیدنی

کمال‌علوی در ادامه خواستار مشارکت بیشتر انجمن‌ها از جمله انجمن صنفی ماءالشعیر و مالت درباره تصمیم‌گیری‌های کلان صنعت نوشیدنی کشور شد و گفت: در انجمن ما شرکت‌ها دو دسته هستند؛ گروهی درگیر بخش دولتی و گروهی درگیر بخش خصوصی. اگر شرایطی فراهم شود که در همه تصمیم‌های کلان صنعت نوشیدنی تمامی‌اعضا در جریان قرار  بگیرند و موثر واقع شوند، بخش مهمی‌از مشکلات صنعت ما مرتفع خواهد شد.

او افزود: هم اکنون این انتقاد از جانب انجمن مطرح است که در تصمیمات درون دولت از نظرات صاحبان فن و انجمن‌های صنعت نوشیدنی استفاده نمی‌شود و اگر از نظرات این کارشناسان استفاده شود، تصمیم‌های درست‌تر و موثرتری برای صنعت نوشیدنی گرفته خواهد شد.

موازی کاری بین سازمان‌های دولتی مشکل ساز شده است

عضو اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به اینکه بعضی موازی‌کاری‌ها میان سازمان‌هایی مانند سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت و سازمان استاندارد یا سازمان ارزش افزوده مشکلاتی برای صاحبان صنعت مالت و ماءالشعیر  ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه در بسیاری موارد ماءالشعیر را در زمره نوشابه‌های گازدار قندی قرار داده‌اند. در حالی که هر کدام از این نوشیدنی‌ها استانداردهای مجزایی دارند اما متاسفانه از دید سازمان غذا و دارو یا سازمان ارزش افزوده ماءالشعیر در زمره نوشابه‌های قندی گازدار قرار دارد و به همین دلیل از این نوشیدنی عوارض مطالبه می‌کنند و این موضوع مشکلات بسیاری برای شرکت‌های تولیدکننده مالت و ماءالشعیر ایجاد کرده است.

بسیاری از شرکت‌های صنعت نوشیدنی توان پرداخت مالیات ۱۵ درصدی را ندارند

علوی در پایان با انتقاد از مالیات و عوارض ۱۵ درصدی نوشیدنی‌ها بیان کرد: بسیاری از شرکت‌ها توان پرداخت این مالیات را ندارند و می‌توانم پیش‌بینی کنم که این مالیات چراغ بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مالت و ماءالشعیر را خاموش خواهد کرد، به این دلیل که ارزش افزوده ۱۵ درصدی رقم بالایی است و از طرف دیگر اصلا از مصرف‌کننده مطالبه نشده که توسط او پرداخت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز