خبرگزاری کار ایران

عضو هیات رئیسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی:

مشکل صنعت کشور با قانون مالیات بر ارزش افزوده ادامه دارد

کد خبر : ۱۸۸۲۰۹

از آنجایی که در صنعت لوله و پروفیل فولادی رقم سود بسیار اندک و در حد ۳ تا ۴ درصد است، مالیات بر ارزش افزوده باید از این ۳ تا ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود که متاسفانه این اتفاق تا به امروز رخ نداده است و در این مرحله نیز از کل قیمت محصول مالیات گرفته می شود.

عضو هیات رئیسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی منطقی نبوده و موجب تحمیل مشکلاتی به بنگاه ها شده است.
مهدی ابوئی مهریزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه متاسفانه مسئولان حوزه مالیاتی بی توجه به قانون از فعالان این صنعت مالیات بر ارزش افزوده اخذ می کنند، گفت: براساس قانون مالیات بر ارزش افزوده در مرحله اول از ماده اولیه، ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود و در مراحل بعدی باید از ما به التفاوت قیمت پایه و قیمت محصول تولید شده مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود.
وی ادامه داد: این در حالی است که حوزه مالیاتی بدون توجه به این مهم در تمامی مراحل خرید ماده اولیه تا محصولی که به مصرف کننده نهایی عرضه می شود، مالیات بر ارزش افزوده ۸ درصدی را دریافت می کنند.
ابوئی مهریزی در تشریح شرایط پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در این صنعت با اشاره به اینکه ماده اولیه اصلی این صنعت ورق فولادی است که به صورت کوئل و با وزن ۱۲ تا ۲۰ تن از دو محل واردات و تولید داخل تامین می شود، افزود: بخشی از ورق فولادی مورد استفاده این صنعت از فولاد مبارکه و بخش دیگری ازمحل واردات و از مبادی قانونی کشور وارد می شود.
وی گفت: از آنجایی که ورق های فولادی وارداتی با وزن ۱۲ تا ۲۰ تن را نمی توان به صورت قاچاق وارد کرد و باید از مبادی رسمی و مسیر گمرک آنها را وارد کرد، در هنگام ترخیص ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت پایه محصول توسط گمرک اخذ می شود و برای آن بخشی از ورق های فولادی که از فولاد مبارکه خریداری می شود نیز مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می شود.
عضو هیات رئیسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با بیان اینکه مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده در مراحل بعدی باید از مابه التفاوت قیمت پایه و محصول تولید شده مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود، اظهارداشت: از آنجایی که در صنعت لوله و پروفیل فولادی رقم سود بسیار اندک و در حد ۳ تا ۴ درصد است، مالیات بر ارزش افزوده باید از این ۳ تا ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود که متاسفانه این اتفاق تا به امروز رخ نداده است و در این مرحله نیز از کل قیمت محصول مالیات گرفته می شود.
وی افزود: متاسفانه این روند اخذ عیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده در مراحل بعدی نیز ادامه داشته و از محصول و مصرف کننده نهایی نیز بر اساس کل قیمت محصول مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود.
ابوئی مهریزی با انتقاد از این عملکرد حوزه مالیاتی، خواستار اصلاح این روند شد و تصریح کرد: سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی تلاش می کند این موضوع را با روسای حوزه های مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده پیگیری کند تا در این صنعت مالیات بر ارزش افزوده مطابق قانون اجرایی شود.
وی با بیان اینکه اتخاذ مالیات بر ارزش افزوده در چند مرحله از کل قیمت محصول باعثافزایش غیرمنطقی محصول می شود، توضیح داد: در شرایط کنونی که رکود بر فعالیت های اقتصادی سایه انداخته، افزایش غیرمنطقی قیمت بر تولیدکننده و مصرف کننده تحمیل می شود.
این فعال صنعتی ادامه داد: این اتفاق با بسته حمایت از تولید، قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و سیاست های تشویقی دولت برای حمایت از صنعت و بازگشت رونق به فضای کسب و کار کشور مغایرت داشته و موجب تشدید مشکلات صنعتگران می شود.
وی افزود: عملکرد واحدهای صنعتی بسیار شفاف است و سود و انتفاع فعالان این بخش در مقایسه با تجار و بازرگانان حداقل و اندک است و از سویی واحدهای تولیدی با توجه به اینکه نمی خواهند فعالیتشان متوقف و کارگرانشان بیکر شوند با حداقل سود نیز به کار خود ادامه می دهند و در چنین شرایطی توقع حداقل حمایت ها از طرف دولت خواسته ای زیاد و غیرمنطقی نیست.
ابوئی مهریزی با اشاره به اینکه مورد دیگری که در زمینه اخذ مالیات بر ارزش افزوده باید به آن توجه شود، بحثکمرنگ شدن دیگر مالیات ها پس از اجرای این قانون است که به آن توجه نمی شود، توضیح داد: مقرر شده بود پس از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اخذ مالیات های دیگر مانند مالیات بر درآمد متوقف شود و از سویی نهایتا ۶ درصد مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود که این رق به ۸ درصد رسیده و مالیات های دیگر نیز همچنان به قوت خود باقی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز